Et ole kirjautuneena.
Elikkä tässä ois ALUSTAVA vedos 2003 kauden säänöistä hivenen keskustelua herättämään.
Toivottavasti keskustelu pysyy asiallisena ja ns.skeidaviestit pysyy muilla alueilla.
1.0 JOHDANTO
Nämä säännöt ovat yleinen paintball-sääntöpohja, johon kaikki Suomen Paintball-liiton turnaukset perustuvat. Niitä toivotaan käytettävän pohjana myös kaikissa muissa paintball-turnauksissa, jotta jokaiseen kisaan ei tarvitse opetella uusia sääntöjä. Tarkennukset peliformaattiin tehdään peliformaattimäärittelyllä.
2.0 VARUSTEET
Jokaisen pelaajan täytyy olla valmis varusteiden tarkastamiseen ennen pelin alkua, pelin aikana tai pelin jälkeen. Pelaajia voidaan tarkastaa koska tahansa pistotarkastuksin. Ennen peliä suoritetuissa tarkastuksissa havaitut epäkohdat voi pelaaja korjata, mikäli aika antaa periksi, mutta pelin aikana havaituissa tapauksissa pelaaja eliminoidaan.
Pelaajalla saa olla mukanaan pelikentällä vain seuraavat varusteet:
värikuula-merkkain (useampi kuin yksi lipas (loaderi) värikuula-merkkaimeen saa olla mukana)
vaatetus (sisältää bulkkivyön, bulkit ja ylimääräiset ilma- tai kaasupullot, polvi- ym. suojat ja kengät)
värikuulapeliin tarkoitettu suojamaski
piippuputsari(t), rätti, piipputulppa, piippupussi
kello
Muiden varusteiden vieminen kentälle on kielletty. Kentän päätuomari voi myöntää luvan ottaa kentälle muita mahdollisia varusteita.
2.1 VÄRIKUULAMERKKAIMET
Pelaaja saa viedä kentälle vain yhden värikuulamerkkaimen. Ennen pelikentälle siirtymistä ja pelin aikana voidaan pelaajan värikuulamerkkain tarkastaa toimitsijoiden toimesta. Merkkaimen täytyy täyttää seuraavat määräykset, jotta se voidaan hyväksyä pelikentälle:
Värikuulamerkkaimen lähtönopeus ei saa olla säädettävissä käsin ilman työkaluja. Lähtönopeuden säätö ei saa myöskään olla sellainen että se itsestään säätyy pelin aikana. Tämä säännön noudattamiseen tarvitaan joissain värikuulamerkkaimissa erilliset lähtönopeuslukot.
Värikuulamerkkaimessa ei saa olla kuin yksi (1) tarra per puoli. Tarrat eivät saa olla semmoisia jotka vaikeuttavat muodoiltaan tai väreiltään huomattavasti osuman havaitsemista. Värikuulamerkkaimen kuulalippaassa (loaderissa) ei saa olla minkäänlaista pehmikettä, suojakangasta, päällysteitä tai kuviointeja, jotka heikentävät kuulan hajoamista tai hajonneen kuulan havaitsemista. (Esim. neopreenipäällysteet, maastokangaspussit tai tarrat.) Lipas ei saa olla valmistettu kumista tai vastaavasta aineesta, joka estäisi kuulan hajoamista.
Värikuulamerkkaimen pullossa saa olla kankaasta tai neopreenista valmistettu suojus.
Värikuulamerkkaimessa saa olla vain yksi piippu. Lisäpiippuja ei saa ottaa mukaan kentälle.
Värikuulamerkkaimet rajoitetaan kertalaukauksiin, eli tällöin värikuulamerkkain saa laueta vain yhden kerran liipaisimen edestakaisen liikkeen aikana tai sen jälkeen siten, ettei värikuulamerkkain laukea kuin kerran ennen seuraavaa liipaisimen edestakaista liikettä. Liipaisimen edestakainen liike tarkoittaa sitä liikesarjaa, jossa sormella lepotilasta poikkeutetaan värikuulamerkkaimen liipaisimena toimivaa osaa kunnes värikuulamerkkain laukeaa, jonka jälkeen liipaisimen annetaan palautua lähtötilaansa ennen seuraavaa laukausta. Värikuulamerkkain ei saa toimia siten, että sormea jännittämällä yhteen asentoon se laukeaa aiheuttamansa toiminnan avustuksella toistuvasti. Värikuulamerkkain ei saa toimia siten, että se mitään tekniikkaa hyväkseen käyttäen laukeaisi useammin kuin yhden kerran liipaisimenvedon aikana, tai sen jälkeen ennen seuraavaa liipasinvetoa. Mikäli sääntöjenmukaisuus on jonkin värikuulamerkkaimen kohdalla millään tavoin epäselvä, tulee asia saattaa Kilpailulautakunnan tietoon vähintään kolme viikkoa ennen sellaista kilpailua, jossa kyseistä värikuulamerkkainta halutaan käyttää, jotta tarpeelliset päätökset kyseisen pelivälineen käytön sallimisesta tai kieltämisestä voidaan tehdä.
Värikuulamerkkaimen piipun päällä tulee olla tehdasvalmisteinen piippupussi muualla paitsi pelikentällä (pelin ollessa käynnissä), kronoalueella ja ampuma-alueella. Tämän säännön noudattamatta jättämisestä seuraa virhepisteitä.
2.2 VAATETUS JA SUOJUKSET
Pelaajien tulee aloittaa peli sellaisella peliasulla, josta vanhat osumat ja roiskeet on pyyhitty pois siten, että niitä ei voi missään tilanteessa erehtyä luulemaan pelin aikana tulleiksi osumiksi. Vain kaksi vaatekertaa on sallittu pelin aikana, eli takin tai paidan alla saa olla yksi vaatekerta (säävarauksella). Pelipaidan tai takin helma on laitettava vyön alle, bulkkivyön alle tai housunkauluksen sisäpuolelle siten että se pysyy siellä koko pelin ajan.
Polvi-, sääri- ja kyynärsuojien käyttö on sallittu, ja samoin on sallittu alasuojan, rintasuojan ja kaulasuojan käyttö. Suojien tulee nimenomaan suojata pelaajaa eikä toimia pehmusteina värikuulien hajoamista vastaan. Tuomari voi harkintansa mukaan määrätä pelaajan poistamaan ylimääräiset suojat tai modifioimaan suojat niin, että ne toimivat alkuperäisen tarkoituksensa mukaan. (Esim. polvisuojien ylimmän kiinnityslenkin tulee olla kiinni valmistajan tarkoittamalla alkuperäisellä tavalla, jotta suojan yläosa ei vapaana ollessaan toimisi suojana värikuulien hajoamista vastaan.) Suojia saa pitää joko vaatteiden alla tai päällä. Lääketieteellisistä syistä käytettävien suojien tai tukien (esim. nilkkatuet) käyttö on sallittu normaalien suojusten lisäksi.
Seuraavat vaatekappaleet eivät ole sallittuja:
Puvut, kypärät, hatut ja maskit jotka ovat sellaisia, että ne tarkoituksellisesti vaikeuttavat osumien havaitsemista.
Pehmustetut, vinyyliset tai muoviset vaatteet, jotka haittaavat kuulan hajoamista tai joista osuma on vaikea havaita tai helppo pyyhkiä.
Ylisuuret, ylimääräiset, pehmustetut, paksunnetut tai topatut vaatekerrat, joiden tarkoitus on ehkäistä värikuulien hajoamista. (Vaatteisiin tai varusteisiin ei saa ommella pehmikkeitä.)
Vaatteet, jotka väreiltään tai kuvioinniltaan muistuttavat tuomareiden raidoitettua valkomustaa tuomarointi paitaa.
Erä- tai maastokuvioidut vaatteet, sekä kirkkaan oranssit ja pinkit peliasut, jotka saatetaan sekoittaa tuomareiden varusteisiin.
Kengät joissa on metalliset piikit.
Joukkueella tulee olla yhtenäinen peliasu, josta joukkueen pelaajat voidaan helposti tunnistaa. Yksinkertaisimmillaan tämä voi olla samanlainen yksivärinen paita.
Jos vaatetus on tuomarin mielestä ylisuurta jonkun pelaajan kohdalla, voi tuomari vaatia sopivan kokoisen vaatetuksen vaihtamista, tai jos se ei ole mahdollista, niin pelaaja voi tehdä väliaikaisia muutoksia vaatteisiin (esim. teipillä yms.), jotta ylisuuren vaatetuksen edut saadaan poistettua. Pelin alkua ei kuitenkaan siirretä tällaisten muutoksien tekemistä varten.
2.3 MASKI
Kaikkien pelaajien, tuomareiden ja muiden henkilöiden on käytettävä maskia pelikentällä, sen välittömässä läheisyydessä, lähtönopeudenmittaus paikalla ja muilla erikseen merkityillä tai ilmoitetuilla alueilla. Maskin tulee olla värikuulapeleihin erityisesti suunnitellut ja sen tulee olla hyväkuntoinen niin linssien itsensä kuin myös kehyksen osalta. Laskettelulaseja tai vastaavia ei saa käyttää.
Maskissa tulee olla vähintään nenän ja suun peittävä suojamaski, joka on vastaavassa kunnossa kuin se on valmistajalta tullut. Maskin leikkaaminen missään muodossa ei ole sallittua, ja myös mukana tulevia korvasuojia tulee käyttää. Maskissa ei saa käyttää linssin sisä- tai ulkopuolista kalvoa, jonka pystyy irrottamaan kesken pelin. Maskiin tai minkäänlaiseen lippaan ei saa myöskään laittaa tarroja tai kuviointeja jotka vaikeuttavat maalijäljen havaitsemista.
2.4 VÄRIKUULAT
Värikuulia ei saa jälkikäsitellä millään aineella, esim. pulverilla tai sprayllä. Kuulia ei saa myöskään jäädyttää. Värikuulien tulee kokonaisuudessaan olla vesiliukoisia ja luonnossa hajoavia.
2.5 VARUSTEIDEN SÄILYTTÄMINEN JA ANTAMINEN MUILLE PELAAJILLE
Pelaajan pitää kantaa kaikkia kentälle viemiään varusteita mukanaan koko pelin ajan. Mikäli pelaaja jättää varusteitaan kentälle hänet eliminoidaan. Tämä sääntö EI KOSKE värikuulia, bulkkeja, lippaita (loaderi), tuubeja, kaasusäiliöitä, kaasukapseleita, piipunpuhdistimia tai pattereita. Sääntö ei myöskään koske tahattomasti värikuulamerkkaimesta tai muusta varustuksesta irtoavia osia. Pelaaja saa kuitenkin vaihtaa varusteitaan toisen saman joukkueen pelaajan kanssa.
3.0 LÄHTÖNOPEUDEN MITTAAMINEN
Merkkaimella ammutaan aina kentän ulkopuolella lähtönopeutta mitatessa kolme laukausta, joiden lähtönopeutta ei mitata. Tuomari voi halutessaan suorittaa lähtönopeudenmittaus laukaukset itse, tai voi antaa pelaajan ampua ne lähtönopeusmittariin. Jos tuomari aiheuttaa ampuessaan lähtönopeudenmittaus laukauksia merkkaimeen toimintavirheen tai pallon rikkoutumisen, pelaajalle annetaan kohtuullisessa määrin aikaa virheen korjaamiseen ennen pelin alkua.
Lähtönopeudenmittaus paikalla tulee olla selvästi merkittynä se, mitä lähtönopeusmittaria käytetään kunkin kentän virallisena lähtönopeusmittarina. Pelaajien tulee peleihin valmistautuessaan ottaa huomioon se, että eri lähtönopeusmittarit saattavat antaa erilaisia lukemia, joten lähtönopeus kannattaa tarkistaa ennen jokaista peliä kyseisen kentän virallisella lähtönopeusmittarilla. Vain kentälle määrätyn virallisen lähtönopeusmittarin lukemilla on merkitystä, ennen peliä lähtönopeutta mitatessa.
3.1 ENNEN PELIÄ
Kaikkien kentälle aikovien pelaajien värikuulamerkkaimet lähtönopeusmitataan siten, että niillä ammutaan kolme (3) virallista lähtönopeuslaukausta kentän viralliseen lähtönopeusmittariin. Pelaaja saa viedä kyseisen värikuulamerkkaimen kentälle vain, jos kaikkien laukausten lähtönopeus on yhtäkuin tai alle kuin sallittu raja. Jos yksikin laukaus on yli, ei värikuulamerkainta saa viedä kentälle. Jos pelaajalla on tarpeeksi aikaa ennen peliä, saa hän yrittää säätää lähtönopeutta tai vaihtaa värikuulamerkkainta, jonka jälkeen hän voi ampua uudet kolme (3) virallista lähtönopeudenmittaus laukausta.
3.2 PELIN AIKANA.
Pelin aikana tuomari voi mitata pelaajien värikuulamerkkaimia kentällä käsilähtönopeusmittarilla, kun hänellä on omasta mielestään syytä epäillä, että pelaajan värikuulamerkkaimen ampumien kuulien lähtönopeus on korkeampi kuin määrätty lähtönopeusraja sallii. Tuomarin tulee kuitenkin suorittaa mittaaminen, siten että se häiritsee pelaajan pelaamista mahdollisimman vähän. Tällöin tuomari pyytää pelaajaa ampumaan yhden (1) laukauksen käsilähtönopeusmittariin ja jos tämä laukaus on yli sallitun lähtönopeusrajan, pelaaja eliminoidaan. Pelaaja ei saa kieltäytyä mittauksesta eikä hän myöskään saa vaikeuttaa tahallisesti tuomarin työskentelyä. Lipunkantajaa ei tule pysäyttää lähtönopeuden mittaamista varten jos hän ei sitä halua peliajan ollessa loppumassa vaan mittaus suoritetaan kun pelaaja on kotiuttanut lipun.
3.3 PELIN JÄLKEEN.
Pelin päätyttyä ei pelaajia saa kronottaa, mutta vielä pelin käydessä aloitettu lähtönopeusmittaus voidaan suorittaa loppuun vaikka peli kerkeäisikin sen aikana päättyä.
4.0 PELIN ALKU
Joukkueiden on ilmoittauduttava kentän kronopaikalla/muulla erikseen määrätyllä paikalla 5 minuuttia ennen pelin alkua. Jokaisen joukkueen velvollisuus on olla valmiina peliin 5 minuuttia ennen pelin otteluohjelmassa määrättyä alkua. Tämän jälkeen suoritetaan tuomareiden toimesta pelipäätyjen arvonta, jonka jälkeen pelaajat varustetaan käsivarsinauhoilla, joita pidetään vasemmassa käsivarressa olkapään ja kyynärpään välissä. Sen jälkeen joukkueet ohjataan omien lähtöesteidensä taakse. Kun kaikki on valmista pelin alkua varten, annetaan 10 sekunnin varoitus. Tällöin kaikki tuomarit nostavat toisen kätensä ylös. Peli voi alkaa koska tahansa tämän varoituksen jälkeen, kuitenkin 10 sekunnin kuluessa. Pelin alkumerkki annetaan keskeltä pelikenttää, ja kaikki tuomarit toistavat sen ja samalla pudottavat kätensä alas pelin alun merkiksi. Mikäli alkumerkkiä ei syystä tai toisesta tule varoituksen jälkeen 10 sekunnin kuluessa, tulee varoitus toistaa ennen lähtömerkin antamista. Mikäli toinen joukkueista ei huomaa itsestään riippumattomista syistä aloitusmerkkiä, voi kentän päätuomari määrätä pelin alkamaan täysin alusta.
Pelin alkaessa tulee pelaajien molempien jalkojen olla lähtöesteen, takarajan ja lähtöalueen sivurajojen määrittämän lähtöalueen sisäpuolella. Pelaajan värikuulamerkkain saa osoittaa mihin tahansa suuntaan. Pelaaja saa aloittaa ampumisen pelin alettua. Pelaajan on poistuttava lähtöalueelta välittömästi pelin alkaessa, tai hänet julistetaan eliminoiduksi.
Pelin alkua ei siirretä epäkuntoisten varusteiden tai myöhästyneiden pelaajien takia. Pelaajat, jotka eivät ole lähtöalueella pelin alkaessa lasketaan eliminoiduiksi.
5.0 ELIMINOINTI
Pelaaja on eliminoitu seuraavissa tapauksissa:
Saatuaan osuman, josta jää maalia mihin tahansa ruumiinosaan, varusteeseen tai lippuun, jos pelaaja sitä pitää hallussaan. Tällainen osuma voi pelaajaan tulla hänen omasta, oman joukkueen jäsenen tai vastustajan joukkueen jäsenen värikuulamerkkaimesta. Kuula voi myös siis kimmota pelaajaan esimerkiksi maasta tai peliesteestä ja jättäessään maalia, aiheuttaa pelaajan eliminoinnin. Tuomarin nähdessä tällaisen osuman, tulee tuomarin löytää osuma paikasta maalia tai kuoren palasia suorittaakseen eliminoinnin. Maalia ei kuitenkaan tuomarin näkemässä osumassa tarvitse olla mitään minimi määrää, vaan minkälainen maalijälki tahansa, joka todistaa kuulan hajonneen siihen kohtaa, riittää eliminointiin.
Saatuaan yhtenäisen maaliläikän alaltaan n. 2 euron kolikon verran. Mikäli tuomari huomaa tulevan pelkkiä roiskeita, ei sitä silloin lasketa osumaksi, vaan tuomari pyyhkii roiskeet pois. Tämän maalin ei tarvitse olla peräisin kuulasta, joka osuu pelaajaan suoraan. HUOM! Pelaaja ei saa missään tapauksessa pyyhkiä roiskeita itse, vaan sen suorittaa aina tuomari.
Jos pelaaja ylittää pelialueen rajan.
Jos pelaaja muuttaa pelikenttää tahallisesti tai tahattomasti. (Tuomari ei korjaa pelin aikana pelaajista johtuvia pelikentälle tapahtuneita muutoksia.)
Jos pelaaja ilmoittaa eliminoinnistaan nostamalla kädellään värikuulamerkkaimen ylös päänsä yläpuolelle, oli hänessä maalijälki tai ei.
Jos tuomari eliminoi hänet kentältä turvallisuuden, kronorikkeen, epäurheilijamaisen käytöksen, rangaistuseliminoinnin tai jonkin muun syyn tähden.
Jos pelaaja ei ole omalla lähtöalueella pelin alkaessa.
Jos pelaaja ei poistu omalta lähtöalueelta välittömästi pelin alkaessa.
Jos pelaajan maski irtoaa päästä tahallisesti tai tahattomasti.
Jos pelaaja jättää kentälle jonkin sinne tuomansa varusteen. Tämä sääntö ei koske bulkkeja, lippaita (loaderi), tuubeja, värikuulia, kaasusäiliöitä, kapseleita, pattereita, piippuputsareita eikä varustuksesta tahattomasti irtoavia osia.
Jos pelaajan värikuulamerkkain toimii sääntöjen vastaisesti. (Tuomari vei merkkaimen kentän laidalle odottamaan jatkotarkastusta jos se katsotaan aiheelliseksi)
Jos pelaajan värikuulamerkkaimen lähtönopeuslukon huomataan löystyneen pelin aikana.
Seuraavissa tapauksissa pelaaja ei ole eliminoitu, ja tuomari pyyhkii pelaajassa olevan maalin pois:
Eliminoinnin on suorittanut pelin jatkamiseen osuman kanssa syyllistynyt pelaaja tai jo eliminoitu pelaaja. Tuomari palauttaa mahdollisesti itsensä eliminoineen pelaajan takaisin peliin samaan paikkaan.
Pelaajassa oleva maali on tullut muualta kuin ammutusta laukauksesta. Esim. maassa olleesta kuulasta, suojissa olevasta maalista, roiskeista tai muusta vastaavasta. Tällöin pelaajan on välittömästi ilmoitettava tuomarille mistä maali on peräisin.
Jos laukaus on tullut kentän ulkopuolelta. Tuomari palauttaa mahdollisesti itsensä eliminoineen pelaajan takaisin peliin samaan paikkaan.
5.1 EPÄKELVON OSUMAN PUHDISTAMINEN
Pelaajan velvollisuus on ilmoittaa tuomarille mikäli hänessä oleva maali ei ole peräisin osumasta vaan esim. piipun puhdistamisesta tai kuulan päälle polvistumisesta. Mikäli tuomari hyväksyy tämän, pyyhkii tuomari maalin pois.
Mikäli pelaaja ei ilmoita tuomarille, että hänessä oleva maali ei ole osumasta peräisin ja tuomari huomaa maalin myöhemmin, voi tuomari eliminoida pelaajan ja mahdollisesti suorittaa rangaistuseliminointeja.
5.2 HAVAITTAVAT JA HAVAITSEMATTOMAT OSUMAT
Pelaajan käsitetään havaitsevan osuman mikäli:
Osuma tulee paikkaan johon pelaaja voi kohtuuden rajoissa nähdä (pelaajan etupuoli maskista polviin, myös kovat paikat tällä alueella, myös merkkain, mukaan lukien loaderi ja nivel) Kohtuuden rajan määrittelee tuomari tapauskohtaisesti.
Osuma tulee paikkaan jonka pelaaja voi tuntea, eli paikat, joissa osuman ja ihon välissä on ainoastaan vaatetusta. HUOM! Tämä koskee myös pelaajan selkäpuolta.
Havaitsemattomia osumia ovat osumat:
Jotka pelaaja saa sellaiseen paikkaan johon ei voi kohtuuden rajoissa nähdä, pois lukien edellisessä kohdassa mainitut kohdat, joista osuman voi tuntea.
Osuma tulee paikkaan jota pelaaja ei voi tuntea (selkäpullo, bulkit, kengät) LUKUUNOTTAMATTA PELAAJAN ETUPUOLTA.
5.3 TARKASTUKSET
Kun pelaajaa kohti on ammuttu, on hänen ensisijainen tehtävänsä tarkistaa onko hänessä osuma, ennen kuin hän jatkaa peliä. Tämän itsetarkistuksen suorittaakseen voi hän hakeutua lähimpään suojaan.
Jos pelaaja jatkaa pelaamista osuman saatuaan eliminoidaan pelaaja ja mahdollisesti tuomitaan rangaistuseliminointeja.
Mikäli pelaaja ei itse havaitse osumaa, jolloin osuma voi olla sellaisessa paikassa jonne pelaaja ei itse näe, voi hän tällöin kutsua tuomarin tarkastamaan itsensä. Tällöin hän EI saa jatkaa peliä ennen kuin tuomari on tarkastanut hänet. Mikäli pelaaja jatkaa aggressiivista peliä tarkastuksen huudettuaan, tarkastettaessa tai tarkastuksen jälkeen, tuomarin julistettua eliminoinnin, tuomitaan rangaistuseliminointeja pelin jatkamisesta. Tarkastuksen välttämisestä, osuman piilottamisesta tai pyyhkimisestä seuraa rangaistuseliminointi tai useampia.
Jos pelaaja haluaa tietää onko hänessä tai vastustajassa osumaa voi hän kutsua tuomarin. Mikäli se on mahdollista, tuomari tarkastaa pelaajan lennossa keskeyttämättä peliä. Jos tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, julistaa tuomari pelaajan neutraaliksi huutamalla "NEUTRAALI" riittävän monta kertaa ollessaan pelaajan vieressä ja nostaa käden suorana ylös. Tuomari suojaa kehollaan (ja kilvellään) neutraalia pelaajaa uusilta osumilta tarkastuksen ajan. Vain tuomari voi nostaa neutraalin pelaajan ylös tarkastuksen ajaksi, mikäli katsoo sen välttämättömäksi, ja tällöin pelaajan kasvot tulevat olla aina omaa kenttäpäätyä kohden. Pelaaja ei itse saa nousta neutraali-huudon jälkeen oma-aloitteisesti. Neutraalia pelaajaa kohti liikkuminen ja ampuminen on kiellettyä. Mikäli joku vastustaja kuitenkin liikkuu neutraalia pelaajaa kohti syyllistyy hän sääntörikkeeseen. Tuomari voi kuitenkin varoittaa kyseisiä pelaajia, ja siirtää liikkuneet pelaajat takaisin, jonka jälkeen peli voi jatkua.
5.4 PELAAJAN ITSENSÄ PYYTÄMÄT TARKASTUKSET
Mikäli pelaaja haluaa tarkastuksen itsellensä, on hänen lopetettava ampuminen ja hakeuduttava lähimpään suojaan. Tarkastuksen pyytäminen ei kumoa itsenäisen tarkastamisen sääntöä, eli pelaajan pitää havaittavan osuman saatuaan eliminoida itsensä pelikentältä huutamatta tuomaria paikalle.
Mikäli tuomarin suorittama tarkastus on aiheellinen, niin silloin tuomari tarkastaa pelaajan, mikäli mahdollista julistamatta neutraaliksi ja joko eliminoi hänet tai antaa jatkaa peliä. Tässä tapauksessa tuomari EI HUUDA MITÄÄN oli pelaajassa osuma tai ei. Vain mikäli tuomari on huutanut pelaajan neutraaliksi voi hän huutaa pelaajan puhtaaksi ("PUHDAS"). Tuomari tulee kuitenkin välttää pelaajien neutraaleiksi julistamista.
Pelaaja ei saa ilman osumia ollessaan pyytää tuomaria tekemään tarkastuksia itseensä esim. viivyttääkseen peliä. Mikäli pelaaja tuomarin mielestä tekee näin, varoitetaan siitä kerran, ja toisesta rikkeestä seuraa kyseisen pelaajan eliminointi.
5.5 TARKASTUKSET VASTAPUOLEN PELAAJIIN
Mikäli pelaaja haluaa tarkastuksen vastustajan pelaajaan tulee hänen ilmoittaa tästä tuomarille esim. "TUOMARI, TARKASTA PELAAJA TUON VASEMMALLA OLEVAN PYSTYTYNNYRIN TAKAA!". Tällöin tuomari voi tarkastaa pelaajan ohjatusta paikasta, mikäli katsoo sen tarpeelliseksi. Tuomari voi varmistaa kysymällä tarkastusta vaatineelta pelaajalta tarkastuspaikan. Mikäli tarkastusta pyytänyt pelaaja ei pysty selvittämään paikkaa, vaan tuomari katsoo kyseisen pelaajan pyytäneen tarkastusta vain selvittääkseen vastustajan olinpaikan, niin tulee tällaisesta toiminnasta varoittaa pelaajaa kerran, ja toisen rikkeen sattuessa eliminoida pelaaja. Suoritettuaan tarkastuksen tuomari näyttää tarvittavan käsimerkin.
Mikäli pelaaja haluaa tarkastuksen paikkaan missä ei ole pelaajaa, tulee tuomarin hetken aikaa tarkastaa olematonta pelaajaa ja sen jälkeen näyttää merkki puhdas.
5.6 ELIMINOITUJEN PELAAJIEN TOIMINTA
Heti kun pelaaja huomaa itsensä merkatuksi, tulee hänen ilmoittaa siitä nostamalla värikuulamerkkaimen kädellään päänsä yläpuolelle. Tämän jälkeen pelaaja poistuu kentältä joukkueensa aloitustilaan LYHINTÄ tietä peliä häiritsemättä kantaen värikuulamerkkaintaan pään päällä. Kentälle ei saa jäädä vetelehtimään ja odottamaan että tuomari tulee eliminoimaan pelaajan. Poistuessaan kentältä tulee pelaajan olla täysin hiljaa. Eliminoitu pelaaja ei saa poistua aloitustilasta pelin aikana, eikä pelin jälkeenkään ennen tuomarien erillistä lupaa.
Jos pelaaja käyttää edellä mainittuja signaaleja ilmoittaakseen olevansa eliminoitu, on hän eliminoitu, riippumatta siitä onko hänessä maalia vai ei. Hihanauhat ovat pelaajilla helpottamassa tuomarien työtä, eivätkä itsessään määrittele sitä onko pelaaja eliminoitu vai ei.
Mikäli pelaaja ei poistu kentältä LYHINTÄ tai tuomarin osoittamaa reittiä, eli käytännössä osallistuu vielä peliin, tulee tuomareiden tällöin välittömästi tuomita pelaajan joukkueelle rangaistuseliminointi.
Jos tuomari eliminoi pelaajan, on pelaajan hyväksyttävä päätös vastalauseitta ja välittömästi poistuttava kentältä. Jos pelaaja jää esittämään vastalauseita tai ei poistu heti, suoritetaan pelaajan joukkueelle rangaistuseliminointeja niin kauan kunnes pelaaja poistuu kentältä.
Eliminointisignaalien käyttö taktisessa mielessä on kielletty. (Esim. nostaa värikuulamerkkaimen pään päälle, mutta jatkaakin peliä vielä tämän jälkeen.) Eliminoidut pelaajat eivät saa antaa minkäänlaisia merkkejä, signaaleja tai suullisia kommentteja joukkuetovereilleen, vastustajille, tuomareille tai katsojille. Eliminoidut pelaajat eivät myöskään saa antaa mitään hallussaan olevia varusteitaan joukkuetovereilleen tai pudottaa niitä maahan. Eliminoiduilta pelaajilta ei myöskään saa ottaa mitään varusteita. Mikäli jotain edellä mainittua tapahtuu, katsotaan kyseisen pelaajan syyllistyneen pelin jatkamiseen, ja suoritetaan rangaistuseliminointeja.
Kukaan pelin ulkopuolinen henkilö (katsoja, eliminoitu pelaaja, varapelaaja) ei saa antaa signaaleja, merkkejä tai suullista informaatiota kentällä oleville pelaajille. Jos tätä sääntöä rikotaan annetaan siitä rangaistuseliminointi signaalin antaneen henkilön joukkueelle. Mikäli signaalin antaa katsoja poistetaan hänet kentän lähettyviltä lopun turnauksen ajaksi.
5.7 SAMANAIKAINEN ELIMINOINTI
Jos kaksi tai useampi pelaaja merkkaa toisensa samanaikaisesti, eliminoidaan heidät kaikki. Jos tuomari ei pysty päättämään kuka merkkasi kenet ensin, voidaan molemmat pelaajat eliminoida. Tämä on yksinomaan tuomarin harkintavallassa ja hän tekee päätöksen oman katsomuksensa mukaan.
6.0 LIPPU
Pelissä on, ellei toisin ole ilmoitettu, käytössä yksi (yleensä nk. keskilippu) tai kaksi (nk. päätylippua) lippua, joiden "kotiuttaminen" on pelin tavoite. Lipun tulee olla kangaskappale jonka koon tulee olla 30-50cm x 50cm.
Lippua tulee kantaa niin, että se on selvästi havaittavissa. Lippua ei saa käyttää kilpenä, eikä sitä saa jättää jälkeensä tai piilottaa. Lipun saa antaa joukkuetoverilleen.
6.1 KESKILIPPU
Keskilippuja on yksi kappale, joka sijoitetaan mahdollisimman tasaiseen paikkaan keskelle kenttää. Keskilippuun pätee seuraavat säännöt:
· Mikäli lippu tippuu pois paikoiltaan, tuomari nostaa sen takaisin alkuperäiselle paikalleen. · Pelissä mukana olevat pelaajat voivat antaa siepatun lipun toisilleen. · Keskilippu on tarkoitus ottaa joukkueen haltuun ja viedä vastustajan lähtöesteeseen. · Ilman kantajaa jäänyt keskilippu palautetaan aina tuomarien toimesta kentän keskelle.
6.2 PÄÄTYLIPPU
Päätylippuja on kaksi kappaletta, yksi kummallakin joukkueella. Liput sijoitetaan alussa joukkueiden lähtöesteisiin. Päätylippuihin sisältyy seuraavat säännöt:
· Pelaaja ei saa koskea omaan lippuun. · Mikäli lippu tippuu pois paikoiltaan, tuomari nostaa sen takaisin alkuperäiselle paikalleen. · Pelissä mukana olevat pelaajat voivat antaa siepatun lipun toisilleen. · Päätylippu on tarkoitus hakea vastustajien lähtöesteestä ja kotiuttaa omaan lähtöesteeseen.
6.3 LIPUN SIEPPAAMINEN
Lipun sieppaamisella tarkoitetaan tapahtumaa, kun joukkueen ei-eliminoitu pelaaja saa pelin aikana haltuunsa sen lipun, joka joukkueen on tarkoitus kotiuttaa. Hipaisu ei riitä vaan lipun pitää olla kunnolla pelaajan kädessä.
6.4 LIPUN KOTIUTTAMINEN
Lipun kotiutus tapahtuu silloin, kun kotiutettavaa lippua kuljettava pelaaja koskettaa peliajan aikana lipulla joko vastapuolen lähtöestettä (keskilippu) tai omaa lähtöestettään (päätylippu), ja jos kyseinen pelaaja todetaan tarkastuksessa puhtaaksi. Peli huudetaan poikki vasta sitten, kun lipunkantaja todetaan puhtaaksi. Mikäli peliaika loppuu kesken tarkastuksen, ja lipunkantaja on puhdas, kotiutus hyväksytään, eli se katsotaan tapahtuneeksi silloin, kun lipunkantaja kosketti lipulla lähtöestettä.
Samalla hetkellä kun lipunkantaja koskettaa lipulla lähtöestettä muuttuu hän neutraaliksi, eikä häntä tällöin enää saa ampua. Tämä tapahtuu ilman erillistä neutraaliksi huutoa.
6.5 LIPUNKANTAJAN TARKASTAMINEN
Lipunkantajaa ei tule pysäyttää tarkastusta varten jos hän ei sitä halua peliajan ollessa loppumassa. Tarkastus tulee tällöin suorittaa vasta lipun kosketettua lähtöestettä.
Jos lipunkantajassa havaitaan osuma kotiutusta tarkastaessa, keskilipulla pelatessa palautetaan lippu lähtöpaikkaan tuomarien toimesta mahdollisimman nopeasti. Tämän jälkeen peli jatkuu normaalisti. Päätylipulla pelatessa, eliminoitu pelaaja jättää lipun maahan lähtöesteen eteen.
Jos pelin loppuessa lippu on kannossa sellaisella pelaajalla, josta löydetään osuma, ei joukkue saa pisteitä kuljetuksesta eikä tämän pelaajan suorittamasta sieppauksesta.
6.6 ELIMINOIDUN LIPUNKANTAJAN TOIMINTA
Keskilipulla pelatessa pelaaja antaa lipun välittömästi lähimmälle tuomarille, joka palauttaa sen keskelle. Päätylipuilla pelatessa, jää lippu siihen kohtaan, jossa pelaaja eliminoitiin.
7.0 PELIN PÄÄTTYMINEN
Lopetusmerkki, eli esim. huuto yhden tuomarin toimesta "PELI OHI, KENTTÄ 1", annetaan kentälle jonka peli on loppu, ja kaikki muut tuomarit toistavat tämän merkin. Peli on loppu kun lippu on toisen joukkueen toimesta onnistuneesti kotiutettu, peliaika loppuu tai molempien joukkueiden kaikki pelaajat on eliminoitu kentältä. Ammunnan ja muun pelitoiminnan tulee välittömästi loppua tähän merkkiin.
Kaikkien ei-eliminoitujen pelaajien tulee pysyä kentällä, kunnes tuomarit ovat tarkastaneet heidät. Kaikkien eliminoitujen pelaajien tulee pysyä lähtöalueella kunnes tuomarit erikseen antavat heille luvan poistua sieltä. Jos pelaajat eivät noudata tätä sääntöä, voidaan joukkueelle tuomita rangaistuseliminointeja ja/tai käytösrangaistus.
7.1 PROTESTIT
Mikäli jompikumpi pelaava joukkue on tyytymätön pelin tulokseen tai tahtoo selvityksen jostain pelin aikana tapahtuneesta epäselvästä tilanteesta, voi selvitystä tahtovan joukkueen kapteeni (ei kukaan muu pelaaja) pyytää tuomioista selvitystä kyseisen kentän päätuomarilta. Tuomarin päätöksen noudattamatta jättäminen tai kiistely tuomarin kanssa johtaa rangaistus eliminointeihin tai käytösrangaistukseen.
Jos joukkue ei ole tyytyväinen päätuomarin päätökseen, voi joukkue tehdä kirjallisen protestin, jonka se toimittaa turnauksen päätuomarille, joka on velvollinen toimittamaan sen Kilpailulautakunnalle. Jos protestia ei toimiteta kahden (2) tunnin sisällä kyseisen pelin päättymisestä, ei tuloksia voi enää muuttaa kuin selkeiden kirjaamis- tai laskuvirheiden osalta.
7.2 HÄTÄTILANTEET
Jos pelaaja tai tuomari pelin aikana loukkaantuu tai sairastuu, antaa tuomari merkin pelin pysäyttämiseksi esim. huutamalla "PELI SEIS!" useaan kertaan, jonka muut tuomarit toistavat, jotta kaikki pelikentällä ja sen läheisyydessä olevat kuulevat sen. Kentällä peli pysäytetään ja pelaajien tulee lopettaa liikkuminen sekä ampuminen niin kauan kuin loukkaantuneelle pelaajalle annetaan apua. Mikäli tarve vaatii, pelaajat saavat ja heidän myös pitää avustaa loukkaantuneen henkilön ensiavussa. Kyseinen huuto huudetaan myös muiden turvallisuutta vaarantavien tilanteiden aikana, esim. suojaverkkojen kiinnitys pettää ja verkko irtoaa. Pelikello pysäytetään tällaisessa tilanteessa.
7.3 UUSINTAPELI
Tuomari voi keskeyttää pelin pimeyden, varaslähdön, sääolosuhteiden, sairaskohtauksen, sairastumisen, loukkaantumisen, viranomaisten toiminnan, katsojien ja pelaajien turvallisuuden tai vastaavan johdosta. Mikäli mahdollista, tulee peli pelata uudestaan samalla kentällä ja samoista päädyistä. Jos uudelleen pelaaminen ei ole mahdollista, jäävät keskeytyneen pelin pisteet voimaan.
8.0 PISTEYTYS
Peleissä tapahtuva pisteytys riippuu peliformaatista.
8.1 LUOVUTUSVOITOT, DISKAUKSET JA SOPUPELIT
Jos joukkue ei ilmoittaudu määräaikaan mennessä turnaukseen tai peliin, katsotaan heidän pelinsä luovutetuksi. Tuomarit ja turnauksen järjestäjät yrittävät kuitenkin kohtuullisin keinoin saada pelin alkamaan antamalla lisäaikaa. Toistuvista tai tahallisista myöhästymisistä ei kuitenkaan anneta lisäaikaa.
Joukkueen tulee aina saattaa kentälle vähintään viisi (5) pelaajaa tai ottelu katsotaan luovutetuksi.
Jos joukkue luovuttaa pelin, hyvitetään joukkueita joilla olisi peli heitä vastaan, sillä pistemäärällä joka vastaa täysiä pisteitä voitetusta pelistä. Jos joukkue diskataan turnauksesta, poistuvat kaikki pisteet jotka ovat tulleet heitä vastaan pelatuista otteluista, eikä heitä vastaan pelaamattomia pelejä pelata.
Jos on syytä epäillä että on tapahtunut sopupeli niin kentän päätuomarin on velvollisuus raportoida asiasta välittömästi Kilpailulautakunnalle joka tekee tarvittavat toimenpiteet ja tutkimukset asian johdosta. Jos näyttö sopupelistä on olemassa niin kyseisiä joukkueita tullaan rankaisemaan Kilpailulautakunnan toimesta.
Ottelun luovutus johtaa aina Kilpailulautakunnan tutkimukseen ja joukkueelle annetaan aina vähintään -100 pisteen rangaistus.
8.2 HYVITYKSET
Jos joukkue saa pelistä riittävästi rikepisteitä, hyvitetään tämä vastustajalle antamalla tälle täydet pisteet ottelusta. Tarkemmin rajoista jokaisen peliformaatin kohdalla. Täydet pisteet tarkoittavat, sitä pistemäärää, jonka joukkue voi maksimissaan saada yhdestä pelistä peliformaatin mukaan.
8.3 PISTEIDEN KIRJAAMINEN
Kun kaikki pisteet on laskettu yhteen, virhepisteet vähennetty ja kaikki merkitty ottelupöytäkirjaan, esittää päätuomari pistelaskennan joukkueen edustajille, jotka vahvistavat pisteet allekirjoituksellaan. Tämän jälkeen päätuomari vahvistaa ottelupöytäkirjan allekirjoituksellaan. Tämän jälkeen pisteitä ei voi muuttaa lukuun ottamatta matemaattisia virheitä ja ne merkitään pistetaululle.
Mikäli joukkueen edustaja kieltäytyy allekirjoittamasta pöytäkirjaa, hänen on joko tehtävä kirjallinen protesti tai ottelu katsotaan luovutusvoitoksi, kuitenkin siten että, kyseisen joukkueen mahdolliset miinuksen puolelle jääneet pisteet ja muut rangaistukset pysyvät voimassa.
9.0 SÄÄNTÖRIKKOMUKSET JA VIRHEPISTEET
Pelissä tapahtuneet rikkeet pyritään käsittelemään kentällä heti rikkeen tapahduttua. Jos kyseessä on pelin jatkaminen osuman saatua, tulee tuomarin tehdä päätös oliko osuma havaittava vai ei, ja toimia sen mukaan. Jos sääntörikkeet ovat huomattavia niin turnauksen päätuomarin tulee raportoida aina asiasta Kilpailulautakunnalle joka voi kurinpitokäsittelyssä langettaa pelaajalle ja/tai joukkueelle lisärangaistuksia.
9.1 RIKKEET JA NIIDEN SEURAAMUKSET
Virhepisteiden tai rangaistuseliminointien määrä riippuu rikkeen tyypistä ja vakavuudesta. Pelaajalle tai joukkueelle tulee antaa virhepisteitä tai rangaistuseliminointeja näiden sääntöjen ja turvallisuusohjeiden noudattamatta jättämisestä tai epäurheilijamaisesta käytöksestä. Päätuomarin tai kentän päätuomarin harkinta vallassa on antaa joukkueille tarpeen vaatiessa käytösrangaistus.
9.2 PELIN JATKAMINEN HAVAITTAVAN OSUMAN KANSSA (playing-on)
Pelin jatkaminen havaittavan osuman kanssa (jatkossa "pelin jatkaminen") tarkoittaa sitä, että eliminoitu pelaaja osallistuu jollain tavoin peliin eliminoitumisensa jälkeen. Pelin jatkamisen tunnusmerkit täyttyvät ainakin seuraavissa tapauksissa:
· Ampumisen jatkaminen tai muulla tavoin vastustajan pelin haittaaminen · Liikkumisen jatkaminen, PAITSI suorinta reittiä lähtöalueelle (pelaaja saa mennä lähimmän suojan taakse jos häneen tullut osuma on tullut paikkaan josta pallon hajoamista ei) · Puhuminen, merkkien antaminen tai muulla tavoin kommunikoiminen tuomarien, vastapuolen pelaajien, oman joukkueen jäsenten tai katsojien kanssa · Vastapuolen pelaajan tai tuomarin liikkumisen haittaaminen tai tuomarin haittaaminen siten, että tarkastusten tai muiden tuomioiden antaminen vaikeutuu · Värikuulien tai muiden varusteiden antaminen joukkuetovereille Yleinen rangaistus pelin jatkamisesta on yksi rangaistuseliminointi (1-4-1, one-for-one), eli rikkeen tehnyt pelaaja ja yksi joukkuetoveri eliminoidaan. Mikäli tuomari on sitä mieltä, että rike vaikuttaa pelin kulkuun siten, että rikkeeseen syyllistyneen pelaajan joukkue hyötyy, niin silloin rangaistus pelin jatkamisesta on kaksi rangaistuseliminointia (2-4-1, two-for-one).
9.3 OSUMAN PYYHKIMINEN
Osuman pyyhkiminen tarkoittaa pelaajan toimesta tapahtuvaa tahallista osumajäljen poistamista (pyyhkimällä tai muulla tavoin), tarkoituksena eliminoitumisen tai tuomarin tuomion välttäminen.
Osuman pyyhkimisestä rangaistaan kolmella rangaistuseliminoinnilla (3-4-1, three-for-one), eli rikkeen tehnyt pelaaja ja kolme joukkuetoveria eliminoidaan pelistä.
9.4 SEURAAMUKSET RIKKEISTÄ
VAROITUS:
· Neutraaliksi julistetun pelaajan ampuminen · Piippupussin käyttämättä jättäminen · Tarkastuspyyntöjen väärinkäyttö · Rajan tahaton tai vähäinen ylitys · Pelipaidan tai suojien käyttäminen sääntöjen vastaisesti · Epäurheilijamainen käytös (esim. asiaton kielenkäyttö) Tuomari varoittaa pelaajaa esim. "Varoitus turhien tarkastusten pyytämisestä". Jos pelaaja jatkaa sääntöjen vastaista toimintaa, antaa tuomari toisen varoituksen ja suorittaa sääntöjen mukaisen rangaistuksen. Nämä toisen varoituksen rangaistukset ovat merkitty alla olevaan listaan merkillä (2. varoitus)
PELAAJAN ELIMINOINTI:
· Neutraaliksi julistetun pelaajan ampuminen (2. varoitus) · Eliminoiduksi julistetun pelaajan ampuminen · Piippupussin käyttämättä jättäminen (2. varoitus) · Tarkastuspyyntöjen väärinkäyttö (2. varoitus) · Pelialueen rajan tahaton tai vähäinen ylitys (2. varoitus) · Pelialueen rajan selkeä ylittäminen · Pelipaidan tai suojien käyttäminen sääntöjen vastaisesti (2. varoitus) · Epäurheilijamainen käytös (2. varoitus) · Pelaaja ei ole lähtöalueella pelin alkaessa · Maskin käyttämättä jättäminen, irtoaminen tai sääntöjen vastaisen maskin käyttö · Pelin jatkaminen havaitsemattoman osuman kanssa · Kiellettyjen varusteiden tuominen kentälle (ml. "lukitsemattomat" regulaattorit) · Värikuulamerkkaimen lähtönopeuden säätäminen kentällä tai merkkaimen sääntöjen vastainen toiminta. · Kentälle paluu eliminoinnin jälkeen (eli kentälle palannut pelaaja toimitetaan ulos kentältä ja yksi joukkuetoveri eliminoidaan) · Pelin häirintä kentän ulkopuolelta (koskee myös joukkueen pelaajia jotka eivät pelaa kyseisessä pelissä) · Kommunikointi eliminoituna (eli yksi rikkeen tehneen pelaajan joukkuetoveri eliminoidaan) · Varusteiden jättäminen kentällä, muualle kuin välittömään läheisyyteen. (Esim. bulkkivyön voi ottaa pois selästä vaikkapa säätämistä varten, mutta sitä ei saa jättää, kun lähtee liikkumaan. Bulkkivyö ei saa jäädä yli metrin päähän pelaajasta.)
YKSI RANGAISTUSELIMINOINTI (1-4-1, one-for-one):
· Pelin jatkaminen havaittavan osuman kanssa (Playing-on) · Mikä tahansa eliminointiin johtava rike, joka tapahtuu kriittisessä tilanteessa, tai hyödyttää rikkovan pelaajan joukkuetta.
Rikkeen tehnyt pelaaja ja lähin joukkuetoveri eliminoidaan.
KAKSI RANGAISTUSELIMINOINTIA (2-4-1, two-for-one):
· Pelin jatkaminen havaittavan osuman kanssa kriittisessä pelitilanteessa. Kyseessä ovat tilanteet joilla on huomattava merkitys pelin kulkuun tai lopputulokseen ESIM. Pelaaja ryntää kentällä eteenpäin, saaden havaittavia osumia. Tästä huolimatta pelaaja jatkaa etenemistään päätyen vastustajia lähellä olevalle suojalle, jonne pelaaja jää, pyrkien kiinnittämään mahdollisimman paljon vastustajien huomiota. Pelaaja lähtee pois kentältä vasta, kun tuomari tulee hänen luokseen ja eliminoi hänet. Kyseisessä tilanteessa pelaajan toiminta antaa hänen joukkuetovereilleen mahdollisuuden edetä, koska vastustajien huomio kiintyy osuman kanssa etenevään pelaajaan. Tällöin pelaajan toiminnalla on huomattava merkitys pelin kulkuun, ja rangaistuksena on kaksi rangaistuseliminointia.
Rikkeen tehnyt pelaaja ja kaksi lähintä joukkuetoveria eliminoidaan.
KOLME RANGAISTUSELIMINOINTIA (3-4-1, three-for-one):
· Osuman pyyhkiminen · Tahallinen fyysinen kontakti tai tappelu kentällä. · Väkivaltainen käytös tai (eliminoidun) pelaajan ampuminen vahingoittamistarkoituksessa.
Tilanne jossa pelaaja syyllistyy tahalliseen fyysiseen kontaktiin, tappeluun, väkivaltaiseen käytökseen tai pelaajan ampumiseen vahingoittamistarkoituksessa johtaa Kilpailulautakunnan kurinpitokäsittelyyn jossa voidaan kyseiselle pelaajalle määrätä pidempiaikainen rangaistus (esim.pelikielto seuraavalle kierrokselle).
Rikkeen tehnyt pelaaja ja kolme lähintä joukkuetoveria eliminoidaan. Joukkue saa myös automaattisesti käytösrangaistuksen.
VIRHEPISTEET:
· Jos rangaistuseliminointia käytettäessä ei ole enää pelaajia, joita voidaan eliminoida, annetaan eliminoinnin sijaan pisterangaistus/rangaistuseliminointi rikkeen tehneelle joukkueelle. · Piippupussin käyttämättä jättäminen. Voidaan antaa pelien välilläkin, pisteet vähennetään joukkueen kokonaispisteistä.
Virhepisterangaistus riippuu peliformaatista (normaalisti -30)
9.5 KÄYTÖSRANGAISTUS
Kentän päätuomari tai turnauksen päätuomari voi antaa joukkueelle käytösrangaistuksen epäurheilijamaisesta käytöksestä tai muusta vastaavasta. Ensimmäinen käytös rangaistus on Keltainen kortti, joka on varoitus. Toisen rangaistuksen samassa turnauksessa saadessaan joukkue menettää 100 pistettä käynnissä olevan turnauksen pisteistä. Toista rangaistusta kuvaa punainen kortti. Kolmannen käytösrangaistuksen saadessaan joukkue diskataan automaattisesti turnauksesta ja Kilpailulautakunta ottaa tapahtuman kurinpitokäsittelyyn ja voi tarpeenvaatiessa määrätä joukkueelle rangaistuksen.
9.6 RANGAISTUSELIMINOINNIT
HUOM! Rangaistuseliminoinnit suorittaa vain se tuomari, joka on tuomion antanut, jotta vältyttäisiin sellaisilta tilanteilta, joissa 1-4-1 muuttuukin yhtäkkiä 2-4-1:ksi, kun kaksi tuomaria reagoi jonkun pyyntöön tehdä rangaistuseliminointi.
10.0 MUITA SÄÄNTÖJÄ
· Pelikentälle ei saa mennä päihdyttävien aineiden vaikutuksen alaisena. Järjestäjillä on velvollisuus poistaa kentältä ja sen läheisyydestä pelaajat, tuomarit ja toimihenkilöt joiden epäillään olevan em. aineiden vaikutuksen alaisina. Jos turnauksen aikana tulee ilmi että jonkun joukkueen pelaaja pelaa em.aineiden vaikutuksen alaisena niin kyseinen joukkue tullaan diskaamaan kyseisestä turnauksesta ja asia siirtyy Kilpailulautakunnan kurinpitokäsittelyyn jatkotoimia varten. Jos järjestäjä tahon henkilöistä tai tuomareista ilmenee em.aineiden käyttöä niin kyseinen taho joutuu Kilpailulautakunnan kurinpitokäsittelyyn jatkotoimia varten. Järjestäjillä on velvollisuus poistaa kenttien läheisyydestä katsojat jotka aiheuttavat häiriötä. · Maaston ja pelikentän muuttaminen ja esteiden siirtäminen on kielletty. · Pelaaja ei saa käyttää kilpenään tuomaria tai eliminoitua pelaajaa.
10.1 TUOMAREIDEN KÄSIMERKIT
Tuomarit käyttävät tilanteen niin vaatiessa alla mainittuja käsimerkkejä.
Eliminoitu pelaaja: Tuomari vie molemmat kädet suorina sivuilleen.
Rangaistuseliminointi: Tuomari vie kätensä edessään vaihtovuoroisesti pystysuoraan ylös-alas, jonka jälkeen molemmat kädet suorina sivuilleen.
Puhdas pelaaja: Tuomari vie toisen kätensä suorana pään yläpuolelle heiluttaen sitä pienessä ympyrässä.
Neutraali pelaaja: Tuomari vie toisen kätensä suorana pään yläpuolelle.
11.0 SÄÄNTÖJEN VOIMASSAOLO JA MUUTOKSET
Nämä säännöt ovat voimassa toistaiseksi kaikissa Suomen Paintball-liiton järjestämissä ja alaisissa kilpailuissa, PAITSI sellaisissa tapauksissa, joissa ne ovat joltain osin ristiriidassa Suomen valtion lakien, asetusten tai viranomaisten määräysten kanssa.
Näitä sääntöjä voidaan muuttaa SPBL Kilpailulautakunnan päätöksellä sekä kilpailukauden aikana että sen ulkopuolella. Muutokset astuvat voimaan välittömästi, ja niistä tiedotetaan joukkueille viimeistään seuraavan järjestettävän kapteenien kokouksen yhteydessä.
Petri Yrjälä
Kilpailulautakunta PJ
<!-- e --><a href="mailto:kilpailulautakunta@spbl.org">kilpailulautakunta@spbl.org</a><!-- e -->
<!-- e --><a href="mailto:petri.yrjala@spbl.org">petri.yrjala@spbl.org</a><!-- e -->
_________________________________
Huba huba marsupilamit roksii 8)
Poissa
Jos on joku sana tarrattuna merkkaimeen, ja joka kirjain on eri tarra niin älkää nyt alkako selittämään että pitäs poistaa kaikki paitsi yks kirjain. Naurettavaa.
Parempi idea ois kieltää tarrat boksien sisäpuolilta, niitä läpinäkyviäkin on olemassa.
Miksi tuomarit ei korjaa irronneita syndejä? Jos syndi on huonosti paikoillaan ja joku vahingossa polkaisee sitä ja se lähtee irti niin kiitos siitä on se että sut lähetetään deadbox daven seuraan ja syndi jää liitelemään kentän halki kun on 20m/s tuuli. Nojoo, peintti on taitolaji, näköjään on pakko alkaa treenaamaan slaidaamistakin ettei vahingossa tapa syndiä.
Miten sopupelit todistetaan? Kannattaako Nokkapokan enää edes yrittää voittaa DT esimerkiksi. Sopupelejä ei tartte aina pelata niin räikeesti että tyhmäkin huomais.
Stefu - DT/Nokkis
Stefu - DT (Karhuwalkki)
Poissa
kohdan 2.0 sanamuotoa kannattaa muuttaa siten että bulkitkin saa ottaa kentälle ilman pääduman suostumusta...muuten voi olla aika hyvin tienaava duuni se päädumailu!
Poissa
säännöissä puhutaan boksista yleensä eikä siinä eritellä sisä- eikä ulko-puolia...
Käsittääkseni dumat on kentällä tuomaroimassa eivät korjaamassa syndiä johon pelaaja slaidaa täysiä päin, dumathan pitää huolen aina ennen pelin alkua että kenttä on pelikunnossa ja syndit maassa kiinni...
_________________________________
Huba huba marsupilamit roksii 8)
Poissa
Tuo mutkan tarrasääntö on ihan syvältä. Miten määrität tarran joka hankaloittaa osuman havaitsemista...? Sääntö on siis varsin tulkinnan varainen. Sääntö jota ei pysty tarkkaan määrittelemään heikentää säännön arvovaltaa huomattavasti.
Onko siis sallittua tehdä yksi iso koko mutkan puolen peittävä tarra, jossa on kaikkien sponsoreiden logot?
Entäs sitten oksennuksen väriset splash mutkat, onko nekin kieletty? Jos nämä sallitaan niin miksi ei tarroja?
Kaikella kunnioituksella, mutta tämä sääntö kuulostaa yhtä hölmöltä kuin viimevuoden lippasääntö.
Mikko/ Takeover
Mikko "Mike-O" Huttunen
Poissa
Ei tollasia täysin vapaasti määriteltäviä asioita kuin toi tarrajuttu on sais enää tässä vaiheessa olla säännöissä. Miksei kaikki tarrat olisi kiellettyjä saman tien? Ajaa asian eikä sisällä porsaanreikiä.
Tää asiahan on täysin sama mistä painittiin boksien yhteydessä vuosia, nyt se on vaan siirtynyt mutkan kohdalle. Ei näin.
Poissa
\"Värikuulamerkkaimessa ei saa olla kuin yksi (1) tarra per puoli. Tarrat eivät saa olla semmoisia jotka vaikeuttavat muodoiltaan tai väreiltään huomattavasti osuman havaitsemista.\"
BORN DEAD!
Tämä asia on TÄYSIN eri kuin boksitarroissa, koska kukaan boksivalmistaja ei tietääkseni ole koskaan (tai ainakaan pariin viimevuoteen) valmistanut boksia, joka olisi kirjava tai monivärinen? toisinkuin kaikennäkösiä paska feidejä ja splässimutkia on koko planeetta pullollaan.
.saako boksin lohkot olla eriväriset?
Minkä takia suomalainen duma on huonompi kuin esim. millenium/nppl duma? kyseisissä liigoissa saa pelaaja teipata mutkaansa vaikka sata tarraa ja linssit vaikka täyteen jos siltä tuntuu.
Jotenkin musta tuntuu, että nää pikku ihmeellisyydet säännöissä (esim. tarra sääntö ja viime vuoden lippasääntö) on aina muutaman sääntöjen viilaajan käsitys asiasta ja jälleen pelaaja huutaa ja itkee...
Ei tätä lajia voi pelata siltä pohjalta, että kaikki pelaajat yrittää kusettaa kokoajan... eikä sääntöjä voi sen pohjalta säätää.
Ajatushan teillä taitaa olla tuomarin työn helpottaminen, mutta sei muuta faktaa, että paskat dumat on ja tulee aina olemaan paskoja dumia.
SINNERS BLEED!
At my worst
I\\\'m at my best
[size=150:2gr5bu9k]
Iippo / Los Bastardos
Poissa
poistakaa toi tarrasääntö.. siinä ei ole mitään järkeä. ihan oikeasti.. sponsorien nimet pitää näkyä sekä myös oman joukkueen nimi. ainut näkyvä paikka on mutka ja boxi. totta on että tarrat voi hieman vaikeuttaa duman työtä joo, muttei merkittävästi.
tarrat tekee mutkasta siistimän ja vähemmän militantin, tarrat on ainut keino tuoda sponsorit esille, tarroja saa pitää muissa sarjoissa mutkassa ja yhtä kpl myös boxissa lisäksi tarrat myös suojaavat mutkaa pölyltä ja naarmuilta. iipon pointti on myös hyvä koska nyt teidän täytyy kieltää splashimutkatkin.
mua ainakin henk koht ottaa aivoon tommonen jonkun pätemisläppä ja se että joudun teippaamaan mutkan joka kerta ennen ulkomaanskaboja niin paljon että jätän koko spbp\"#¤%&n väliin jos toi toteutuu. lisäksi boxiin täytyy saada pistää yksi mustavalkoinen tarra. kiitos.
-marko/cyclone-
-marko/cyclone-
Poissa
Miks Suomessa pitää aina olla jotain omia Suomisääntöjä
onko se niin vaan että kateelliset haluaa päteä?
Vois joskus sääntöjen keksijät käydä muuallakin kuin päivä
Tukholmassa risteilyllä! Mä en nää mitään syytä siihen että
miksi säännöt ei voisi olla samat kuin Millenium sarjassa?
Alex/Cyclone
Poissa
Kyseessähän siis on alustavat säännöt eli toivon että säännöistä päättävät kaverit miettivät vielä pari kertaa ainakin tarra ja syndin liikutussääntöjä.
Tarrat mutkassa ja boxissa ovat sponsoreille ylivoimaisesti parhaat mainospaikat pelaajassa, ja tällä tarrojen kieltämisellä kyllä tehdään ainoastaan hallaa lajin kehittymiselle ja rahan saamiselle lajin pariin. Koska säännön mukaan mutkaa saa kuitenkin maalata kuinka monella värillä tahansa, ei tuo tarrojen kieltäminen voi olla perusteltua. Eli mun mielestä mutkaa sais tarrata niin paljon kuin huvittaa, kyllä jokainen vähänkään pelannut osaa erottaa tarran hitistä. Ja jos perusteluna on se että hitti \"häviää\" tarrojen sekaan, niin tohonhan on jo säännöissä kohta - Playing on -> rangaistus sen mukaan. Boxitarroihin sama sääntö kuin muuallakin eli yksi tarra (koko jotenkin rajattu) tulisi sponssien takia sallia.
Syndin tahaton liikuttaminen johtaa eliminointiin. Tämä sääntö oli ainakin viimekaudella käytössä Millessä, mutta käsittääkseni se poistettiin tälle kaudelle ? (en ole 100% varma). Eli pientä harkintaa tota sääntöä sovellettaessa tulisi käyttää, sillä joskus kentän pohja saattaa olla niin pehmeä että synditapit irtoavat aika pienestä syndin tönäisystä. Tämän alustavan version mukaan näissäkin tapauksissa kaveri lentää deadboxiin.
Jake / (Cy)Clone
Poissa
Syndin irtoaminen ei ole enää Millessä rangaistavaa -> törkeä \"läpijuoksu\" eli tahallinen syndin irroittaminen onkin sitten \"epäurheilijamainen käytös\"
Ei ole järkevää rangaista yksittäistä tahatonta syndin irtoamista. Pahimmillaan vastustaja voi keskittyä ampumaan syndin kiinnikettä sen irtoamisen toivossa, tai ylijuoksutilanteessa potkaista syndi irti ja syyttää sitä toisella puolella pelaavaa...
Portussa tuli eteen myös se että kun kenttä on märkä niin varovainenkin slaidi menee pitkäksi ja pehmentyneestä maasta syndi irtoaa entistä helpommin.
Eli mielestäni EI rangaistavaa jos syndi tahattomasti irtoaa, ja mielestäni on tuomareiden osittainen tehtävä korjata tilanne mahd. pian toki tuomaroinnin häiriintymättä. Mutta hei meillä on Suomessa kentällä 14-21 tuomaria eli kyllä siellä joku voi vähän syndiäkin korjailla pelin ollessa käynnissä.
Tarrasääntö pitää olla selvä, ei tulkinnanvarainen.
Mielestäni tarra tulee sallia mutkassa, boxissa ja maskissa, mutta määrä ja koko on rajoitettava.
Miksikö? -Sponsorit ja kansainväliset säännöt.
URHOPAINTBALL.COM
Suomen Paintball Liitto ry
Sponsored by: SISSOS* Paintball Bunkkeri*PLANET ECLIPSE, GEO
"Jossain lajissa lyödään palloa kepillä, tässä ammutaan, that's it!"
Poissa
Millen mukaan vois mennä noi tarrajubat. Ei tartte sit ihmisten jatkuvasti repiä ja liimata tarrojaan eestaas.
Siinähän se päivä sit kuluukin, ku poistetaan kaljaveikkoja peinttikatsomosta. Pelaajat/dumat on sit asia erikseen. Kentälle selvinpäin ihan vaan oman/vastustajan/dumien/katsojien turvallisuuden takia.
Sopupeleistä on puhuttu joka ikinen vuosi. Mitään kummempia ei ole tehtävissä. Vanhaan malliin vois jatkaa. Saman organisaation tiimit pelaa alkusarjan pelit keskenään heti alkuvaiheessa niin saadaan ees vähän jossittelua pienennettyy. Finaalipelien \'näytelmiin\' vois ees vähän koreografioita kehittää (en sano, että aina olisi niin mut ehkä joskus).
t.Ässä
Poissa
Kohdassa 7.3 Keskeytynyt peli! Jos uudelleen pelaaminen ei ole mahdollista, jäävät keskeytyneen pelin pisteet voimaan! Eikö tämä ole aika väärin jos syyt pelin keskeyttämiseen ei johdu pelaajista! Sanotaan että tilanteessa kun keskeytys tulee niin ei ole vielä saatu pisteitä! Tämä merkitsee tosi ratkaisevasti loppupisteisiin! Miten kurot (mahdolliset 100) pisteet kiinni muihin joukkueisiin!
Inter arma silent leges!
Henry "Höyry" Kantola
Playball Generation/Paintballcenter/Paintball Areena
http://www.paintballcenter.fi
Poissa
Kerroppas mulle sellainen tilanne, jossa keskeytynyttä peliä ei voi pelata uudestaan? Nähdäkseni pelipäivän / turnauksen pitäisi keskeytyä, jotta keskeytyneitä pelejä ei voida pelata loppuun.
Mikä sitten keskeyttää turnauspäivän? Sähköt poikki, kenttä pimeenä ja syndit tyhjänä? Salama polttaa kentän? Sisähallin katto tulee niskaan? Joka tapauksessa kyse on Force Majorista, joka aiheuttaa koko turnauksen osalta tulosten uudellenharkinnan.
- Muuli
Poissa
Voi v###u mitä takatukka touhua taas menossa, lopettakaa
jo toi päteminen ja unohtakaa tarra ja syndi leikit suomi
säännöillä.
ÄLKÄÄ KUSKO OMAAN SYNDIIN
-Cyclone-
-Cyclone-
Poissa
Kun kerran valtaosa on tota tarrasääntöä vastaan niin eikös olis viisasta fiksata sääntö samanlaiseksi, kuin suuressa maailmassa?
Ite en keksi mitään syytä miks liigassa ja divarissa ei vois käyttää suoraan millen sääntöjä. Oon kyllä vähän jäävi sanomaan, kun en osaa millen sääntöjä aasta ööhön. Voisko joku valaista miksei näin voida menetellä?
EDIT: Joku ei tajuu oikeinkirjoitusta.
Poissa
sammy kirjoitti 16.04.2003 klo 15:31:27:
Kun kerran valtaosa on tota tarrasääntöä vastaan niin eikös olis viisasta fiksata sääntö samanlaiseksi, kuin suuressa maailmassa?
Ite en keksi mitään syytä miks liigassa ja divarissa ei vois käyttää suoraan millen sääntöjä. Oon kyllä vähän jäävi sanomaan, kun en osaa millen sääntöjä aasta ööhön. Voisko joku valaista miksei näin voida menetellä?
EDIT: Joku ei tajuu oikeinkirjoitusta.
Koska pitää olla erilainen nuori ja polttaa taloja:)
Suomisäännöt on vaan niin jees!!
-Jaba/(CY)Clone-
It's Flaymin' baby!
Poissa
Talojen polttamista en oo kokeillutkaann. Hmmm....
Poissa
Tarrasääntö on minulle aika yhdentekevä, jos saa laittaa, ehkä tökkään jonkun tai sitten en. Jos syndien tahaton irroittaminen johtaa eliminointiin, ne on parasta olla sitten kunnolla kiinni ja tarkistaa muutaman pelin välein!
Enemmän kiinnostaisi pelin jälkeisten valitusten aiheuttamat pistemuutokset. Sääntöjen mukaan niitä ei voi tehdä, käytännössä äänekkäällä protestoinnilla voi saada pudotuksen tai pari pelin jälkeen, jos matsi loppui hyvään härdelliin. Pitäisikö protestilla voida muuttaa pisteitä vai ei?
Sitten vielä sääntötulkintakysymys: Jos liputtaja on puhdas mutta jäljellä olevista pelaajista löytyy sen verran hittejä, että niillä ofoilla lähtee liputtaja pois ja mahdollisesti vielä ylimääräisiä, ilmeisesti liputtanut joukkue ei saa pisteitä liputuksesta eikä grabista ja saa -30 jokaista \"pelaajatonta ofoa\" kohti? (kyllä/ei?)
-- Apache / Raaka Kone
-- Apa / Feenix
[ PaintMail ] [ Myydään! ] [ Raaka Kone ]
Poissa
Meidän teamin mielestä tarra sääntöä
pitää hienosäätää 10kg lekalla.
Sponssit kunniaan.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.trivoga.net">www.trivoga.net</a><!-- w -->
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.progames.fi">www.progames.fi</a><!-- w -->
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.planeteclipse.com">www.planeteclipse.com</a><!-- w -->
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.teamcoitus.fi">www.teamcoitus.fi</a><!-- w -->
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.tehy.fi">www.tehy.fi</a><!-- w -->
Poissa
Sääntöteknisesti mulle on vitun hailee toi tarrasääntö muuten, mutta sen pitäis olla joko kokonaan sallittuu tai kokonaan kiellettyy.
Poissa
Mille-säännöissä loaderi-tarrat on siis sallittu ja koko määritelty ihan selkeesti. En näe mitään syytä miksei sääntöä voi kirjoittaa suomi-sääntöihin samalla tavalla:
Loaders must be of a solid color. Stickers on loaders or feed devices of markers are not allowed, except for one
5 x 10 cm red, black and white sticker (one on each side of the loader or feed device).
Poissa
mitäs tästä sanotte?
http://www.forceofnature.com/modules.ph ... erby=hitsD
edit: koitin kyl tehä html tägiä mut en sit osannukkaan.
pffft
Poissa