Splatboard

Suomen paintball-skenen kohtauspaikka

Et ole kirjautuneena.

#1 2001-12-21 06:24:59

Hertzi
Jäsen
Paikkakunnalta: ,
Rekisteröitynyt: 2001-10-09
Viestit: 14

Re: Liipaisu ja mitä se tarkoittaa

Voiko joku tarkentaa asiaa? Kun puhutaan paintball aseen liipaisusta, onko kyseiselle liikkeelle määritelty pituutta/herkkyyttä/painoa? Olen katsellut noita liigan sääntöjä ja niissä puhutaan käytännössä sormen liikkeestä sekä liipaisimen palautus voimasta sekä että yhdellä liipaisulla saa lähteä vain yksi kuti.

Mutta, onko tuota voimaa tai liikeradan pituutta määritelty mitenkään ? Kun olen kokeillut kaverieni useista eri joukkueista merkkaimia, niin useissa niistä olen huomannut että liipaisu on säädetty niin herkäksi, että liikerata liipaisimella on huomattavasti alle millin, tai jopa niin että aseen pituusakselin suuntaista liikettä ei tarvita ollenkaan, joten esim liipaisimen hipaisu ns. sivusuunnassa riittää laukaisemaan aseen.

Onko kyseiseen aiheeseen tulossa tarkennusta vai salliiko säännöt / kanssakilpailijat mitkä tahansa muutoksen kunhan vain ne kattavat nuo säännöissä mainitut kohdat ?

nim. asiasta ja liipaisun kehittämisestä kiinnostunut.

Poissa

#2 2001-12-21 06:38:53

Osm0
Jäsen
Paikkakunnalta: , Suomi
Rekisteröitynyt: 2001-10-06
Viestit: 124
Kotisivu

Re: Liipaisu ja mitä se tarkoittaa

Tuus laittamaan mun spyderin liipasu kuntoon smile Veto siinä on jotain 9_CM_ luokkaa. Kattoo nyt jos tässä ehtis vähän liimailla seareja yms kivaa.


Spyder omistaa

Poissa

#3 2001-12-21 08:38:13

agimo
Jäsen
Rekisteröitynyt: 2001-10-09
Viestit: 257

Re: Liipaisu ja mitä se tarkoittaa

Mulle kävis pelillisesti vaikka että kaikilla ois turbot tai full autot.

Mutta ensisijaisestihan tää on turvallisuuskysymys.. jos liipaisinta ei tarvitse painaa juuri ollenkaan ja tuloksena on esim. 10 pallon sarja, lentää lähes jokainen suomessa käytettävä plugi pois piipusta viimeistään viiden pallon jälkeen..

tästä tulikin mieleeni, että liigaanki vois ottaa pakolliset piippupussit/lukittavat plugit. Tai vaihtoehtosesti vois vaan vaatia muutaman laukauksen kestävää plugia(testataan tarvittaessa).

mut vastaus alkuperäseen kysymykseen jäi kyl vielä uupumaan.. wink mun mielestä liipaisuun vaaditaan sormen liikettä ja sitä vastustava voima, pituus kai on aika samantekevää, ja miten sitä nyt sais ees mitattua?

tää kysymys on sitäpaitsi aivan liian vaikea selitettäväks yksiselitteisesti.. jenkeissähän jossain vaiheessa porukka itki ku dumarit kielsi niiden mutkien käytön kun liipasin oli liian herkkä. ja ilman mitään sääntökoukeroita.

Poissa

#4 2001-12-21 17:55:56

Fatty
Jäsen
Paikkakunnalta: Espoo, Soomi
Rekisteröitynyt: 2001-10-06
Viestit: 721
Kotisivu

Re: Liipaisu ja mitä se tarkoittaa

enpä tiedä pitäneekö tota sääntöä nyt niin muuttaa, mielummin kuten kimmo sanoi piippupussit/turvaplugit jokaiselle.
imo tosin mitään järkeä pitää liipasinta mistä ei saa mitään tuntumaa, ainakin minä ampuisin turhan herkällä esim kimmoa niskaan tai itseäni jalkaan.
ja järkeä saa käyttää noissa hommissa, mutta jos joku nyt välttämättä haluaa tuollaista pitää niin suosittelen piippupussin/turvaplugin hankkimaan asap

...
Jesse
Clone


Jesse Johansson

Kisalapanen!

Poissa

#5 2002-01-01 21:32:12

janiK -7-
Jäsen
Paikkakunnalta: Kuopio,
Rekisteröitynyt: 2002-01-01
Viestit: 153
Kotisivu

Re: Liipaisu ja mitä se tarkoittaa

liipaisusta sääntöjen mukaan tietääkseni;

-liipaisu on liipasimen merkkaimen laukeamiseen johtava liike

-liipasun jälkeen liipasin on palautettava takaisin aloituskohtaansa ennen kuin liipaisu voidaan taas suorittaa(eli: vedon jälkeen oltava samanmittainen palautus)

-liipaisussa ei saa olla kuin yksi laukaisu kohta. eli:ei saa olla esim. sellanen liipasin joka laukeaa vetoliikkeellä ja sitten palautusliikkeen jälkeen vielä työntö liikkeellä ..saa olla ns.vaan yksi laukaisu liike

-merkkaimessa ei saa olla kuin yksi liipaisin

-liipasimen palautusliike ei saa olla voimakkaampi kuin laukaisu liike (paitsi automag RT poikkeus luvalla)


-liipasimen jäykkyyttä ja pituutta ei ole määrätty ..eikä tarvitse ..ei mitään merkitystä ..minun mielestäni.
jos siitä tekee ihan tunnottoman ni ite sellasella mutkalla vaan merkkaa ittensä jalkaan tai tiimikaverin selkään.


tää on se mikä on mun kuva ...korjatkaa jos jotain puuttuu tai oon väärässä

-TjaniK- Takeover

Ps: retro liipasin ois kyllä aina himottanu rakentaa (palautusvoima kovempi kuin puristusvoima smile)

pölöjän poeka
..the JUMALA


TjaniK / TO

Poissa

#6 2002-01-01 22:48:03

Iippo
Jäsen
Paikkakunnalta: Soukan Omapoika
Rekisteröitynyt: 2001-10-06
Viestit: 2,227

Re: Liipaisu ja mitä se tarkoittaa

Toi liipasimen ylenpalttinen viilaus johtaa vaan loppujen lopuksi ongelmiin. Tän vuoden joikkareissa muistaakseni jollakin gyntterillä (Headhunters???) oli ongelmaa sen lcd:n kanssa ku sillä oli niin minimi liipasinveto, et se toimi osittain full autona ja siitä synty helvetillinen show ku dumat sen äkkäs. Tais mennä mutka pelikieltoon ja siin oli Millenium Circuitin Herra Isoherra loppujen lopuksi stedaamassa sitä liipasinta. Eli kannattaa pysytellä maalaisjärjen rajoissa noitten liipasin viilailujen kanssa.



-Iippo&KumppanitOy-


[size=150:2gr5bu9k]
Iippo / Los Bastardos

Poissa

#7 2002-01-02 13:24:08

AFI
Jäsen
Paikkakunnalta: ,
Rekisteröitynyt: 2001-10-09
Viestit: 39

Re: Liipaisu ja mitä se tarkoittaa

määritelläänkö maalaisjärkeä?

nii ei tässä mittään..

Poissa

Keskustelualueen alatunniste