Splatboard

Suomen paintball-skenen kohtauspaikka

Et ole kirjautuneena.

#51 2003-05-22 08:35:03

Guzi
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki, Suomi
Rekisteröitynyt: 2001-10-15

Re: Dyen 2003 pelipaidat?!?

Olisit Darra ostanut multa paidan. Niin no problems!

Guzi/Breakout

Guzi

Poissa

#52 2003-05-22 09:27:26

Muuli
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki
Rekisteröitynyt: 2001-10-08

Amen Mara.

Mulle on ihan sama saako dyen paidalla pelata vai ei (timpan kanssa treenattu pleksiin ampumista) Mutta todellakin oletuksena _PITÄIS_ olla Maran malli nro2.

- Muuli

Poissa

#53 2003-05-22 09:43:32

Darra
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki,
Kotisivu

Mä ottaisin pari kiitos.

Mukana sutimassa:

ProGames
Kirkkonummen pelipuisto
Eclipse

Poissa

#54 2003-05-22 10:02:58

Romakkaniemi
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki/Kuopio, Suomi
Rekisteröitynyt: 2001-10-19

Jabba/Jake/Iippo/Alex/Fatty: Olette oikeassa, että lähtökohtaisesti Suomessa tulisi aina seurata suurten sarjojen sääntöjä, se luo yhtenäisyyttä lajiin.

Mutta tässä asiassa mielipiteeni on kerrankin yhteneväinen SAMIN kanssa (sic!) Henkilökohtaisesti minua vituttaa tuo aivottomana lampaan kaikkeen Millestä tulevaan idiotismiin lähteminen. Eikö pitäisi olla säännöt, joita lajissa noudatetaan, ja varustevalmistajat tekevät varusteita sen mukaan? Paintissa se menee kusipäisesti väärin päin, täysin teollisuuden talutusnuorassa. Väitän, että jos joku tiimi olisi teettänyt samanlaisilla pehmikkeillä paidat viime kaudelle, ne olisi yksiselitteisesti kielletty. Kun taas DYE tekee sääntöjen vastaiset huijauspaidat, nöyristellään ja muutetaan sääntöjä! Tämä on niin suuri epäoikeudenmukaisuus, että huh huh! Enpä usko että jos vaikkapa lätkässä Koho tekisi viisi kertaa suuremmat maalivahdin polkkarit, joilla saisi tukittua koko maalin, niin NHL tai IIHF ne hyväksyisi!!

Seurasin tätä paitakeskustelua jo p8ntballerin foorumilla ja se täyttyi tätä asiaa tajuamattomien kommenteista. He eivät tajunneet itse ongelman ytimestä mitään. Kommentit olivat tasoa: \"Hö, no ei kai me voida jollekin Ironmenile sanoo, ettei ne saa pelaa niiden paidoissa...\" Homma sujuu niin, että USA:ssa teollisuus voitelee Richmond Italian, Millennium tulee perässä väkisin ja Suomessa levitetään punainen matto \"kehitykselle\". Tämä on väärin, vaikkei yksisilmäisesti ole syytä Suomessa \"niskuroidakaan!.

Itse paitakysymyksessä Millennium pääsi yllättävän hyvään sääntötulkintaan, joka on kyllä meillekin kopioitavissa. Tulkinnanvaran ja sääntöviidakon kasvaessa sääntöjen legitimiteetti tietenkin automaattisesti heikkenee, kun niitä ei kunnolla pystytä valvomaan. Milloin teiltä esimerkiksi on viimeksi tarkastettu liigassa vaatekerroksien määrä... ;-)

Mutta, tässä kysymyksessä syytä lienee seurata Millenniumin \"T-paita/kyynärsuoja\"-tulkintaa

jooh... (avautui taas)

Juho/Takeover

Poissa

#55 2003-05-22 11:52:51

Fatty
Jäsen
Paikkakunnalta: Espoo, Soomi
Rekisteröitynyt: 2001-10-06
Kotisivu

Dear romis, kuten kerroin tosta säännöstä joka milleniumissa on niin et voi väittää että se on väärin tehty, jos paidassa on \"suojia\" itsessään niin se lasketaan siltä kohin että on 2 paitaa, sanoisin myös että nykypäivän palloilla kun ammutaan niin ne myös lähes aina hajoavat, itsekkin milleniumia pelanneenna olet nähnyt kun jotkut ovat leikanneet dyen paidoista hihat pois että saisivat pitää kyynersuojia.
Se vain on väärin rankaista pelaajia sillä että ne ostavat jotain ja eivät saakkaan pelata sillä (nyt puhutaan kuitenkin vain VITUN paidasta haloo)
Twilight paitakin antoi varmaan paremmin bounsseja koko kooltaan kun noi jostain olkatoppauksesta.
Suomi on suomi tätä tää varmaan tulee aina olemaan, itse olen päättänyt ensivuonna tulla spbl:ään omia mielipiteitä toivottavasti se sitten auttaa tälläiseen asiaan.

...
Jesse Johansson

Cyclone
[email:2uyteamo]Fatty@team-cyclone.net[/email:2uyteamo]

Se vain on KUUMAA olla minä!

Jesse Johansson

Kisalapanen!

Poissa

#56 2003-05-22 12:20:53

Sami
Jäsen
Rekisteröitynyt: 2001-10-10

Fatty kirjoitti 22.05.2003 klo 14:52:51:

Se vain on väärin rankaista pelaajia sillä että ne ostavat jotain ja eivät saakkaan pelata sillä (nyt puhutaan kuitenkin vain VITUN paidasta haloo)

Haloo haloo. Pehmustetut kamat kielletty säännöissä.Pitäisikö fullauto mutka sallia heti kun ensimmäinen pelaaja sellaisen kentälle roudaa? Periaatetasollahan tässä on juurikin kyse siitä, että kamojen hankkijat ovat etukäteen tienneet (tai heidän olisi pitänyt tietää) hankkivansa sääntöjen vastaisia varusteita. Tietämättömyys säännöistä ei oikeuta niiden noudattamatta jättämiseen, vai miten siellä lukikaan ainakin vielä joitakin vuosia sitten. Tämä on ihan normaalia niin eri lajien säännöissä kuin vaikka Suomen laissa.

Edelleenkin sanon, että tuota säännönkohtaa pitää varmaan joskus tutkia, mutta jessen argumentaatio tässä kohtaa oli erittäin metsään menevää.

Joku voisi muuten soittaa Kissalle ja ostaa siltä sen vanhan turbohupun. Se oli yksi ihan konkreettinen syy miksi tuokin säännönkohta aikoinaan tehtiin. Se huppu vasta näky olikin smile

Poissa

#57 2003-05-22 12:34:20

shwoomie
Jäsen
Paikkakunnalta: papua-uusi guinea
Rekisteröitynyt: 2002-02-17
Kotisivu

sami kerrohan sitten viisaudessas että mikä on sitten ton toppauksen määritelmä? noi ns. \"suuret ja paksut bounssi topat\" on siis ommeltu paitaan siten että ne on hädin tuskin 3mm paksuja ja kuten jukola jo mainitsi ne on suunniteltu suojaamaan pelaajaa slaideissa pahemmilta ruhjeilta...

nyt vaan tosiaan metsästän sitä päättäjää joka ois oikeesti nähny,kokeillu (myös pelissä tms.testissä),arvioinu dyen 03 paitaa ja saanu tulokses että se tosiaan auttaa bounssia!

säännöt on ihan kivoja ihan kiva että jotku niitä tekee ja jaksaa vääntää eikä kuule kun itkua takasin mut oikeesti sääntöjä voi tehä 2 tapaa...

1.vituralleen aina kun huvittaa

2.oikeesti ajatellen ja mukaillen maailman sarjoja että saatais sitä peräänkuulutettua yhtenäisyyttä sääntöihin.

jotain kivaa!!

Unit crew 05

kukkuu

Poissa

#58 2003-05-22 12:36:54

EGi
Jäsen
Paikkakunnalta: ,
Kotisivu

Nää paita keskustelut niin suomessa ku aikasemmin Euroopassa on ihan turhii niin kauan ku säännöissä ei esim mainita kuinka paksu paita saa olla. Esim vanhat renegaden paidat on on kokonaisuudessa niin paksui, että ollaan aika lähellä sitä \"pehmeyttä\" mitä noissa dye paitojen toppauskohdissa on. Lisäksi \"alus\"paitana saa käyttää esim fleece hupparia.

Ja lopuksi, mielestäni nämä toppaukset paidoissa oikeasti suojaavat pelaajia, laji alkaa olla sen verran vauhdikasta, että loukkaantumiset tulevat lisääntymään ihan varmasti.

Itse näkisin asian niin, että pelaajat saisivat käyttää enemmänkin suojavarusteita, sillä aseiden tulinopeuden kokoajan kasvaessa osumia tulee pelaajille enemmän. Kyllä tämän päivän kuulat hajoavat siihen dye:n toppauskohtaankin.

--EGi

Poissa

#59 2003-05-22 14:01:02

alex
Jäsen
Rekisteröitynyt: 2002-03-17

Siinätapauksessa säännöt on muutettava mutta mun mielestä
Suomen kannattais pysyä esim. millesääntöjen kanssa samanlaisina..

Siis täähän on kaupallista paskaa missä markkinat jyrää vanhat säännöt esim. varppifeedi ja turboshokkeri. Näähän vaan sallittiin vaikka säännöt sanoi toisin..

Kehitys menee eteenpäin ja vauhtia tulee kokoajan lisää
mutta säännöt tulee aina jälkijunassa. niinhän se vaan menee..

ps. aatamin aikaan ei pääosumista pudonnut...

Poissa

#60 2003-05-22 14:11:17

Sami
Jäsen
Rekisteröitynyt: 2001-10-10

shwoomie kirjoitti 22.05.2003 klo 15:34:20:

sami kerrohan sitten viisaudessas että mikä on sitten ton toppauksen määritelmä?

Onkos herralla lukihäiriö kun pitää yrittää piilovittuilla olemattomasta aiheesta?

Mä olen nyt kaksi kertaa sanonut, että sääntöjä tulisi varmaan tarkistaa tolta kohdalta jossain vaiheessa.

Poissa

#61 2003-05-22 14:21:51

Stark
Jäsen
Rekisteröitynyt: 2001-10-09

Ensinnäkin mistään bounci toppauksista on turha puhua Dye paidan kohdalla IMHO. Kun otatte tuon paidan käteen ja kokeilette niin huomaatte että niissä on vain paksumpi tupla kangas tikattu, eli mistään bounci suojista on turha puhua. Se on sitten eriasia halauavatko ihmiset kelata että noi on jotain bounci suojia sen sijaan että suojaavat pelaajaa,tämä on taas näitä tulkinta/makukysymyksiä .

Niin ja tosiaan pelihanskoista on huomattavasti todennäköisempää saada bounci kuin noista toppauksista puhutaan.

Pitäsikö muuten sääntöihin laittaa tulkinta mitä ruumiinosia saa suojata vaatteitten alla. Nythän ei mikään taida estää tekemästä ns. \"haarniskaa\". Laita ensin JT pitkät sääri/polvisyndit sitten slaiding pantsit kyynärpäihin dye/jt pitkät syndit ja dye housut jotka suojaa häntäluun. Sitten kun joku vielä tekis aluspaidan jossa on olkapäät suojattu olis kaikki hyvin.

Jos joku on sitä mieltä että suojia saa nykyään liikaa käyttää niin kannattaa kokeilla pelata viikonloppu kovalla alustalla ja juosta sinne 50 naama edellä joka pelissä.

Niin ja tosiaan noi liigan säännöthän on aikoinaan tullut tuonne aivan syystä, mäkin olen nähnyt kun -94 englanissa jollain oli kesällä scuba puku pelivaatteiden alla. Tais olla jannuilla vähän kuuma +30c helteessä. Se on sitten eri asia miten halutaan pykäliä tulkita bounci  vs pelisuoja.

Ai niin uudet JT housut on muuten aika paksut, niitä ei ole topattu mutta ovat aika tuhtia tekoa.

-Cyclone-

-Cyclone-

Poissa

#62 2003-05-22 14:43:00

Stefu
Jäsen

Kannetaan nyt omakin korsi kekoon vaikka meneekin vanhan kertaukseksi. Minusta tuo DYE:n paita näyttää vähän siltä että kokeillaan mikä menee läpi. Pallot tuosta tuskin pahemmin bounssaavat mutta pelaajan suojakseenkaan noista ei ole mitään iloa. Ja mikähän merkitys on topatulla DYE:n logolla kyseisessä paidassa?

Erittäin paljon yksinkertaisempaa olisi yksinkertaisesti kieltää kaikki toppaukset (niinkuin säännöissä on tähän asti ollut) ja määritellä selkeästi sallittavat suojat. Lajilta vain puuttuu kansainvälinen kattojärjestö joka määrää säännöt. Nyt valmistajat voivat käytännössä sanella millä varusteilla pelataan.

-Stefu-

*** HAS BEEN ALL STARS ***
ISO-K
Metsävideoita vuosien varrelta

Poissa

#63 2003-05-22 15:05:31

Pikachu
Jäsen
Paikkakunnalta: Turku, Suomi
Rekisteröitynyt: 2002-05-24
Kotisivu

Jos bounssisuojat haluaa kieltää niin unohtakaa joku turha paita. Kieltäkää eka pehmeät polvarit. Henk. koht. käytän pitkiä tällaisia ihan vain ja pelkästään sen takia että niistä bounssaa. Myönnän. Samoin pehmeät kyynärpää suojat. Henk. koht. aijon hankkia tällaiset tällä kaudella koska niistä bounssaa, ja yllättävän usein niihin osuu.

Itseasiassa ZAPi skabassa näin kun yks tyyppi tietystä tiimistä sai lyhyessä ajassa kolme-neljä hittiä kyynärpääsuojaan eikä mikään hajonnut.

Stefu - DT

Stefu - DT (Karhuwalkki)

Poissa

#64 2003-05-22 18:11:14

uni
Jäsen
Kotisivu

Pikachu kirjoitti 22.05.2003 klo 18:05:31:

Henk. koht. käytän pitkiä tällaisia ihan vain ja pelkästään sen takia että niistä bounssaa. Myönnän.

Täällä toinen käsi pystyssä. Tosin tänä vuonna varmaan pakko vaihtaa vähän kovempiin kun nuo ei riittävästi polvia suojaa ja alkaa näköjään jo kakskolmosena polvet prakaamaan.

- Jokke / Plague

Poissa

#65 2003-05-22 18:55:19

Fatty
Jäsen
Paikkakunnalta: Espoo, Soomi
Kotisivu

En mä tiedä slaidaatteko te ikinä kunnolla mutta jos mulla ei olis mund dyen polvareita niin pystyis ehkä kerran kk treenaa ja treenien jälkeen sitte paikkailtais polvia, ja mitä kyynersuojiin tulee niin olen mä erittäin monta kertaa nähnyt ihmisiä jotka heittää pesiksen ilman kyynersuojia ja sen jälkeen lähtee ostamaan sellaiset!

...
Jesse Johansson

Cyclone
[email:2s7es8fy]Fatty@team-cyclone.net[/email:2s7es8fy]

Se vain on KUUMAA olla minä!

Jesse Johansson

Kisalapanen!

Poissa

#66 2003-05-22 19:58:24

locco
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki, Suomi
Rekisteröitynyt: 2001-11-24
Kotisivu

Suojat jotka voivat aiheuttaa etua pallojen rikkoutumisen estömiseksi ovat kiellettyjä. Niin pitäsi myös dyen paidat olla. Ei ne suojaa pelaajaa sen enempää kuin silkki paita jos vetää kunnon muff diven. Sen takia ne pitäis olla kiellettyjä. Mielummin niin että, ihmiset pitäisi tarkoituksenmukaisia suojia esim polvi- kyynär- lonkkasuojat.

Suosittelen että, etenisimme sääntöjen laadinassa millenium sääntöjen perusteella (1=1 kuten Jake sanoi). Täten esim mun ei tarvitsisi tietää nyt 3 eriä sääntö vaihtoehtoa (x, millenium, SM) riippuen siitä missä pelaan ja millä konseptilla. Ehdotan että tästälähtien SM liiga säänön laatijoille annetais tuottavampia tehtäviä kuin \"LIIGA SÄÄNTÖJEN LAATIMINEN\"(LSL).Asia voisi hoitaa englannin kielen taitaja kääntämällä Millenium säännöt kerran. Minkä jälkeen tietokantaa voisi updatetata tarpeen mukaan. Samalla tämä yksi entinen \"LSL\" henkilö voisi ajatella muita asioita kuten liigan kehittäminen kokonaisuuden kannalta ja lajin edistämisen kannalta. En oikein jaksa uskoa että SM liiga on parempi sen takia että siellä on joku NOVICE laatimassa näpsäkkiä sääntöjä joita esim. JUICE noudattais kirjaimellisesti vaikka siihen ei ole aihetta.

Locco

Patrik Louko
FXL Commissioner
http://www.xballfinland.com
Puh: 0440866366

Poissa

#67 2003-05-22 21:05:33

OneEye
Jäsen
Paikkakunnalta: Tammisaari/Hyvinkää
Rekisteröitynyt: 2002-11-27

Joo siis ihan hullua et noita varusteita kehitellään turvallisemmiksi pelaajille! Jääkiekkokin menny niin tylsäks ku niil on niin paljon varusteita päällä! Ois se niin kiva kattoa ku joku saa kiekon päähän ja meloni halkeaa ja tappelutkin on niin tylsiä ku jengillä on nykyisin nuo ristikkokypärät eessä! Ihan pelle hommaa! Ei muutakun suojat pois ja paljainpäin vaan kentälle sielläkin niinku ennen vanhaan!

No entäs sit ku tulee ruotsist tai venäjält ym. pelaajia suomeen niin meinaattekos repii niilt paidat pois päältä ku ne ei o hoksannu kattoa suomen säännöt.

Ja toivottavasti suomalaiset firmat alkaa tekeen nättejä ja hyviä paitoja ens vuodeksi ku kaikki muutkin paintball varusteita kehittelevät firmat tuo vastaavanlaiset paidat + muut varusteet käyttöön! Siinä jollekkin hyvä bisnes ku ei voi enää suomes käyttää ulkomaalaisia varusteita!

Epäilen todellakin et nuo paidat aiheuttaa niin paljon lisää bounchia et kantsis tämmönen haloo nostaa noist paidoist! Ja kyllä mä (+koko meidän tiimi)oli tilaamassa noit dyen paitoja heti ku meni mailmalla läpi! No onneks meidän kannalta niin ei kerenny tulla! Tilaamiseen ainakin mulla oli kaks syytä! 1) et ne oli tosi siistin näköisiä! 2) mua ei haittaa yhtään jos turnausta seuraavana päivänä vielä pääsee liikkeelle!

No toivottavasti tulee oikein lämmin kesä niin voi pelata uikkareissa niin eipä pääse kukaan ainakaan sanomaan mitään!

Inter arma silent leges!

Henry "Höyry" Kantola
Playball Generation/Paintballcenter/Paintball Areena
http://www.paintballcenter.fi

Poissa

#68 2003-05-22 21:55:44

nato
Jäsen
Paikkakunnalta: Espoo

tota, joo toivotaan...

täs nyt on ollu vähän kaikenlaista...

Poissa

#69 2003-05-22 21:59:06

alex
Jäsen
Rekisteröitynyt: 2002-03-17

Jos se paita tekee susta paremman pelaajan niin mulla ei ole mitään sitä vastaan..

Poissa

#70 2003-05-22 23:30:56

OneEye
Jäsen
Paikkakunnalta: Tammisaari/Hyvinkää
Rekisteröitynyt: 2002-11-27

Paita tekee miehen vai miten se nyt menikään!

Inter arma silent leges!

Henry "Höyry" Kantola
Playball Generation/Paintballcenter/Paintball Areena
http://www.paintballcenter.fi

Poissa

#71 2003-05-23 05:54:17

mashiara
Jäsen
Paikkakunnalta: Espoo, Suomi

Mä olen jo jonkin aikaa pohtinut näitä paidoissa olevia \"suojia\" (esim niistä meidän kyynärpää minitoppauksista ei ikinä ole mitään iloa ollut, edes bounsseina) ja niiden tehoa suuntaan tai toiseen, varsinaisessa suojaamisessa niistä tuskin on kovinkaan paljon hyötyä (ensinnäkin löysässä paidassa tuskin ikinä ovat jämäkästi oikealla paikalla) mutta kun puhutaan pelaajan suojaamisesta niin on parempi mahdollisuus mennä läpi säännöistä kuin jos suoraan myönnetään että kyse on nimenomaan bounssien hakemisesta.

Kovaan kanveesiin syöksymisen varalta on kehitetty jo hyviä suojia esim motocross ja RR panssarit, varmasti suojaa, niistä tosin on paha ottaa bounssia kun on \"vähän kovat\" ulkopinnoiltaan, toisaalta sitten on hyvä jatkaa peliä hitti selässä kun \"ei tuntenu\".

Muutenkin noi pitkät ja pehmeät polvi/kyynär/käsivarsisuojukset hieman epäilyttää: niillä on kyllä varmasti suojaavakin vaikutus mutta eikö sitä ulkoreunaa voisi vahvistaa jollain pikkasen kovemmalla niin ei tarttis miettiä päätää puhki näitä bounssikysymyksiä.

Poissa

#72 2003-05-23 06:29:31

Muuli
Jäsen

Noni.

\"Joo siis ihan hullua et noita varusteita kehitellään turvallisemmiksi pelaajille!\"

Jos se Dyen paita on sellanen kuin Starkki sano niin se ei sitten suojaa oikeasti VITTUJAKAAN. Eikä näitä suojia ole tarvinnu kehitellä, haet vaan kaupasta vaikka endurossa / Motocrosissaa käytetyn rintapanssari ym setin niin johan olet suojassa, eikä liikkuvuukaan kärsi. Ainoa mikä kärsii on toi bounsaaminen, koska ko. suojat ovat kovapintaisia.

Mun mielestä joko seurataan valmistajien karusellia, tai sitten kylmät säännöt: vain kovapintaiset suojat sallitaan.
mitän välimuoto-testaus sekoilua en lähtisi tekemään.

Ja sama se on mulla polvien kanssa, varmaan pitää ostaa kovapintaiset polvarit, kun noi pehmeät ei suojaa tarpeeksi. Todennäköisesti pistän vielä Bleidaussyndit kyynärpäihin, koska ne kovat kupit suojaavat kyynärpäätkin paremmin.

- Muuli

Poissa

#73 2003-05-23 07:37:30

Jabba
Jäsen
Paikkakunnalta: Hellsinki,
Rekisteröitynyt: 2002-01-07

On se nyt perkele kumma jos tässä vaiheessa ruvetaan kieltämään paintballiin valmistettuja suojia (dye polvarit, kyynärit yms.) mitähän seuraavaksi?? kielletään jt maskeista pehmeä alaosa, siitähän voi tulla bounsseja. Kielletään samantien \"ylipainoiset\" pelaajat, heillähän tuota bounssikerrointa on enemmän kuin monessa sukelluspuvussa ja fleecessä yhteensä. Vittu joo...

-Jaba/(CY)Clone-

It's Flaymin' baby!

Poissa

#74 2003-05-23 08:03:34

Muuli
Jäsen

Ja kielletään samantien kukkakepitkin, koska niillä sama paita on suhteessa suurempi ja löysempi eli bounssaa helpommin.

Toisaalta: parempi nää torikokoukset on pitää etukäteen, eikä missään kentän laidalla tai kauden jälkeen spekuloida.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että on moraalisesti ja periaatteellisesti täysin oikein että SPBL ei juokse valmistajien perässä. Näitä turbo shocker yms valmistajien juttuja on ollut ennenkin.

Eri asia on sitten se, kuinka käytännöllistä ko. oikeassa oleminen on kansainvälisiä turnauksia pelaavien joukkueiden kannalta.

- Muuli

Poissa

#75 2003-05-23 08:07:20

mashiara
Jäsen
Paikkakunnalta: Espoo, Suomi

Ei polvareita ja kyynäreitä kai vielä olla kieltämässä, kunhan totesin että hieman epäilyttävään suuntaan on homma menossa. Ja polvarit kautta kyynärit jotka on nimenomaan dedikoidusti sitä eikä vaan jotenkin kytketty paitaan/housuihin on paljon paremmin suojatarkoituksessa perusteltavissa koska ne sentään suunnilleen pysyy paikoillaan ja jopa oikeasti suojaa jotenkin.

Kovapintaiset tietysti suojaisivat paljon paremmin joten ne ovat loogisempi ratkaisu jos tarkoituksena on tosiaan vain ja ainoastaan pelaajan suojaaminen kuten tässä koitetaan kovasti selittää. Ainahan sitä voi väittää että jonkin tarkoitus on jotain mihin se ehkä melkein voisi kelvata vaikka sen todellinen tarkoitus on jotain ihan muuta.

Ja se että joku tekee jotain paintballiin tarkoitettua ei tarkoita sitä että sen pitäisi ehdottomasti olla sallittua turnauskäytössä (vrt esim full-auto ja burst/turbo moodit).

Poissa

Keskustelualueen alatunniste