Et ole kirjautuneena.
En lähde sen kummemmin ketään dumaria muutamasta tapauksesta sormella osoittamaan, vaan kerrottakoon nämä meidän peleihin kohdistuneet tapaukset nyt sitten kerrankin kaiken kansan kuullen, koska sitä pyydetään.
Tapaus 1: Duma \"näkee\" osuman ja eliminoi pelaajan n. 5:n metrin päästä. Jälkitarkastus osoittaa, ettei minkäänlaista maalijälkeä löydy. Mielestäni pelaajan tarkistuksen olisi voinut ainakin suorittaa ennen kuin levittää kädet 5:n metrin päässä.
Tapaus 2: Ylijuoksu, jossa ylijuostu saa selkeästi ennen osuman ja ylijuoksija jatkaa matkaa ja jakaa kohti seuraavaa pelaajaa. Ensimmäinen ylijuostu vielä kuitenkin kääntyy ja suorittaa selkeän playing onin. Tuomio: molemmat ulos.
Tapaus 3: Duma \"näkee\" osuman ja eliminoi pelaajan. Jälkitarkastuksessa ei osumaa löydy ja duma kertoo pelin jälkeen kyseiselle pelaajalle, eliminoineensa pelaajan turhaan ja ettei onneksi tapaus vaikuttanut pelin lopputulokseen. Kuitenkin tilanne jossa pelaaja otettiin ulos saattoi kyseisen joukkueen 3-5 tilanteeseen, josta kuitenkin alakynteen jäänyt joukkue väänsi itselleen voiton.
Kuten jo sanoin niin en syytä ketään tuomaria erikseen mistään. Kaikkihan me tässä hommassa kokemattomia ollaan. Olkoon nämä vaikka opiksi tulevia turnauksia ajatellen.
Kiitokset vielä järjestäjille loistavista puitteista ja joukkueille hyvistä peleistä.
Tomi
Team Skistyler
ps. Turkuun saadaan netti silloin kun Tku-Hki moottoritie valmistuu eli vuonna 2025, aikaisintaan.
Tomppa / DT
Poissa
savo kirjoitti 16.07.2002 klo 00:18:46:
Tapaus 3: Duma \"näkee\" osuman ja eliminoi pelaajan. Jälkitarkastuksessa ei osumaa löydy ja duma kertoo pelin jälkeen kyseiselle pelaajalle, eliminoineensa pelaajan turhaan ja ettei onneksi tapaus vaikuttanut pelin lopputulokseen. Kuitenkin tilanne jossa pelaaja otettiin ulos saattoi kyseisen joukkueen 3-5 tilanteeseen, josta kuitenkin alakynteen jäänyt joukkue väänsi itselleen voiton.
Luulen että tämä oli minun tekemä \"mokani\" (eikä välttämättä ainoa...). Minun silmin katsottuna tilanne oli se että kaveri otti hitin teltan ali (se yksi pikkuteltta ainakin harotti melkoisesti alta) reiteensä. Mietin n.puoli sekuntia (puolet Juicen suosittelemasta ajasta) ja näytin kaverin ulos. No kun asiaa mietti sen jälkeen 2 sekuntia (+kuunteli kaverin \"selitystä\") niin onhan se varmaan todennäköisempää että se maali oli roiskahtanut sen syndin alta maahan hajonneesta pallosta. Olin kuitenkin näyttänyt jo eliminoinnin joten en voinut sitä peruakaan.
Kun aikaa on n.sekunti, on kyseessä päivän viimeisiä pelejä, aurinko on pehmittänyt pään sopivasti, kokemattomuus painaa päälle ja vähän jo rupesi väsyttämään (HUOM: Tällä divarikiekalla oli tähän mennessä pelatuista vähiten tuomareita käytettävissä) niin oli selvä että tuollainen(kin) virhe saattoi syntyä. Minun virhe, ja pyysinkin sitä pelin jälkeen anteeksi, mutta sellaisia sattuu vissiin kokeneellemakin tuomarille joskus.
Mitä tulee tuomarointiin yleensä niin pidin niitä keskellä päivää saatuja palautteita melko arvokkaina koska silloin oli mahdollisuus ainakin itse yrittää tehdä jotain asialle. Nyt kun niistä nillitetään täällä niin voi vain toivoa että tulevien kierrosten dumarit ottavat opikseen niistä. Esimerkiksi joku KIA:n pelaaja tuli kertomaan tuollaisesta \"sivurajanylitystapauksesta\" siinä päivän keskellä. En itse dumannut siellä päin kenttää sen sattuessa, mutta seuraava peli jossa kyseinen joukkue pelasi ja vissiin sama pelaaja teki HUOMATTAVASTI lievemmässä tilanteessa vastaavan rajanylityksen niin varoitin häntä siitä...ainakin jotain siinä oppi. Nuo ylijuoksutilanteiden tuomaroinnit olivat melko hankalia enkä tiedä miten ne olisi voinut tehdä paremmin. En kuitenkaan itse mielestäni huomannut mitään räikeitä playing oneja, ehkä olin sokea. Toisaalta, tietääkseni koko päivän aikana ei jaeltu yhtään ofoa, mikä myöskin näin jälkeenpäin tuntuu hieman hassulta...
Selvä on kuitenkin että pitemmällä tähtäimellä on erittäin arvokasta että tuomarointikokemusta omaavia tuomareita tulee tähän maahan enemmän tämän divarin tuomarointisysteemin myötä. Siitä mielestäni pointsit liitolle. Odotan kuitenkin kauhulla sitä \"boorditeloitusta\" joka seuraa Kuopion kierroksen jälkeen liigajoukkueiden toimesta mikäli divari- ja liigajoukkueet tuomaroivat samanaikaisesti joillain kentillä.
-- Mankka, yksi niistä kokemattomista tuomareista kentällä sunnuntaina
Poissa
Niin.. tottakai kaikille kiitos mahtavasta turnauksesta näin aluksi. Ja varsinkin Juicelle joka taas pisti parastaan poikiensa kanssa järjestelyistä..
JA tuomaroinnista sen verran.. Tottakai se kokemattomuus painaa aika paljon, kuten itsellänikin, mutta palautteesta voi aina oppia..
-Kun duma tulee tarkistamaan, mielestäni hänellä EI ole oikeutta alkaa kopeloimaan/kääntelemään pelaajaa ilman että ilmoittaa pelaajan neutraaliksi.. Itse huomasin tämän siinä kun pelasin itseni snakelle niin tuomari tulee ja melkein yrittää kääntää kun tarkistaa onko osumaa ja ei neutraali huutoa.
-Kun se pelaaja sitten pelaa esim snakella, ei sen tuomarin tarvitse olla siinä puolen metrin päässä seuraamassa sitä pelaajaa ja varsinkaan liikkua samaa vauhtia pelaajan vieressä.. se nimittäin paljastaa aika hyvin missä se snakella oleva pelaaja menee
-Pekka / Unknown
Pekka Ilves
I Pwn n00bs
Los Kurkos
Poissa
-Kun se pelaaja sitten pelaa esim snakella, ei sen tuomarin tarvitse olla siinä puolen metrin päässä seuraamassa sitä pelaajaa ja varsinkaan liikkua samaa vauhtia pelaajan vieressä.. se nimittäin paljastaa aika hyvin missä se snakella oleva pelaaja menee
Toi herätti pari kertaa katsomossakin keskustelua kun tuomari \\\"vasikoi\\\" sneikki jäbän sijainnin vastustajille.
Ihmetystä herätti myös tilanne jossa dumari meni tarkistamaan pelaajaa huutamatta pelaajaa neutraaliksi ja vastustaja tuli tuomarin takaa ja ampui pelaajan tuomarin olan yli niin ettei pelaajalla ollut mitään mahdollisuutta ampua takaisin tuomarin toiminna takia. Se oli vielä pelin ratkaiseva pudotus.
Poissa
Kaikesta edellä mainitusta huolimatta tapahtuma (katsomon puolelta seurattuna) oli onnistunut.
Katsomossa tuntui olevan ihan mukavasti ihmisiä lajin ulkopuoleltakin ja kaikki tuntuivat vielä seuraavan pelejä mielenkiinnolla. Ainoat negatiiviset kommentit lajin ulkopuolisilta katsojilta tulivat lähinnä pelien passiivisuudesta, mutta kyllä siellä nähtiin useita erittäin vauhdikkaita pelejä.
Lisää samanlaisia paintball tapahtumia ja mainostus vielä kohdalleen niin eiköhän laji saa vähän tuulta purjeisiin.
Poissa
Ach so, piti oikein lukea säännöt tarkasti:
Eli eliminoivan dumarin ei tarvitse olla sama kuin hitin nähneen dumarin. Tietenkään ei ole mitään järkeä 40m päästä luulla näkevänsä hittejä ja suorittaa eliminointeja. Tosin voihan sitä tuomaritoverilleen sanoa, että katso onko sillä olkapäässä väriä jos on pärskähdyksen olkapäässä nähnyt, varsinkin jos huonosta tuomarin sijoittumisesta tms. johtuen on kiire seuraavaan ylijuoksutilanteeseen.
Eli Suomeksi: Saivartelemalla mä en ole väärässä, mutta jotta joku järki pysyy hommissa, niin tehkää niinkuin Y sanoi. Perustilanteessa pitää tuomarista löytyä asennetta juosta se 20 metriä. Tietty jos on kiire, niin _voi_ soveltaa.
- Muuli
- Muuli
Poissa