Splatboard

Suomen paintball-skenen kohtauspaikka

Et ole kirjautuneena.

#1 2005-04-11 19:03:37

make-_
Jäsen
Rekisteröitynyt: 2004-12-05
Viestit: 6

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

Mistä johtuu negatiivinen suhtautuminen paintballiin  :shock: , porukat tahtoo olla vastaan, että se olis jo periaate ettei toisia "ammuta", ja muut tutut eivät nekään positiivisesti suhtaudu. On se ihmeellistä kun ei mitään saisi harrastaa, vaikka koneellakin pelaa sotapelejä.. Paintissa sentään saisi liikuntaa, raitista ilmaa ja ryhmähenkeä  smile , mitä ei tietokoneella juurikaan saa.

Poissa

#2 2005-04-11 19:09:47

MaZZa
Jäsen
Paikkakunnalta: Kankaanpää
Rekisteröitynyt: 2005-03-25
Viestit: 327

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

jotkut kai ajattalee paintballia extreme lajiksi tai jotain vastaavaa 8)


Elämä on...

Poissa

#3 2005-04-11 19:23:59

Flash
Jäsen
Paikkakunnalta: Tampere
Rekisteröitynyt: 2004-09-05
Viestit: 206
Kotisivu

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

Kyllä se on ennakkoluulot ja niiden tuoma negatiivinen asenne. Ammutaan toisia = sotaa = joku psykologi sano että lapsi saattaa ostaa oman aseen ja ampua jonkun oikeesti, koska hän on itse ajattelematon ja tyhmä jota ohjaa vain vanhempien turvallinen ja määräävä sana...." paskaa sanon minä! Vanhemmat on tuotava lajin pariin, jotta he näkevät mistä on kysymys. Otetaan ne isit jä äitit sinne kentän laidalle katsomaan.


tämä ei ole mitään henkilökohtaista

Poissa

#4 2005-04-11 19:25:34

Yani
Jäsen
Rekisteröitynyt: 2003-12-26
Viestit: 180

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

Tosiasiassa Paintball liitetään edelleenkin erittäin vahvasti sotaleikkiin. Jokainen jolle olen paintball sanan maininnut on kysyny t että sitä värikuulasotaa vai? Markkinamiehet vaan saa vuokratilaisuutensa paremmin kaupaksi kun sanoo notta värikuulasotaa...(huom eivät todellakaan kaikki suurin osa lajin parissa harrastavista vuokrayrittäjistä  ei näin tee) Ja näin se leviää ymmärtämättömien suussa värikuulasotana ja sotahan on aina pahasta... Siinä lienee se suurin syy negatiivisuuteen lajia kohtaan.

Jos paintball markkinoitas harrastajien mielen mukaan olisi mielikuvakin varmasti "kiltimpi" Sellasta se vaan on kun kaikki ei mene niinkuin itse haluaa. Kerro ihmeessä porukoille että ei se ole mitään sotaa ja näytä netistä kuvia kilpakentältä ja varusteista. Kysy sitten sen jälkeen että vieläkö näyttää sotimiselta voipi olla ettei näytä...


<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.xball.ru">www.xball.ru</a><!-- w -->
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.paintball.ru">www.paintball.ru</a><!-- w -->

Poissa

#5 2005-04-12 06:54:43

MaZZa
Jäsen
Paikkakunnalta: Kankaanpää
Rekisteröitynyt: 2005-03-25
Viestit: 327

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

Kai jotkut luulee et värikuula tulee niin lujaa että tulee 10mm syvä reikä  big_smile mutta todellisuudessa se ei kirpaise kauheasti ellei munille tule!  wink Mun mielestä paintballissa kehittyy kivun sietokyky ja kunto..jos koko ajan kentällä juosee ku perseeseen ammuttu karhu..en mä ainakaan näe paintballissa mitään negatiivista vain positiivisa..


Elämä on...

Poissa

#6 2005-04-12 19:41:03

memyself
Jäsen
Paikkakunnalta: taalintehdas
Rekisteröitynyt: 2004-08-21
Viestit: 58

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

TOTTA!!!
Isää oon yrittäny saada sponsoroimaan mut se aina selittää et "sotaa on ihan tarpeeks täs maailmas, ei sitä enää tartte leikkiä..." Kyl se äijä pitäs joskus raahata kentälle kattomaan ja miksei kokeilemaan nii tietäis mikä on RASKAS laji... Onneks mutsi ymmärtää muo ja sponsoroi...  big_smile  big_smile  big_smile


One ball is lethal...

Poissa

#7 2005-04-12 19:42:16

Fatty
Jäsen
Paikkakunnalta: Espoo, Soomi
Rekisteröitynyt: 2001-10-06
Viestit: 721
Kotisivu

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

näyttäkää niille vanhemmille oikeita peintti videoita ja jos ne viellä sanoo et se on sotaa niin sit vanhemmat vaihtoon!


Jesse Johansson

Kisalapanen!

Poissa

#8 2005-04-12 20:52:51

into
Jäsen
Paikkakunnalta: tre
Rekisteröitynyt: 2003-04-01
Viestit: 339

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

Jättäkää se pussikalja ostamatta nii on rahaa kummasti enemmän palloon ja kamoihin. Tupakasta puhumattakaan.


VOIMA

Poissa

#9 2005-04-13 06:08:04

Simonsays
Jäsen
Paikkakunnalta: Lontoo
Rekisteröitynyt: 2003-03-12
Viestit: 147

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

Tai hankkikaa tyo mista saa rahaa sen verran et saa jokaista noista riittavasti. tai menkaa naimisiin ruman ja rikkaan naisen kanssa.

(mulla ei oo yhtakaan noista)


//Saimon

Poissa

#10 2005-04-13 07:04:27

Sami
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki,
Rekisteröitynyt: 2001-10-10
Viestit: 1,549

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

Sotaleikkiähän se paintti on, miksi siitä asiasta pitää aina yrittää jeesustella?

Poissa

#11 2005-04-13 07:26:34

Simonsays
Jäsen
Paikkakunnalta: Lontoo
Rekisteröitynyt: 2003-03-12
Viestit: 147

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

sitapaitsi sotaahan voi leikkia vaikka oksanpatkien kanssa merenrannalla


//Saimon

Poissa

#12 2005-04-13 09:13:54

Muuli
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki
Rekisteröitynyt: 2001-10-08
Viestit: 1,135

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

Ja tietty tällainen vanha harha siitä että paintissa ollaan militaristeja ja asenteiltamme ääripäätä elää vieläkin voimakkaana.  Sotaleikkiähän tuo on ja tulee aina olemaan jos asian niin haluaa mieltää, mutta liittyykö painttiin samat asenteet ja kuuluminen ääriryhmiin samalla lailla kuin muissa aikuisten sotaleikeissä on ihan toinen asia. Meillä himassa joskus vuona 1992 asenteet muuttuivat kun alkoi peintikavereitakin lappaamaan Saunaan jne. Oivalsivat Vanhemmatkin että ihan tavallista fiksua porukkaa on tämänkin lajin parissa.

Tästä tulikin mieleen :

Mun oma faija kysyi tässä 15 harrastusvuoden jälkeen syytä siihen miksi me edelleen "naamioidutaan" kentällä. Äijä oli vakaasti sitä mieltä että asenteet olisivat paremmat kun kasvotkin näkyisivät eikä oltaisi niin anonyymejä. Jouduin siinä valistamaan että vaikka laji on mennyt eteenpäin yms, niin suojavarusteiden tarve ei ole vähentynyt, päinvastoin. Eli ei olla "naamioituneena" vaan ihan yksikertaisesti suojavarusteet peittävät n. vaaralliset osumakohdat. No siihen äijä totesi, että no eiks olis hyvä jos pelipaidoissa olsi sitten numerot ja pelaajan nimi, jolloin kaivoin laukusta esiin pelipaidat ( vanhin jotain 8 vuotta vanha ) ja näytin että täällähän nää mainitut asiat ovat. Mä olen yli 30 vuotias ja Faijakaan ei ole mikään kylähullu, ja silti asiat olivat jäänet vähän oman tulkinnan varaan.

Poissa

#13 2005-04-13 09:54:12

Flash
Jäsen
Paikkakunnalta: Tampere
Rekisteröitynyt: 2004-09-05
Viestit: 206
Kotisivu

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

Jokainen vanhempi joka sanoo että ei halua "lapsensa " leikkivän sotaleikkejä, huolehtii varmaankin myös siitä että lapsensa pakoitetaan sivilipalvelukseen. Sotaahan siellä armeijassakin leikitään. Tuo heitto toimii varmasti hyvinkin pitkälle jokaisen aikuisen "herättämiseen"


tämä ei ole mitään henkilökohtaista

Poissa

#14 2005-04-13 16:10:40

samurai
Jäsen
Paikkakunnalta: tampere
Rekisteröitynyt: 2004-05-31
Viestit: 67
Kotisivu

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

Jos ei sais leikkiä sotaa niin en määkään tätä harrastais.  lol
Huomatkaa pieni, mutta kriittinen vivahde-ero: sotaLEIKKIÄ, ei SOTAleikkiä. Ainakaan minun kohdallani ei ole päässyt puhumaan mistään sotahulluudesta tai jeesustelemaan että lapsesta tulee sotilas tai asehullu kun pyssyillä leikkii... minusta nimittäin tuli sivari.

Jos puhutaan psykologiasta niin oikeesti sotaleikissä lapsi pystyy käsittelemään asioita omassa päässään ymmärtää paremmin mistä on kyse, kun jos vain saisi kuunnella jotain asenteellisia jeesustelupuheita. Kriittistä on se millaisessa tilanteessa kokemukset saadaan, onko tilanne valvottu ja liittyykö siihen asiallista ja avointa keskustelua aikuisen kanssa ilman manipulointa.

Yleisestä mielipiteestä: Tiedon puutehan se suuri ongelma on, niin kuin monessa muussa asiassa. Mukaan vaan kokeilemaan, siinä haihtuu ennakkoluulot, ja jos ei tykkää lajista niin ainakin oikeesti tietää millaista se on. Joskus vuosia sitten tuli asenteellinen tv-dokkari aiheesta, jota katsellessani kauhistelin moista hullujen hommaa... mutta jo ohjelman loppupuolella oli mielessä että olis kivaa joskus kokeilla. roll

Elokuussa 2003 olin bileissä, joissa pelattiin myös splättistä... sitten olinkin jo koukussa. Asia kyti mielessä koko talven ja keväällä rupesin netistä etsimään pelimahdollisuuksia. Kesällä ostin jo oman mutkan pelattuani kerran lainamutkalla. (Kiitos Nääsville Predatorsille)

Tässä sitä nyt ollaan... alle vuoden olen pelannut, mutta jo nyt vaihtamassa mutkia kalliimpiin. Aivan, mutkia. Niitä taitaa olla nyt *neljä*, kun ostin uusia ja vanhat ovat toistaiseksi myymättä... :oops:

Poissa

#15 2005-04-14 07:37:32

Muuli
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki
Rekisteröitynyt: 2001-10-08
Viestit: 1,135

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

Flash kirjoitti:

Jokainen vanhempi joka sanoo että ei halua "lapsensa " leikkivän sotaleikkejä, huolehtii varmaankin myös siitä että lapsensa pakoitetaan sivilipalvelukseen. Sotaahan siellä armeijassakin leikitään. Tuo heitto toimii varmasti hyvinkin pitkälle jokaisen aikuisen "herättämiseen"


Ei. Vanhoille ihmisille Armeijassa on kyse velvollisuudesta ja maanpuollustuksesta eikä sodasta ( mikä on kyllä suora seuraus jälkimmäisestä )  On aina paljon helpompi rinnastaa asioita epäsuorasti kuin menna head to head niitä vastaan. Jos joku mulle alkaa selvittää Paintballista ja siitä että kyse on pelkästä sotaleikistä ja että asenteet harrastajien keskuudessa ovat militaristisia yms. niin en mä edes puollustaudu. Ei yksinkertaisesti ole puollustettavaa, jos jonkun perustiedot ovat vain olettamusten varassa.  Saatan kyllä ilkeästi viitata siihen, että kysessä on kuitenkin monissa maissa hyväksytty urheilulaji ja että paintball on maailman nopeiten kasvava extremelaji. Fakta vastaan mielipide toimii.

Poissa

#16 2005-04-14 13:55:10

nato
Jäsen
Paikkakunnalta: Espoo
Rekisteröitynyt: 2001-10-06
Viestit: 1,350

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

mä luulen, että nykyään 30% negatiivisesta suhtautumisesta johtuu lajin "sotaleikkimäisyydestä" jota se toki on edelleen satunnaispelaajille ja vuokraajille, ja toisaalta siks ne just haluaakin sitä tehdä. loput 70% johtuu varmaankin siitä että tavallinen ihminen nähdessään tai kuullessaan paintballista EI_YMMÄRRÄ_SIITÄ_MITÄÄN.

oikeesti, niitä pelejä ei ole helppo maallikon seurata, lisäksi paintballin säännöt on lehtiartikkeleissa ym. selostettu tyyliin: "toi toinen joukkue yrittää kaappaa tota toisten lippuu ja toisinpäin" ja sit välil ammutaan kauheesti ja kiroillaan.ei niitä kuulia nää, ei ne ihmiset tajuu kattoo niitä tilanteita jne...

tätä lajia ei voi verrata jääkiekkoon, futikseen tai edes haavipalloon siitä syystä, että ihmisten on niin vaikeeta löytää siitä mitään järkeä tai tavoitetta em. syistä.

niille se on vaan läjä jätkii paukuttelemas pyssyi karsinassa ja kiroilemassa, ja sit ku ne ei oo siellä ni ne vertailee niit pyssyjään ja kehuu vitusti.

ei sellasta oikeen mielenkiinnolla jaksa seurata...


täs nyt on ollu vähän kaikenlaista...

Poissa

#17 2005-04-15 05:58:16

Sami
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki,
Rekisteröitynyt: 2001-10-10
Viestit: 1,549

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

Kuunnelkaa natoa, siinä tuli monta totuutta.

Niin sen verran voisin kuitenkin sanoa, että mä tiedän paintista aika paljonkin ja siltikin se on suora sotaleikkijohdannainen. Ei se totuus tosta muutu jos vetää vitun kireet neonteryleenit jalkaan ja suojautuu ilmapallon taakse. Kyllä ne isit ja äidit jotka sanoo paintin olevan sotaleikkiä on aika pitkälti oikeessa.
Ne jotka on eri mieltä niin kertokaa ihmeessä mitä paintti on. Ja jos joku tulee taas piipittämään että urheilua niin nauran paskaset. Jokainen, joka edes joskus elämässään on oikeasti urheillut ja tutkii asiaa objektiivisesti voi myöntää paintin olevan korkeintaan pseudourheilua.
Peli paintti sen sijaan on, urheilusta ei tietookaan. Jos läskeillä takamiehillä tulee hiki siitä 10m pyrähdyksestään niin se ei edelleenkään tee lajista urheilua. Mulla tulee hiki kun vedän kunnon tulista ruokaa.

Summa summarum: paintti on ryhmäpeli höystettynä kunnon amis tuning aspektilla.
Ei mulla sitten muuta.

Poissa

#18 2005-04-15 06:26:45

Simonsays
Jäsen
Paikkakunnalta: Lontoo
Rekisteröitynyt: 2003-03-12
Viestit: 147

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

Kaks vanhaa partaa avasivat sanaisen arkkunsa. ja kas, oikeassa he ovat..


//Saimon

Poissa

#19 2005-04-15 08:08:28

Kippari
RumaQ
Paikkakunnalta: Oulu, Suomi
Rekisteröitynyt: 2001-10-07
Viestit: 427

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

ymmärtääkseni paintilla ei ole virallista urheilustatusta Suomessa, koska harrastajamäärät on sen verran pienet. tuskin määrite rajoittuu vain huonokuntoisiin takamiehiin tai hikoilun määrään yleensäkään.

mitä taas tulee sotaleikki-nimikkeeseen, ni mitä vitun väliä... luulisin, että tuo on ongelma vain nuoremmille harrastusta aloitteleville henkilöille, jotka tarvii hieman taloudellista tukea vanhemmiltaan, jolloin heidän negatiivinen asenne voi hankaloittaa tilannetta.

Poissa

#20 2005-04-15 08:37:36

Juice
Jäsen
Paikkakunnalta: Espoo,
Rekisteröitynyt: 2001-10-08
Viestit: 2,168
Kotisivu

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

Paintball on joukkuetaistelulaji ja urheilua siinä missä curling, jousiammunta tai kendo.


URHOPAINTBALL.COM
Suomen Paintball Liitto ry
Sponsored by: SISSOS* Paintball Bunkkeri*PLANET ECLIPSE, GEO
"Jossain lajissa lyödään palloa kepillä, tässä ammutaan, that's it!"

Poissa

#21 2005-04-15 08:56:41

locco
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki, Suomi
Rekisteröitynyt: 2001-11-24
Viestit: 494
Kotisivu

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

Ostetaan leijat.


Patrik Louko
FXL Commissioner
http://www.xballfinland.com
Puh: 0440866366

Poissa

#22 2005-04-15 09:18:05

Kippari
RumaQ
Paikkakunnalta: Oulu, Suomi
Rekisteröitynyt: 2001-10-07
Viestit: 427

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

locco kirjoitti:

Ostetaan leijat.

heh, kaks tiimikaveria jo osti talvella kauko-ohjattavat lennokit...

Poissa

#23 2005-04-15 09:23:21

Markus
Jäsen
Paikkakunnalta: Kaarina, Suomi
Rekisteröitynyt: 2003-04-07
Viestit: 225

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

Tosi harva laji jaksaa ihmisiä kiinnostaa jollei peliä ole itse joskus _jossain_ muodossa pelannut ja siitä silloin kiinnostunut; peinttiin pitää saada tissejä.

Poissa

#24 2005-04-15 19:31:14

Sami
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki,
Rekisteröitynyt: 2001-10-10
Viestit: 1,549

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

Juice kirjoitti:

Paintball on joukkuetaistelulaji ja urheilua siinä missä curling, jousiammunta tai kendo.

Joukkuetaistelulaji on kyllä hieno uus termi smile Ainoa laji mihin aikaisemmin olen törmännyt ja joka voisi samaa termiä käyttää on Taido, tai siis yksi osa taidoa.

IMHO curling ei ole mitään mölkkyä ihmeellisempää. Jousiammunta ei ole urheilua vaan taitolaji. Kendon voisin laskea jollain vajaalla mittapuulla urheiluksi.

Poissa

#25 2005-04-16 12:25:18

MaZZa
Jäsen
Paikkakunnalta: Kankaanpää
Rekisteröitynyt: 2005-03-25
Viestit: 327

Re: Negatiivisuus lajia kohtaan.

mun mielestä paintballin voi verrata esim.jalkapalloon koska siinä liikutaan niin vitusti!Paintball on joukkuepeli ja kovaa urheilua mun mielestä 8) vaikka paintballissa ei tapahdu niin paljoa loukkaantumisia kuin jalkapallossa but never mind..

ja paintball sijoittuu golfin kanssa turvallisempiin urheilu harrastuksiin tämän on todistanut Amerikkalaisten tilastot vuosi toisensa jälkeen....

jotku ei vaan tajuu et paintball on hieno harrastus jossa fiilikset ovat aina korkealla ja kunto kehittyy samalla!


Elämä on...

Poissa

Keskustelualueen alatunniste