Et ole kirjautuneena.
Luulin kai itsekin että tähän oli olemassa sääntö..
Säännöissä puhutaan epäurheilijamaisesta ja väkivaltaisesta käytöksesta, mitä se on?
Jouduin lauantaina tilanteeseen missä pelaajaa ammuttiin ylimääräisesti selkään, en pystynyt sekunnissa määrittelemään vakavuutta...
Vittumainen tilanne, 8 mansikkaa selässä sattui varmasti, mutta sattuiko riittävästi, paljonko mustelmia on paljon? Sitten myöhemmin peleissä ulos päin saman näköinen tilanne, mutta tällä kertaa vain yksi hitti iholla muut bulkkivyössä... sama rangaistus??
Jos ei suoraan sääntöihin niin ainakin käytäntöön voisi ottaa selvän määritelmän. Kolme tai yli mustelmaa selässä tai siis selvästi \"väärällä\" puolella miestä olisi ns. \"väkivaltainen käytös\" ja tästä rangaistus: 3-for-1 ja joukkueelle käytösrangaistus. Toki näiden kolmen tai yli osuman on tultava samasta aseesta ja samassa pelissä.
Muulla tavalla tämä jää aina mielipidekysymykseksi ja voin kertoa että sanomista ja varmaan tulevaisuudessa turpaan lyöntiäkin seuraa.
Olen avannut jo keskustelun kilpailulautakunnassa ja nyt täällä koska tähän on mielestäni saatava selvä käytäntö, jotta sen tuomarointi on mahdollista jatkossa.
URHOPAINTBALL.COM
Suomen Paintball Liitto ry
Sponsored by: SISSOS* Paintball Bunkkeri*PLANET ECLIPSE, GEO
"Jossain lajissa lyödään palloa kepillä, tässä ammutaan, that's it!"
Poissa
Pahalta näytti sunnuntaina tilanne jossa kaveri sneikkasi vastustajan selkään ja ampui kolme kertaa takaraivoon/päälakeen lähietäisyydeltä. Yksi hitti bulkkivyöhön olisi varmaan riittänyt.
Poissa
varmaan ihan jees tommonen sääntö mutta noita \"refleksi\" kuteja ja \"adrenaliini ryöppy\" laukauksia tulee aina varsinkin yli juoksu tilanteissa...myönnän itsekkin \"syyllistyneeni\" tommoseen sunnuntaina...mutta onneks sillä toisella oli munarit jalassa!!
kaiken kaikkiaan jos selkään saa vapaan näkymän on se ainakin kohteliasta yrittää osua bulkkeihin tai edes vyön alueelle...ylimääräset kudit selässä (joku 4+) on jo mun mielestä semmonen määrä että se ei joka jätkän sormesta irtoa juoksussa...ellei sitten ole ollut rankasu mielessä liikenteessä....ja sitähän ei saisi tapahtua koska kaikki on pitämässä hauskaa ja hupia!!!
-just my opinion
Joona/Unknown
Poissa
Heba kirjoitti 17.07.2002 klo 10:41:43:
Pahalta näytti sunnuntaina tilanne jossa kaveri sneikkasi vastustajan selkään ja ampui kolme kertaa takaraivoon/päälakeen lähietäisyydeltä. Yksi hitti bulkkivyöhön olisi varmaan riittänyt.
Tuo onpi varmaan totta. Itse mietiskelin tuota asiaa ja tulin siihen loputulokseen että pelin tiimellyksessä varmaan harvalla divaripelaajalla riittää malttia ja taitoa tähdätä osumaa bulkkariin tmv - itsellänikin periaate et äijä otetaan siitä veke mistä saadaan. Tosin kylläkin välttäen noita ylimääräisiä.
Bulkkariin tulleista hiteistä on tullut kentänlaidalta huomattua sellasta että jos duma ei ole tarpeeksi nopea niin pelaaja hyvin usein jatkaa peliä vielä hitin jälkeenkin (bulkkari kun ei ole selfcheck-aluetta), vaatteiden läpi tuo tuntuu kuitenkin selkeästi että nyt osui ja sitten aletaan tsekkaileen onko siellä maalia.
Tämä on kyllä kinkkinen tilanne saada selvää rajaviivaa vedetyksi johonkin, mutkatkin ovat nykyään niin nopeita että refleksisatsi pääsee aika monelta vielä hitin jälkeenkin - ehdotus: Kaikille pumput - ei tuu refleksisatseja
Poissa
hyvä aihe.
mun mielestä 3 osumaa kuulostaa kuitenkin aika vähäiseltä.. koska yleensä ylijuoksija ampuu jo ennen kuin tietää mihin suuntaan ylijuostava pelaa, koska jos aina pysähtyisi katselemaan ylijuostavan asentoa, saattaisi koko juoksu mennä päin peetä. Jos ampuisi vain yhden shotin, ei todellakaan vois olla varma osuuko se, saati sitten että hajoaako. joku ikivanha kuulemani nyrkkisääntö olikin, että ylijuoksussa pitäis ampua 3 shottia pelaajaa kohti.
sitten se bounssikysymys. Ylijuoksussa 1 ylijuoksija A1 ampuu ylijuostavaa B1 kolme laukausta, osuu kaikilla ja kaikki hajoavat. Ylijuoksussa 2 juoksija A2 ampuu B2:ta 10 kertaa, 2 ohi ja 8 osuu, mutta 6 bounssaa.. sattuu varmastikin enemmän kuin 3 hittiä. Tästä herääkin kysymys että pitääkö joka liipasinvedon välissä tarkastaa vastustaja osumien varalta.
mun mielestä tossa overshoot-asiassa olennaista olis se, että pelaaja ylijuostessaan yrittäis esim. ampua bulkeille, eikä niskaan. 3 hittiä olis aika vähän rangaistusrajaksi, mutta 5 aika paljon.. oisko 4 sitten hyvä?? en tiedä.. ite pysyisin tossa tapauskohtasessa harkinnassa tän asian suhteen.. mutta kokemattomat tuomarit tuovat tässäkin ongelmia esiin.. ei ehkä uskalleta antaa niitä rangaistuksia. toisaalta yli-innokkaat dumarit voisivat sitten niitä osumia laskeskella ottamatta huomioon tilanteen nopeutta ja olosuhteita.
ja mites tässä se 3-for-1 onko se rikkoja + 3 vai (minusta oikeampi) rikkoja + 2 .
Ja tuo 3-4-1 on mun mielestä aika raju kolmesta hitistä. eikö ole?
ja kyllä, Cyclonesami ampui todellakin liikaa viimeistä flaymin-pelaajaa lauantaina.. VAIKKA ampuikin bulkkisysteemiin.. (3 bulkeissa, 2 selässä)
-Kimmo
Poissa
En ole liiga/divaripelaaja, mutta kerron tässä yhden tapauksen refleksiammunnasta. Olimme viime viikonloppuna
kavereiden kanssa puskapeinttaamassa.
Tilanne päällä, kuulaa tuli aika vihaiseen. kaverini näytti
sivusta minulle vastustajan paikkaa käsimerkein.
kurkistin suojasta nopeasti ja säikähdin melkoisesti, vastustaja olikin 5-6 metrin päässä! Ehdin ampumaan kokolailla_vakio_spyderilläni kolme hittiä OMAN pelaajan SELKÄÄN ennekuin tajusin että hihanauha on samanvärinen ja kaveri on minuun selin..
vastustaja oli kyllä samalla suunnalla, mutta paljon kauempana
Eli kyllä varmaan tulee tiukoissa paikoissa osumia ihan reippaasti, varsinkin nopeilla kisavermeillä. Tai sitten mä vaan oon niin hidas.
-ei tuu hyvä jos ei itte tee-
http://www.reball.fi
http://www.nohillpaintball.com
-tärkeintä ei ole voitto vaan kunnon pyssytappelu-
Poissa
Mun mielestäni hittien ja mansikoiden suhteella ei tule olla mitään tekemistä overshootingin määrittelyn kanssa. Kyllä ne hitit pitää laskea. Jos kaikista ei tuukkaan mansikkaa niin kävi hyvä tuuri, mutta overshooting ja _vaaratilanne_ syntyi kuitenkin.
Jos overshooting edellyttäisi mansikoita olisi se aika sama kuin se, että ylinopeutta saa ajaa, kunhan ei törmää keneenkään.
Poissa
Lauantain ensimmäinen overshooting, josta myös Juice tai Sami antoi varoituksen, näytti ainakin kentän laidalle aivan selvältä vanhojen kalavelkojen maksamiselta ja itse odotin, että tilanteesta olisi myös jaettu rangaistuksia, joita ei kuitenkaan kuulunut. Ei varmastikaan ole mukavaa ottaa 7-8 ylimääräistä hittiä selkään alle metristä.
Poissa
Vaikea aihe...
3 hittiä tuntuu todella vähältä, mutta itse useita kertoja 5 tai yli hittiä ottaneena tiedän että se saattaa tehdä jo kipeää.
Olisiko rankaistavaa overshooting vain lähietäisyydeltä ammuttaessa ? Onhan aina mahdollista että joku juoksee/kääntyy suoraan kuulavanaan ja ottaa sekunnissa pahimmillaan sen 10 hittiä. Olisi tämä rangaistava tilanne ? Siitähän ei voida rankaista että kaveri ampuu hyvin ja kaikki pallot jotka piipusta lähtee osuvat vastustajaan.
Voinhan halutessani satuttaa vastustajaa myös yhdellä kuulalla. Yksi shotti tahallisesti korvasuojan \"alle\" ja kaverilta lähtee pahimmillaan taju. Onko tämä rankaistavaa ? Mielestäni kyllä... Mutta oliko se tahallinen tilanne, se on täysin tuomarin harkinnassa.
Entäpä yleinen tilanne, joka tapahtuu kun eliminoitu pelaaja kävelee kohti omaa lähtökolmiota ja ottaa matkalla 10 osumaa ? Overshooting ? Jälleen kerran riippuu tilanteesta. Jos kaveri tulee sopivasti syndin takaa esiin vastustajalle joka ei ole nähnyt tuomarin \"eliminoitu\"-merkkiä, ei voida rankaista siitä että tämä ampuu ja sattuu osumaan kaikilla 10 vastujaansa kohti ampumallaan pallolla. Vai voidaanko ?
Itse sain keväällä Portugalissa oppitunnin siitä miltä tuntuu ottaa kunnolla hittejä sen ekan jälkeen. Olin vissiin tokavika meidän pelaaja ja mua kohti ampui varmasti 4-5 vastustajaa. Otin hitin boxin kulmaan ja nousin \"teekupin\" takaa lähteäkseni lähtökolmioon. Kuulaa tuli kunnolla ja laskin saaneeni n 15 osumaa päähän,niskaan ja selkään alta sekunnissa. Lisäksi mutkani väri oli muuttunut oranssiksi. Mutta mielessäni ei käynytkään valittaa, Dynastyn kaverit vaan osavat ampua just siihen kohtaan josta pääni tuli ekana esiin lähtiessäni syndin takaa. Toki tuomari oli näyttänyt mut eliminoiduksi mutta koska kenttä oli \"suojaisa\" ei voi olettaa kaikkien vastustajien nähneen tätä merkkiä. Oliko kyseessä overshooting ? Juicen esittämän tavan mukaan tuosta olisi pitänyt antaa Dynastylle ainakin pari-kolme 3for1:sta. Oikeinko ? Ei....
Eli mun mielestä homma toimii tällä hetkellä mainiosti ja tuomareiden pitää käyttää rangaistuksia jakaessaan omaa harkintakykyään. Kyllä sen tilanteen aina joku duma näkee, ja juuri tämä tuomari on se joka tekee päätöksen rankaisemisesta. Homma toimii nykyisellään hyvin. Tässä asiassa ei voi vetää mitään selkeää hitti-rajaa. Tilanteen mukaan vaan.
Jake / Clone
ps. Loccolle pelikielto kaikkiin suomalaisiin turnauksiin. Se on niiiiiin likanen mies... !!!
Poissa
Ylijuoksutilainteisiin puuttumatta, tämä sääntökohta helpottaa bonuspallojen saamiseen:
Heti kun pelaaja huomaa itsensä merkatuksi, tulee hänen ilmoittaa siitä nostamalla värikuula-aseensa ja asekätensä päänsä yläpuolelle. Tämän jälkeen pelaaja poistuu kentältä aloitustilaan LYHINTÄ tietä peliä häiritsemättä kantaen värikuula-asettaan pään päällä.
Aika harvoin liigassa vehe nousee pään päälle. Jos en ole nähnyt tuomarin eliminointimerkkiä, tulkitsen pelaajan olevan vielä pelissä mukana.
Nostakaa niitä vehkeitä päänne päälle.
Oskari / Takeover
Poissa
Jep Kimmon ja Jaken kanssa ehdottomasti samaa mieltä, tuomareille se harkinta valta/vastuu. On typerää alkaa laskea hittejä se ei johda mihinkään hyvään.
Ei ruveta keksimään mitään omia sääntöjä vaan pyritään pitämään ne mahdollisimman yhdenmukaisina esim. milleniumin tms. sääntöjen kanssa.
Jarno/Flaymin\' (se vika Cyclonea vastan)
Ps. LoCCo bänniin kaikista turnauksista ever:)
...Evil is good.
It's Flaymin' baby!
Poissa
Bubba kirjoitti 17.07.2002 klo 13:42:30:
Aika harvoin liigassa vehe nousee pään päälle. Jos en ole nähnyt tuomarin eliminointimerkkiä, tulkitsen pelaajan olevan vielä pelissä mukana.
Auttaisi varmaan myös se, että pelaajat itsensä eliminoidessaan repisi oman hihanauhansa pois eikä kävelisi se käsivarressa kentänreunaa pitkin aloituskolmioon.
--
Jarkko Tervonen
<!-- e --><a href="mailto:jarkko.tervonen@splatweb.net">jarkko.tervonen@splatweb.net</a><!-- e -->
Poissa
juffeli kirjoitti 17.07.2002 klo 15:56:55:
Auttaisi varmaan myös se, että pelaajat itsensä eliminoidessaan repisi oman hihanauhansa pois eikä kävelisi se käsivarressa kentänreunaa pitkin aloituskolmioon.
Nojaa, se nauha on kuitenkin niin pieni että ei sitä paljoa pysty seuraamaan, varsinkin jos on kirkkaat pelivaatteet.
Tuo mutkan pään päälle nostaminen on kyllä mielestäni paras mahdollinen ratkaisu ja niinhän säännötkin asiasta sanovat. Itse jos olen jossain esim mansikan takana ja pelkona on että sieltä tulee miljoona palloa kun lähtee eliminoituna kentältä niin tuon ensimmäiseksi pelkän mutkan pystyssä sieltä syndistä ulos ja sitten vasta itse - mielummin ne hitit mutkaan ottaa kuin esim selkään...
Poissa
Jos ei kestä parii extrahittii itkemättä on aivan turha astuu kehiin. Overshooting on mun mielestä tilanne jossa selvästi yritetään satuttaa (esim. Finnkampen 2002 eräs nimetön pelaaja laski vastustajaa metristä ihan selvästi kostomielessä, eli seiso seläntakana ja laski selkään) Ei noissa ylijuoksu ynnä muissa tilanteissa voi alkaa säästämään kuulaa. Ala nyt laskemaan jotain vitun hittejä varsinkin jos kyseiseen pelaajaan ammutaan useamman pelaajan voimin ja useammasta suunasta. Tai mieti asiaa pelaajan kannalta joka bunkeroi ja joutuu miettimään montako kuulaa saa ampuu ilman pelkoo rangaistuksista.
Mä oon aika usein ollut kentällä vika pelaaja (pelaan takanurkkaa) ja mut on suolattu sata kertaa nollasta metristä ja on tullut semmosia bursteja välillä otettua noissa tilanteissa, että kyllähän se sattuu ja vituttaa, mutta sellasta seon. Elämä on vitun kovaa.
Ollaankos tässä nyt taas keksimässä semmosta elämää kovempaa tuomarin pelivälinettä, jolla voi tyhjentää kentän? Tommonen hullu ase näin paskan dumauksen vallitessa liigassa on vaarallinen asia.
-Oppii 141-
[size=150:2gr5bu9k]
Iippo / Los Bastardos
Poissa
Turha on mitään kuulalimittiä ruveta keksimään overshootingiin. Tuomari käyttää harkintaansa ja antaa sen suhteen varoituksia ja rangaistuksia. Se nyt on sanomattakin selvää, että ylijuoksussa 10 shottia niskaan samalta pelaajalta on vähän liikaa, mutta esim kentän toisesta päästä ammutut kymmenen osumaa on jo pelaajan omaa tyhmyyttä, siis jos ei todellakaan älyä siirtyä kuulavanan edestä tai nostaa sitä kättä(mutkaa)...
-Sumu
Poissa
Poissa
jonkun pitäisi varmaankin opetella tuomaroimaan. nää pilkun sahaukset on ihan turhia kun suomessa ehkä 2ihmistä osaa niitä soveltaa. jos jotain pitäisi tehdä niin yksinkertaistaa sääntöjä... sitten kun noi vanhukset joutuu lopettamaan pelaamisen ja siirtymään pro tuomareiksi voidaan kirjoittaa sääntökirjaan ne 10 000 kohtaa uudestaan.
luulin kerran olleeni oikeassa mutta erehdyin
-marko/cyclone-
Poissa
Tässä ollaan nyt taas kirjoittamassa uusia pirun hienoja sääntöjä, kun fakta minunkin mielestäni on se että nykytuomareilla eli meillä pelaajilla ei ole vielä vanhatkaan hallussa , saati sitten taitoa ja kokemusta seurata peliä ja soveltaa niitä.
Niin että yritä nyt sitten ampua 1 osuma kiltisti bulkkipackiin kun toinen joko kääntyy ja ampuu takaisin tuomarin ottaessa molemmat pois tai jatkaa ampumista toiseen suuntaan kun ei huomannut mitään.
- Keskimäärin voittaminen on hieman kivempaa kuin häviäminen -
Jukka Levelä/ Rock
Monasti voettajat on hävinneitä, jotka piätti koettoo kerran vielä... (Savoa)
Poissa
Mieluummin otan ja annan 3-4 hittiä, kuin jään ihnettelemään hajosiko, osuiko tai tajusiko kaveri että on pudonnut.
Tietysti vace tu vace ja molemmat räkii ~10 kuulaa sekunnis... Oos siinä sitte \"Jumala\" ja ratko tilanne...
molemmille ofot vai mitä!?
Ei lätkässäkää jauheta liika rajuista taklauksista tai muuta...
Tässä lajissa tulee tiukkoja tilanteita ja kuulan prosenttuaalinen osuus ilmassa on suurentunut.
Esim. pelaaja tippuu ja kävelee jonku jakolinjan läpi. Tällöin alkaa hirvee poru \"duma! plaa pla plaaa ouvershöötinkiä...\" useasti nähty kentän laidalta... ai joo ja ku kaikki muistas, että käsi ylös ja sehän alkaa olkapäästä.
P.S. Tiedän että on tilanteit missä yx jauhaa kax hitti pääs... se on taas eri tarina se... ja vaikee...
-Los akuutti.sh-
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.trivoga.net">www.trivoga.net</a><!-- w -->
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.progames.fi">www.progames.fi</a><!-- w -->
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.planeteclipse.com">www.planeteclipse.com</a><!-- w -->
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.teamcoitus.fi">www.teamcoitus.fi</a><!-- w -->
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.tehy.fi">www.tehy.fi</a><!-- w -->
Poissa
Overshooting on aina VAARALLISTA!
En yhtään ihmettele jos vuoden sisällä jenkeissä tai jossain muualla tulee oikeasti ensimmäinen pahoinpitely-case paintball systeemien takia.
Se mitä kuulee ja näki Finnkampenissa, Joyssa, etc. perustuu nykyiseen ihme ajatukseen että halutaan \"vähän satuttaa\" ampumalla? Jos vituttaa niin lyökää nyrkillä! Naurettavaa ampuilla 15 metrin päästä.
Mistä tämä on saanut alkunsa on toki tuomareiden moka. Kun on \"pakko\" ampua niin kauan että se toinen luovuttaa ja lähtee kentältä, koska ei voi luottaa siihen että tuomari on tilanteessa ja ottaa oikeudenmukaisesti vain toisen ulos.
Todella toivon että Suomessa saadaan homma kuriin ennenkuin on liian myöhäistä. Tähän on mahdollisuus kun tehdään selvät rajat ja tuomarointi on helppoa kun ei tarvi ottaa lukuun mielipiteitä. Tottakai se johtaa myös muutamaan \"väärään\" overshooting-tuomioon mutta jos sillä saadaan tämä typeryys vähenemään (ei onneksi vielä paljon Suomessa), on se sen arvoista.
URHOPAINTBALL.COM
Suomen Paintball Liitto ry
Sponsored by: SISSOS* Paintball Bunkkeri*PLANET ECLIPSE, GEO
"Jossain lajissa lyödään palloa kepillä, tässä ammutaan, that's it!"
Poissa
joo.. hittiraja saattaakin olla käytössä... lieneekö sitten 20?
nim. 18-hittiä-ei-todellaKAAN-ole-liikaa
Poissa
Jaahas.
Pointti 1) Jos tulee vahingossa pistettyä ylimääräistä ( joka on todellakin mahdollista kunnon kahden puolen ylijuoksusta ) niin mun mielestä se ykkösasia on semmonen pikku juttu kuin anteeksipyyntö. \"Sori tuli pistettyä aika monta, ei ollu tarkotus, ei kai tullu kipeitä\" tms. Ton kun unohtaa, niin jää väkisinkin jotain hampaankoloon ja sitten se voi näkyä perisuomalaisella kostomeiningillä vaikka kahden kierroksen päästä kun oikein kalvaa. Sen lisäksi että tolanen pikku pahoittelu vähentää antipatioita ainakin 100% kuuluu se mun mielestä urheiluun. Nyrkkeilyssä ei pyydellä anteeksi jos on vetänyt kaveria turpaan.
Pointti 2) Selkeä hittiraja vois olla hyvä käytännössä, mutta rangaistuksen vois mun mielestä päättää päätuomari. Eli siis overshooting = esim 10 hajonnutta. Törkeä Overshoot 15 Hajonnutta. Lievästä overshootista voisi jakaa lievimmillään joukkuevaroituksen ja pahimmillaan miinuspisteitä -20..50 . Törkeästä vois jakaa lievimmillään miinuspisteitä -20.. ja pahimmillaan bännätä ko. pelaajan ja antaa -100 pistettä.
Tietenkään noita rajoja ei tarvi noudattaa ihan orjallisesti, onhan törkee overshootti sekin, että juoksee ohi syndistä toisen huomaamatta ja pistelee huvikseen 10 hittiä takaraivoon. Mun mielestä pitäis vaan luottaa päädumarin arvioon.
- Muuli
Poissa