Splatboard

Suomen paintball-skenen kohtauspaikka

Et ole kirjautuneena.

#1 2002-09-28 13:47:57

Sir_KovaZ
Jäsen
Paikkakunnalta: Asikkala, Suomi
Rekisteröitynyt: 2002-09-28
Viestit: 6

Re: Hiilidioksidi + muuta räpellystä

Joo, anteeks vaan, jos teitä kaikkia paintball guruja haittaa mun tietämättömyys, mutta kysynpähän kuitenkin.

1. Kävin \"tankkaamassa\" 20 Oz hiilipulloni ja myyjä ei ollut aivan varma kuinka paljon ainetta olisi saanut laittaa pulloon, niin se laitto vaan noin 200 grammaa. Myyjä sanoi myös, että pullon viilentäminen ennen tankkausta helpottaa tankkauksen tekoa. Pulloa ei oltu ennen täytetty ja se kuulemma vaikutti myös asiaan. Eli auttaako viilentäminen mitään, ja kuinka paljon ainetta saa laittaan kyseiseen pulloon?

2. Lähdin pelaamaan aseellani ja kyseisesti täytetyllä pullolla, ja kuteihin ei oikeen tullut tehoa, vaan ne putosivat aika nopeasti alas. Lämpötilaa oli noin 10-15C, en tiedä oliko sillä mitään väliä. Aseena toimi JT exellerator 6.0 ja regu näytti paineeksi noin 700, joka kuitenkin putosi aika nopeasti lähes viiteensataan. kaverin samanlaisella aseella ja lähes samanlailla täytetyllä pullolla kudit saivat vauhtia, mutta suunta ei ollut läheskään niin hyvä. Jos joku voisi antaa jonkin näköistä selitystä asialle, olisin hyvin kiitollinen.

(Laitanko pullon valmiiksi pakkaseen ensi täyttöä varten big_smile)

Poissa

#2 2002-09-28 14:03:59

Azrael
Jäsen
Paikkakunnalta: Espoo, Suomi
Rekisteröitynyt: 2002-07-23
Viestit: 111

Re: Hiilidioksidi + muuta räpellystä

Mittaa sen hiilaripullon paino tyhjänä.
itelläni _muistaakseni_ 20oz flindan paino täytenä oli 1500g

Poissa

#3 2002-09-28 14:06:54

Puska-Ozzy
Jäsen
Paikkakunnalta: Kuusjoki,
Rekisteröitynyt: 2002-04-04
Viestit: 54

Re: Hiilidioksidi + muuta räpellystä

No jo jonkin aikaa itse hiili täyttöjä tehneenä jäähdytys on erittäin tärkeä osa pullon täyttö operaatiota joten päästetään pulloon tilkka kaasua jooka päästetään pois mahd vapaalla virtauksella pois(hukka n.10-20g per täyttö)

Ja 20oz pullon täyttö maarä on grammoina 560g eli 20*28g
1oz=28g.

Myös lahtöjen tarkastus kronolla olisi paikallaan sillä se on turvallisuutta ajatellen elintärkeää maskit suunniteltu 300fps lähdöille.

Ja jos pullo on niinkin vajaa täyttöinen kuin sinulla oli ei ihme että paineet laskivat nopeasti. JT:n mutkista ei sen ihmeempiä kokemuksia mutta eiköhän sekin ole Spydde kopio sähkökahvalla, ja suunniteltu tomimaan sillä 700psi:n
paineella.

Poissa

#4 2002-09-28 14:14:30

Sir_KovaZ
Jäsen
Paikkakunnalta: Asikkala, Suomi
Rekisteröitynyt: 2002-09-28
Viestit: 6

Re: Hiilidioksidi + muuta räpellystä

joo, kiitti näistä oli jo hieman apua. Eli pitää sanoo sille muijalle, siellä täyttöpaikassa, että laittaa eka pikkasen hiiltä sinne ja sit päästää sen pois ja sit vasta täyttää kokonaan?

Lueskelin JT:n ohjekirjaa ja siinä sanottiin, että paineet pitäs olla 650-800 Psi, ja sen säätely käy käden käänteessä, koska JT on niin uuberi smile))

Poissa

#5 2002-09-28 15:35:19

Daliz
Jäsen
Paikkakunnalta: Porvoo, Finland
Rekisteröitynyt: 2001-10-30
Viestit: 232

Re: Hiilidioksidi + muuta räpellystä

Helpoin pullojen kylmennysmenetelmä on yksinkertaisesti pakastin. Tosin hieman aikaa se kestää ja ei varmaan oo pakastinta ihan joka pelikentällä smile

All work and no play makes Jack a dull boy


All work and no play makes Jack a dull boy

Poissa

#6 2002-09-29 08:06:15

UnderTaker
Jäsen
Paikkakunnalta: Lappeenranta, Suomi
Rekisteröitynyt: 2001-10-07
Viestit: 196

Re: Hiilidioksidi + muuta räpellystä

Pistät sen pullon pakastimeen ennen seuraavaa täyttöä. Kannattaa tosiaan punnita se tyhjänä, et tietää mitä sen pitäyis suurin piirtein painaa täytenä. Mun 12oz pulloon menee n. 300g hiilaria, eli sinne sun 20oz pulloon pitää mennä paljon enemmän.
Se paineen putoaminen tosiaan johtu siitä että sulla oli hiilari loppu. Ilmalla pelatessa paine laskee tasaisesti, mutta hiilarilla alkaa laskea vasta kun kaasu/neste on ihan lopussa. Varsinkin kun sulla on tollanen mutka niin suosittelisin ostamaan ilmat. Uudet 3000psi ilmat saa nykyään noin 160e...
Riippuen missä pelaa, niin ei niiden lähtöjen tarvitse olla välttämättä just 300fps. Jos näyttään siltä, että se kuluttaa jossain 270fps paljon vähemmän kaasua, niin voi ihan yhtä hyvin pelata pienemmillä lähdöillä...

-Te olette elämä. Minä vain kuolema.-


-Te olette elämä. Minä vain kuolema.-

Poissa

#7 2002-09-29 13:39:08

Daliz
Jäsen
Paikkakunnalta: Porvoo, Finland
Rekisteröitynyt: 2001-10-30
Viestit: 232

Re: Hiilidioksidi + muuta räpellystä

Kyllähän 12oz pulloon menee enemmän kun 300g. Noissa tommosissa harmaissa pätiköissä mitä esim.sissos myy niin lukee 0.375kg eli 375g. Ja tosiaan...12*28g=336g. Eli sinnepäin. Ei se niin tarkaan oo.

All work and no play makes Jack a dull boy


All work and no play makes Jack a dull boy

Poissa

#8 2002-09-29 14:19:51

UnderTaker
Jäsen
Paikkakunnalta: Lappeenranta, Suomi
Rekisteröitynyt: 2001-10-07
Viestit: 196

Re: Hiilidioksidi + muuta räpellystä

Riippu vähän pullosta paljon sinne menee. Toisiin pulloihin vaan menee paremmin kun toisiin ja sitä mä en taas tiedä mistä se johtuu, kun lämpötilat on samat ja pullot muuten samanlaisia.

-Te olette elämä. Minä vain kuolema.-


-Te olette elämä. Minä vain kuolema.-

Poissa

#9 2002-09-30 06:10:55

JalkaM
Jäsen
Paikkakunnalta: Ylivieska, maa
Rekisteröitynyt: 2002-07-19
Viestit: 171

Re: Hiilidioksidi + muuta räpellystä

Sir KovaZ....näytät olevan ensimmäinen esiin tullut
JT excellerator 6.0 omistaja.!
Ite aattelin panostaa samanlaiseen mutkaan, ja ois ihan jees kuulla käytännön kokemuksia....

Poissa

#10 2002-09-30 06:11:00

JalkaM
Jäsen
Paikkakunnalta: Ylivieska, maa
Rekisteröitynyt: 2002-07-19
Viestit: 171

Re: Hiilidioksidi + muuta räpellystä

Sir KovaZ....näytät olevan ensimmäinen esiin tullut
JT excellerator 6.0 omistaja.!
Ite aattelin panostaa samanlaiseen mutkaan, ja ois ihan jees kuulla käytännön kokemuksia....

Poissa

Keskustelualueen alatunniste