Et ole kirjautuneena.
Sivut: 1
Millenium series pienetää kenttien kokoa (55mX30m). Miten on asian laita täällä SM liigassa ensi vuonna?
Minun milestäni toi on erittäin hyvä sillä siinä saadaan pelejä nopeammiksi (eli ei tule bostaus pelejaä nin paljon). Samalla korostuu urheilijamaisuus lajissa. Ja tietenkin Xsää pelataan pienemmillä kentillä eli formaatit tukevat toisiaan treenin kannalta.
Haluaisin aloittaa epävirallisen gallupin asiasta....
Milipiteitä????
Patrik
Patrik Louko
FXL Commissioner
http://www.xballfinland.com
Puh: 0440866366
Poissa
Ajatus kenttäkokojen yhdenmukaistamisesta on tietyssä mielessä hyvä, tosin virallinen X-ball kenttä on hiukan hassun kokoinen/muotoinen verrattuna nykyisiin (ja myös tulevaan milleen) 125x150 jalkaa on 38.1x45.7m eli hiukan leveämpi kuin nykyinen liigaformaatti ja merkittävästi leveämpi kuin tuleva mille. Jokatapauksessa kenttä on todella lyhyt: melkein 10m lyhyempi kuin tuleva mille ja melkein 25m lyhyempi kuin nykyinen liiga.
Lyhyempien (ja kapeampien, liigakentän leveys on 35m) kenttien mahduttaminen sisätiloihin on tietysti helpompaa (halli johon menee täyskokonen kenttä on jo kallis) ja ulkonakin on helpompaa.
Joykkareissa ne sivummalla olevat kentät näytti aika pieniltä, onko jollain tiedossa niiden mitat ? Siellä pelanneet voisivat hiukan kertoa siitä miten pienempi kenttä muuttaa peliä.
Sitten vertailun vuoksi koot vielä kerran:
X-Ball: 38.1mx45.7m=1741.17m2 (5man)
Uusi Mille: 30mx55m=1650m2 (7man)
Liiga: 35mx70m=2450m2 (7man)
Jos liigakenttä kavennettaisiin 30metriin ja lyhennettäisiin samassa suhteessa tulisi pituudeksi 60m (neliöitä olisi silloin 1800).
Mielestäni XBall kenttä on perinteiseen peliin turhan leveä, breikkituurilla on liian paljon tekemistä ottelun tuloksen kanssa (X:ssä tuurin vaikutus tasoittuu). Lisäksi tuo virallinen X-Ball kenttä on tarkoitettu viidelle pelaajalle joten seiskalla se voisi olla hyvinkin ahdas).
Poissa
Sen mitä itse olen huomannut Millessä niin kapealla kentällä on vaikeaa kaivaa istuvaa joukkuetta ulos kuopistaan, koska kulmaa ei vaan saa tarpeeksi. X:ssä taas breikit ovat vaikeampia mutta kun pääsee mestoille niin peli onkin sitten jo paketissa. Kumpi parempi..vaikee sanoo.
edit: Liigaspeksit yhtenäisiksi Millenniumin kanssa. Siitä on hyvä lähtee.
-Stefu-
*** HAS BEEN ALL STARS ***
ISO-K
Metsävideoita vuosien varrelta
Poissa
Samalla korostuu urheilijamaisuus lajissa
buhahahahahahaa
okei täysin turha kommentti, mutta pisti niin pahasti silmään
Poissa
mun mielestä olis hyvä yhdenmukaistaa kentän koko millen kanssa.. ainakin jotain sinnepäin.
Edit: ja tää tietty siks että suomalaisilla jengeillä olis mahdollisuus pelata pikkukentällä ennenkin sitä jos/kun käyvät pelaamassa milleä. Pienentää sitä kuuluisaa kynnystä lähteä pelaamaan isoja skaboja. Puhumattakaan siitä että sama kenttäkoko parantaa suomalaisten menestymismahollisuuksia millessä.
(SM-liigaan pitäis ottaa millennium-säännöt käyttöön muutenki)
-Kimmo
Poissa
Oon kimmon kanssa ihan samaa miletä tuossa SM liigan ja Millen sääntöjen ytenäistämisessä. Tästä on keskusteltu monta vuotta jo.
Mielestäni olisi hyvä suomalaisille joukkueille, että pelataan 1=1 mille säännöillä. Tähän olisi monta syytä. Tärkein on se, että suurimmassa osassa SM liiga parhaista joukkueista ei ole enään motivaatiota panostaa (PELATA) SM liigaan. Kaikki panostus on Millennium Serieksessä. Joten motivaatio pelata suomessa on huono, vielä kun säännöt ja kentät yms ovat erilaisia niin halukkuus laskee vilä siitä.
SM liigan top 5 joukkuetta pelasivat ainakin 2 kierrosta millenniumia tai enemmän.(Clone nyt pelas vain 1/2 yhdestä kierroksesta \"what ever\" ;-))
Tämä on tärkeä päätös koko liigan tulevaisuuden ja arvostuksen kannalta.
Patrik
Patrik Louko
FXL Commissioner
Poissa
Eivät nuo säännöt kovin erilaisia ole nytkään.
Joku innokas (Locco/Kimmo) voisi vertailla ja tuoda esim. tänne ja/tai kilpailulautakunnalle(YYY) tietoon ratkaisevat erot.
SPBL säännöt kun kuitenkin pitää olla Suomeksi ei ole järkevää vain kääntää Mille sääntöjä, vaan katsotaan mitä nyky-Suomi-säännöissä on erilaista ja voidaan niitä rukata.
URHOPAINTBALL.COM
Suomen Paintball Liitto ry
Sponsored by: SISSOS* Paintball Bunkkeri*PLANET ECLIPSE, GEO
"Jossain lajissa lyödään palloa kepillä, tässä ammutaan, that's it!"
Poissa
Totta kai on hyvä jos SPBL yhden mukaistaa sääntöjä lisää, sillä eiväthän ne nytkään kovin erilaiset ole. Ainut suuri ero noissa säännöissä on vain se, että Suomessa on jotkut kohdat huomattavasti tarkempia kuin noissa Millen säännöissä (ja nuo tarkennukset on mielestäni toimivia, jättää monta porsaanreikää pois).
Mitä olen itse seurannut sääntöjä niin kyllä nuo SPBL:n säännöt ovat ihan hyvin eläneet Mille sääntöjen mukana.
Mitä tulee sitten kynnyksen alenemiseen ulkomaille lähdettäessä, niin täytyy sanoa, että vähiten ne säännöt sanoo lähteäkö vai ei. Yksin kertaisesti raha ratkasee tuonnekin lähtemisen lähes 80%. Sillä mikäli resursseja olisi niin varmasti Millessä nähtäisiin 4-6 Suomi tiimiä enemmän kuin tällä hetkellä.
---
Jouni Tervonen / RQ / Powerplay
Poissa
Oon siitä samaa mieltä että liigasääntöjen erot millennium-sääntöihin on pieniä.. mut just nää pienet sääntöjen erot on periaatteessa ihan turhia.
Mutta meinaatko tolla kynnyskommentillas tota mun kirjotusta aiheesta? Jos meinaat, niin huomannet uudelleen lukiessasi mun edellisestä vastauksesta, että puhun siinä kentän koon yhdenmukaisuudesta enkä suinkaan sääntöjen yhdenmukaisuudesta..
Mun mielestä jos kentän koko on suomen sarjoissa sama kuin millenniumissa, on paljon paremmat mahollisuudet pärjätä/osata pelata millennium-kenttiä. Tässä siis pieni korjaus/tarkennus edelliseen.. se ei siis madalla ulkomaillelähtökynnystä, mutta ulkomailla pärjäämiskynnystä madaltaa.
Ja sit tohon juicen kysymykseen: Eli nopeesti selaillen löytyneet mille ja liigasääntöjen erot:
Lipunkantajan eliminoituminen:
- Mille: lipunkantaja lähtee deadboxiin ja lippuduma laittaa uuden lipun heti flagstationiin
- Liiga: lipunkantaja jää seisomaan paikoilleen
Jos pelin \"voittanut\" joukkueelle tuomitaan pelin lopussa rangaistuseliminointeja joita ei voi suorittaa koska pelaajia ei ole jäljellä:
- Mille: vastustajalle lipun kotiutuspisteet plus puhdas pelaaja takaisin jokaista suorittamatta jäävää rangaistuseliminointia kohden
- Liiga: vain -30 jokaista suorittamatta jäävää rangaistuseliminointia kohden (taisi olla sitten että: -60 = vastustajalle maxi)
Ilmasysteemin heittäminen
- Mille: ulos turnauksesta ja pelikielto seuraavaan turnaukseen
- Liiga: voisi tulkita että epäurheilijamainen käytös->varoitus(?)
Pistelomakkeen allekirjoittamatta jättäminen:
- Mille: päätuomari allekirjottaa
- Liiga: kieltäytyvän joukkueen pitää tehdä protesti tai peli tuomitaan luovutetuksi vastustajalle
Eli noi nyt näytti oleellisimmilta säännöiltä mitkä oli eritavalla.. toi vika nyt ei oo mikään iso juttu, mutta mulla pisti silmään toi että peli tuomitaan luovutetuks.
Mä en nyt ollu kyllä täysin vakavissani kun heitin siitä millennium sääntöjen käyttämisestä suomessa, mutta tulipahan tarkistettua.. Voisihan suomen sarjoissakin käyttää millennium sääntöjä ja vaikkapa tehdä lisäksi jonkinlaisen muutoksia/tulkintaohjeita-vihkosen siihen rinnalle..
ps. perkeleen splatboardi+ie-yhdistelmä tuhos mun vaivalla jo kerran kirjottaman viestin ku satuin painaa tyhmyyksissäni backspacee.. saatto unohtua joku eroavaisuuskin samalla
-Kimmo
Poissa
Jos tosissaan haluaa muutosta aikaan, niin kannattaa ehdottaa asiaa seuraavan liigakokouksen esityslistaan. Proseduurin mukaan senkin homman pitäis pyöriä.
Mut mielipidettähän tässä kysyttiin: itse diggaisin pienemmästä kentästä. Noi Mille-mitat vaikuttaa ihan asialliselta. Stefu heitti hyvän pointin tosta puskemisen vaikeudesta bostaavaa tiimiä vastaan. Breikit ja breikkijakojen 'teho' korostuisi pienemmällä kentällä. Toisaalta, jos syndimäärä säilyy samana niin juoksumatkat syndiltä toiselle lyhenee ja osumiseen jää vähemmän aikaa.
Mut mun James Bond-reflekseille toi pikkukenttä sopis hyvin
Kairis
Poissa
Kiitos Kimmolle, nuo sääntöeroavaisuudet eivät näytä ollenkaan vaikeilta toteuttaa myös SPBL-säännöissä.
Varmasti myös kenttäkoko on vain helpotus järjestäjille ja todellakin etu Milleä kiertäville pelaajille.
Seurataan vielä miten käy peliajan...
URHOPAINTBALL.COM
Suomen Paintball Liitto ry
Sponsored by: SISSOS* Paintball Bunkkeri*PLANET ECLIPSE, GEO
"Jossain lajissa lyödään palloa kepillä, tässä ammutaan, that's it!"
Poissa
Jos sääntöerot tosiaan ovat niin pieniä niin miksi ei sitten voida suoraan yhtenäistää, myös kentän koko kuullostaa paremmalta, helpompi järkätä kierroksia ja kuitenkin tuolla kentällä saa aivan hyviä pelejä.
nim. ainoa suomalainen joka PELASI kaikki milleniumit!
...
Jesse Johansson
Cyclone
[email:q4bq9x9l]Fatty@team-cyclone.net[/email:q4bq9x9l]
Se vain on KUUMAA olla minä!
Jesse Johansson
Kisalapanen!
Poissa
Jesse (joutu tulla pistää faktaa pöytään). Jos nytten totta puhutaan niin jätkä pelas 5 1/2 Milleniumia. Tosiaan kyllä osallistuit kaikkiin pelaajan. :-)
Meitsi tajuu nää hommat
Patrik
Patrik Louko
FXL Commissioner
Poissa
Ainakin järjetäjille pienempi kenttä auttaa kovasti (helpompi loytää pelipaikkoja kun tarttee vähemmän tilaa ja helpompi verkottaa ku pienempi kenttä). Se lienee juurkin syy miksi millennium kenttiä pienensi. Tosin suurin osa mille kentistä on jo ollutkin ainakin lähes noissa mitoissa.
//EGi
Poissa
Jesse mota peliä pelasit Milleniumissa?
Poissa
65 pelii sain laskettua, mutta vertailu on epäreilu koska am A tiimit saa pelaa enemmä \"finaaleissa\"!
taidat kyllä voittaa pelienmääräs!
...
Jesse Johansson
Cyclone
[email:tk95njrz]Fatty@team-cyclone.net[/email:tk95njrz]
Se vain on KUUMAA olla minä!
Jesse Johansson
Kisalapanen!
Poissa
Pidetään liiga liigana! Mille millenä!
-ei kiinnosta pelaa päivän aikana 8(10) x 3-4 min peliä!!
ajaa eka triljoona km...
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.trivoga.net">www.trivoga.net</a><!-- w -->
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.progames.fi">www.progames.fi</a><!-- w -->
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.planeteclipse.com">www.planeteclipse.com</a><!-- w -->
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.teamcoitus.fi">www.teamcoitus.fi</a><!-- w -->
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.tehy.fi">www.tehy.fi</a><!-- w -->
Poissa
palataan metsään.. pidetään sotapeli sotapelinä
Poissa
agimo kirjoitti 25.11.2003 klo 08:52:29:
palataan metsään.. pidetään sotapeli sotapelinä
No kerrankin ollaan samaa mieltä!
Nimittäin värikuulasotapeliä on turha alkaa naamioimaan mihinkään urheilullisiin raameihin, koska sitä se ei ole eikä koskaan tule sellaiseksi tulemaan. Sen sijaan metsässä sota on sitä miksi luoja sen loi! Sinne pikkupoikien pyssyleikit kuuluu ihan luonnollisena osana!
Poissa
Sivut: 1