Splatboard

Suomen paintball-skenen kohtauspaikka

Et ole kirjautuneena.

#26 2003-12-02 11:55:16

sammy
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki, Suomi
Rekisteröitynyt: 2001-10-08
Viestit: 648

Re: Maskia rillipirulle?

Mä kävin LASIK-leikkauksessa about 3 vuotta sitten. Ikinä en ole rahojani paremmin sijoittanut. Elämänlaatu on parantunut huomattavasti ja esim. paintin pelaaminen on nyt paljon mukavampaa, kuin rillien tai piilolinssien kanssa pelatessa. Nyt, kun tiedän edut, niin olisin valmis maksamaan samasta opertaatiosta vaikka tuplahinnan.

Poissa

#27 2003-12-02 12:20:36

nato
Jäsen
Paikkakunnalta: Espoo
Rekisteröitynyt: 2001-10-06
Viestit: 1,350

Re: Maskia rillipirulle?

mikä se lasik leikkaus on ja mitä semmonen maksaa?

nato@Peintti.net


täs nyt on ollu vähän kaikenlaista...

Poissa

#28 2003-12-02 12:38:48

Sami
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki,
Rekisteröitynyt: 2001-10-10
Viestit: 1,549

Re: Maskia rillipirulle?

Hinta kyllä kiinnostaa todella... tosin jos näkö alkaa taas syystä tai toisesta huononemaan heti leikkauksen jälkeen niin kyllä siinä rahat menis kankkulan kaivoon.

Mutta kertoaas tarkemmin, joilla kokemuksia asiasta on.

Poissa

#29 2003-12-02 12:47:24

Mikke
Jäsen
Paikkakunnalta: Kitinoja
Rekisteröitynyt: 2001-10-17
Viestit: 794
Kotisivu

Re: Maskia rillipirulle?

Silmäleikkauksia tehdään yleensä kahta lajia.

1. Laserilla pintaa hioen ( tätä yleensä käytetään kun taittovirhe ei ole kovin suuri).
2. Lasik, jossa silmään ensin viilletään "luukku" jonka alta paljastuvaan pintaan tehdään laserilla korjaukset. (tätä taasen käytetään yleensä suuremman taiton korjaukseen).

Laseri on hiukan halvempi, eli n. 700 e / silmä kun Lasik taasen about 800 e / silmä. Hinnat Seinäjoella kun taas pääkaupunkiseudulla saattaa olla kalliimpaa.

Laseri paranee hitaammin ja saattaa olla vittumaisen kipeä (mulla ei ollut)kun taas Lasik kuulemma on OK suunnilleen heti.

Suosittelen. Mihinkä voisi rahansa paremmin sijoittaa kuin itseensä?

-mikke-

wipe: opetellaan kirjoittamaan.

Poissa

#30 2003-12-02 13:00:51

Sami
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki,
Rekisteröitynyt: 2001-10-10
Viestit: 1,549

Re: Maskia rillipirulle?

No nythän alkoi kiinnostamaan. Eli leikkauksella voidaan parantaa sekä likinäköisyys että taittovirheet? Mulla ei tota likinäköä kovin pahasti ole (-1 ja -1.25) mutta toisen silmän taittovirhe rassaa.

Eikä toi hinta todellakaan ole paha siinä mielessä, että prillit kun pitää kuitenkin uusia parin vuoden välein ja hintaa tulee halvoillekin kakkuloille sellaiset vähintään 200 erskaa. Jos leikkaus korjaa näön pysyvästi niin sehän on jopa taloudellisesti kannavampaa kevyesti. Olettaen tietysti, että elää vielä parin kymmenen vuoden päästä. Muussa tapauksessa kyllä haudassa vituttaa!

Poissa

#31 2003-12-02 13:07:05

Mikke
Jäsen
Paikkakunnalta: Kitinoja
Rekisteröitynyt: 2001-10-17
Viestit: 794
Kotisivu

Re: Maskia rillipirulle?

Kyllä kaverit on taittovirheistä puhunut, tästä ei kyllä ole ensikäden tietoa koska itselläni ei moista ollut. Ei mullakaan ollut kuin -1 ja -0.75 ja mulla korjattiin vain toi -1. Eihän noi paljoa ole mutta jos rillien pitäminen vituttaa niin eihän sillä ole väliä onko -1 va -5 kun kerran ei ilmankaan kunnolla näe. Ei muuta kuin puukko (tai laseri) heilumaan. Samaan syssyynhän voisi ottaa rasvaimun ja peniksen pidennyksen (40 cm kyllä saattaisi olla jo liian pitkä).

mikke, 6 miljoonan dollarin mies.

Poissa

#32 2003-12-02 13:16:45

Sami
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki,
Rekisteröitynyt: 2001-10-10
Viestit: 1,549

Re: Maskia rillipirulle?

rasvaimu silmään?

Poissa

#33 2003-12-02 13:17:06

sammy
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki, Suomi
Rekisteröitynyt: 2001-10-08
Viestit: 648

Re: Maskia rillipirulle?

Mä kävin Lasik-operaatiossa Lauttasaaren Silämälaserissa. Silloin 3 vuotta sitten leikkaus maksoi leikkaustakuun kanssa n. 2500 €. Leikkaustakuu tarkoittaa käytännössä sitä, että mikäli operaatiolla ei saavuteta 0-näköä (=näkee täydellisesti ilman laseja), niin uusintaleikkaus on maksuton. Mulla oli ennen operaatiota näköarvot oikeassa -4,25 ja vasemmassa -2,25. Homma onnistui mun kohdalla loistavasti. Vasen silmä osui tasan nollaan ja oikeassa meni ihan vähän yli, eli oikean silmän lähinäkö kärsi ihan snadisti (ei huomaa käytännössä). Noi lukemat on viimeisestä tarkistuksesta, jossa kävin 1,5 v. leikkauksen jälkeen.

Systeemi meni käytännössä niin, että menin aamulla leikkaukseen ja pääsin ennen lounasaikaa himaan. Ei päänsärkyä tai mitään muitakaan vaivoja. Sitten himaan ja reilu tunti unta kuulaan. Sen jälkeen telkkari päälle ja näin normaali katseluetäisyydeltä ihan normaalisti tekstitykset yms. Leikkauksen jälkeen näkö ei ole ensimmäisen parin kuukauden aikana aivan huipussaan vaan paranee pikku hiljaa. About puoli vuotta leikkauksesta, niin mun näkö oli tällä tasolla, kuin se on nyt. En ole ainakaan itse huomannut, että se olis tosta huonontunut.

Ulkonäölle ja huonolle pelisilmälle se lekuri ei voinut mitään. Harmi sinänsä...

Poissa

#34 2003-12-02 13:24:11

Kutis
Jäsen
Paikkakunnalta: Kangasala
Rekisteröitynyt: 2002-01-18
Viestit: 370

Re: Maskia rillipirulle?

Pelisilmäleikkaus 10000 e/silmä, ei takuuta. Hoitovirheitä ei korvata.

Ajanvaraukset e-maililla.

T:mi Kirjekurssilääkärit puh. 112


Jukka Levelä/ Rock
Monasti voettajat on hävinneitä, jotka piätti koettoo kerran vielä... (Savoa)

Poissa

#35 2003-12-02 13:28:02

Sami
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki,
Rekisteröitynyt: 2001-10-10
Viestit: 1,549

Re: Maskia rillipirulle?

Sammyn kertomuksesta päätellen kumpikin silmä leikataan samalla kertaa? Villiä... eikös siinä joudu vetämään rahikaisena siteet silmillä?

Poissa

#36 2003-12-02 13:38:58

mashiara
Jäsen
Paikkakunnalta: Espoo, Suomi
Rekisteröitynyt: 2001-10-06
Viestit: 130

Re: Maskia rillipirulle?

Sekä mulla että broidilla on LASIKilla leikatut silmät. Hyvin toimii.

Hajataitto (taittovirhe se likinäköisyyskin on) on hiukan hankalampaa korjata kuin peruslikinäköisyys mutta jos olosuhteet (eli sarveiskalvo) on hyvät niin melkein millaisia tahansa arvoja pystytään korjaamaan hyvin pienellä riskillä (täysin riskitöntähän mikään ei koskaan ole, tosin riski on lähinnä siinä että korjaus ei onnistu täysin ei suinkaan siinä että homma menisi huonoon suuntaan), tarkempaa tietoa juuri omasta tilanteestaan saa kun varaa ajan alkutarkastukseen ja käy siellä juttelemassa mukavia (tämä ei tainnut olla ilmainen, hommaan kuitenkin menee aikaa enemmän kuin 5 min), joskus törmäsin MP-messuilla minut leikanneeseen kirurgiin, siellä mainostivat prosessia ja tekivät jotain pikaversioita alkutarkastuksesta maksutta.

Hinta selviää kyselemällä, halvimpien suhteen kannattaa tehdä hiukan lisätutkimusta siitä missä muualla niiden lääkärit leikkaa (harvat leikkaa vaan yhdessä paikassa, vielä sen verran harvinaista) ja miltä vuodelta/mitä sukupolvea niiden vehkeet on (tietysti kalliimpienkin kanssa kannattaa asiaa tutkia mutta yleensä noilla isommilla lafkoilla on enemmän mainetta pelissä).

Poissa

#37 2003-12-02 13:47:47

sammy
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki, Suomi
Rekisteröitynyt: 2001-10-08
Viestit: 648

Re: Maskia rillipirulle?

Silmät voi leikkauttaa molemmat silmät yhdellä kertaa tai sitten silmä kerrallaan. Mä jotenkin perustelin ittelleni, että vedetään molemmat silmät kerralla, niin menee samaan konkurssiin.

Mitään siteitä ei laitettu silmille leikkauksen jälkeen. Oikeastaan piti vaan olla n. vajaan tunnin verran leikkauksen jälkeen odotushuoneessa silmät kiinni. Sen jälkeen lekuri tarkisti, että se päällimmäinen kalvo (ei voi muistaa mikä) on kiinnittynyt kunnolla siitä kohdasta, mihin se läppä tehtiin operaatiota varten. Sen jälkeen käskettiin mennä himaan lepäämään ja ottamaan hissukseen. Matkalla Lauttasaaresta Vantaalle oli pakko kokeilla Hakaniemen kohdalla näenkö Pepsin valomainoskellosta kellonajan. Ja hyvinhän se näkyi jo siinä vaiheessa.

Poissa

#38 2003-12-02 13:50:15

mashiara
Jäsen
Paikkakunnalta: Espoo, Suomi
Rekisteröitynyt: 2001-10-06
Viestit: 130

Re: Maskia rillipirulle?

sami on liian nopee:

Joo LASIKissa varsinkin voidaan huoletta leikata molemmat kerralla, koska jo parin tunnin päästä pitäis nähdä ihan ok (leikkauksesta on kyllä hyvä ottaa kyyti kotiin). Omasta leikkausesta sen verran että heti leikkauksen jälkeen kun puudutus alka hyytymään oli silmät tosi valoherkät mutta pari tuntia unta palloon ja illalla pysty hyvin kattoo telkkaa. Seuraavana aamuna ajoin itse ensimmäiseen tarkistukseen (ilman laseja, hyvin näky).

Sinänsä se näkötaso suunnilleen joka on tullakseen tulee about heti, mutta vasta kuukauden päästä näkee mihin se on jäämässä.

Poissa

#39 2003-12-02 14:06:07

Sami
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki,
Rekisteröitynyt: 2001-10-10
Viestit: 1,549

Re: Maskia rillipirulle?

mashiara kirjoitti 02.12.2003 klo 15:38:58:

Hajataitto (taittovirhe se likinäköisyyskin on)

Terminologiavirhe mulla, tätä siis tietenkin tarkoitin taittovirheellä wink

Poissa

#40 2003-12-02 14:23:32

Castaway
Jäsen
Paikkakunnalta: Oulu,
Rekisteröitynyt: 2001-04-27
Viestit: 112
Kotisivu

Re: Maskia rillipirulle?

Kannattaa olla kunnon taittovirheet niin näkee paremmin kulman taakse.

Nimim. lepakko

--
Timo / RumaQ

Poissa

#41 2003-12-03 19:35:13

nato
Jäsen
Paikkakunnalta: Espoo
Rekisteröitynyt: 2001-10-06
Viestit: 1,350

Re: Maskia rillipirulle?

toi juttu alko nyt tosissaan kiinnostaa mua...
mulla on lasit, toinen silmä -1.25 ja toinen -1.50, enkä oikeestaan koskaan oo oppinu pelaamaan silmälasien kanssa...

kyllä sitä ilman laseja näkee mutta ei ihan niin skarpisti...pelatessa isoilla kentillä tai takamiehenä se näön puute alkaa jo haittaamaan.

nato@Peintti.net


täs nyt on ollu vähän kaikenlaista...

Poissa

#42 2003-12-03 20:19:38

sammy
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki, Suomi
Rekisteröitynyt: 2001-10-08
Viestit: 648

Re: Maskia rillipirulle?

nato: Mun käsittääkseni tommosilla arvoilla pitäis leikkaukseen päästä, jos silmät esitutkimuksissa todetaan ominaisuuksiltaan leikkaukselle sopiviksi. Kannattaa käydä vahtaamassa noiden silmälääkäriasemien sivuja ja kattoa sieltä lisää tarkempaa infoa.

Poissa

#43 2003-12-03 20:49:50

mashiara
Jäsen
Paikkakunnalta: Espoo, Suomi
Rekisteröitynyt: 2001-10-06
Viestit: 130

Re: Maskia rillipirulle?

Noilla arvoilla luulisi onnistuvan melkein millaisella sarveiskalvolla tahansa, mulla oli -4.75 ja -3.75 ja ~0.5 hajataittoa, ja piilarien käytön jäljiltä ei kuitenkaan ollut ehkä ihan niin hyvä sarveiskalvo kuin aikoinaan. Silti mentiin  minimiriskeillä (ja hyvä tuli).

Mutta lepakoillakin on toivoa: periaatteessa menetelmällä ei ole juurikaan rajoja. Omasta tilanteestaan saa tietoa kun käy juttelemassa valkotakkien kanssa.

Poissa

#44 2003-12-03 20:57:53

aimohai
Jäsen
Paikkakunnalta: Mikkeli
Rekisteröitynyt: 2003-09-23
Viestit: 24
Kotisivu

Re: Maskia rillipirulle?

Mutta lepakoillakin on toivoa: periaatteessa menetelmällä ei ole juurikaan rajoja.

Tutullani oli muistaakseni niinkin paljon kuin n.-12 molemmissa ja muutenkin killisilmät, oli niin suuri ongelma että kävi silloin ensimmäisten joukossa leikkauksessa kun niitä ruvettiin tekemään, vaikka systeemi olikin vielä uusi ja  \"tuntematon\".Homma onnistui mainiosti ja laseja ei enää tarvinnut sen jälkeen.

Kyllä se olis makeeta kun aamulla avaa silmät niin kaikki näkyisi tarkasti!


- et osu, et millään -

Poissa

Keskustelualueen alatunniste