Splatboard

Suomen paintball-skenen kohtauspaikka

Et ole kirjautuneena.

#1 2007-11-16 09:30:08

FatMan^
Jäsen
Paikkakunnalta: Parainen
Rekisteröitynyt: 2007-07-24
Viestit: 35
Kotisivu

Re: Mikä letku?

Moi, ylensä saan jotain hulluja ideoita päähäni ja haluan toteuta ne! Nyt haluan koitta laita oma letku (että saan pullon selkään). Mullaon kaiki liitimet ja kakki kamaat mutta en oikein tiedä millä paineella ilma tule pullosta? Olen lukenut netissä ja siinä on eri paineita, on 85 psi ja 150 ja 220 psi. Mutta kaikki eri. Joten mitä se paine on joka mene ulos pulosta? j amiten korkea paine on asan jälkeen??? Jo ja minulla on Proto 05!


Simon
Pargas Paintball r.f.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.pargaspaintball.co.nr">www.pargaspaintball.co.nr</a><!-- w -->
Pargas/Parainen

Poissa

#2 2007-11-16 09:43:17

juffeli
Administrator
Paikkakunnalta: Kempele, Suomi
Rekisteröitynyt: 2001-04-27
Viestit: 1,399
Kotisivu

Re: Mikä letku?

Jos sulla on preset-regulaattori niin kannattaa metsästää remote-nimellä tuota. Varmasti löytyy joltain käytettynä tai sitten jostain liikkeestä tilaamalla.

Kuitenkin tuo pullo selässä kuulostaa paremmalta kuin mitä se oikeasti on.


Jarkko Tervonen

-> Powerplay | Splatweb | RumaQ <-

Poissa

#3 2007-11-16 10:11:33

FatMan^
Jäsen
Paikkakunnalta: Parainen
Rekisteröitynyt: 2007-07-24
Viestit: 35
Kotisivu

Re: Mikä letku?

Jo nå se ei oo kyllä sitä että en halua maksa siitä, ostaisin kyllä uusi jos on niin. Mutta haluan kokeila eri juttuja ja nähdä toimiiko ne! Mutta tarttisin vaan tiedä miten hyvä letku tarvistes. Minulla on 10 barin letku ja saan maanataina 25 bar in. Ja se kestää ainakin. Mutta mietin vaan että kestääkö se 10 barin! Enkä edes tiedä aionko käyttä pullo selässä tekniikka! big_smile


Simon
Pargas Paintball r.f.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.pargaspaintball.co.nr">www.pargaspaintball.co.nr</a><!-- w -->
Pargas/Parainen

Poissa

#4 2007-11-16 11:13:33

Mikke
Jäsen
Paikkakunnalta: Kitinoja
Rekisteröitynyt: 2001-10-17
Viestit: 794
Kotisivu

Re: Mikä letku?

Hiilaripullosta ja HP preset ilmakamoista tulee ulos mustaakseni n. 700 psi.
Asa ei pienennä painetta mitenkään. Matalapaine preseteistä tulee muistaakseni n. 450 psi.

Poissa

#5 2007-11-16 12:23:37

<<<wehka
Jäsen
Paikkakunnalta: Tampere
Rekisteröitynyt: 2007-08-20
Viestit: 10

Re: Mikä letku?

Laskukaavahan on aika selkeä:

4500 psi ~ 300 bar

---->  750 psi ~  50 bar

Hiilari pullosta ja HP regusta tulee se ~ 800 psi ulos

LP regustakin tulee presettinä ulos se ~ 400 psi, joka on ~ 30 bar

Eli siitä laskemaan kannattaako 10 bar / 25 bar letkuilla riskeerata omaa ja varsinkaan muitten terveyttä.

Se letku on melkoinen ruoska jos se katkeaa tai repeää irti.

Tässä oli vähän matemaattista kannanottoa aiheeseen.

Tietysti jokainen tekee omassa autotallissaan mitä haluaa. (Niin minäkin teen) Mutta kannattaa vähän selvitellä suunnitelmaa mielestäni tässä tapauksessa.

Erillaisia painetarvikkeita myyvistä liikkeistä saa kyllä sopivaa letkua oman remoten tekemiseen, tosin, jos ei ole kokemusta korkeapaine asennuksista ja -laitteistojen rakenteista, niin ei välttämättä kannata ainakaan onneaan koittamalla lähteä selvittämään miten viritelmä kestää.

Poissa

#6 2007-11-16 12:27:39

FatMan^
Jäsen
Paikkakunnalta: Parainen
Rekisteröitynyt: 2007-07-24
Viestit: 35
Kotisivu

Re: Mikä letku?

Onko joku sivu mistä löytyy teknisiä ja kaikenlaista ylimääräistä tietoa eri aseista ja ase osista!?


Simon
Pargas Paintball r.f.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.pargaspaintball.co.nr">www.pargaspaintball.co.nr</a><!-- w -->
Pargas/Parainen

Poissa

#7 2007-11-16 12:35:11

FatMan^
Jäsen
Paikkakunnalta: Parainen
Rekisteröitynyt: 2007-07-24
Viestit: 35
Kotisivu

Re: Mikä letku?

JO tiedän sen kyllä että se on riski. En kyllä niitä käytä, mutta kun luuluin paineen oleen 85 psi. Niin jossain toisessa foorumissa luki! big_smile nä taidan otta se 250 barin letku sittenkin! Jos se 25 barin letku mene rikki niin sitten kuulo on kyllä vaarassa ja vähän enemmän kans jos paine on se 50 bari!


Simon
Pargas Paintball r.f.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.pargaspaintball.co.nr">www.pargaspaintball.co.nr</a><!-- w -->
Pargas/Parainen

Poissa

#8 2007-11-16 12:42:34

Muuli
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki
Rekisteröitynyt: 2001-10-08
Viestit: 1,135

Re: Mikä letku?

Totanoin. noilla pohjatiedoillea Jos oot nettitiedon varassa ja ymmärrät sen mitä netissä lukee, niin suosittelen että et osta mitään letkua, vaan viet kulman jollekulle joka osaa jos haluat customia.

Remote-letkussa on aina se paine mikä tulee ulos presetistä, eli 450 -900 psi. Hiilidioksidilla letku hajoaa, jos presettiregun ohi pääsee nestemäistä hiilidioksidia ja se höyrystyyy letkussa. Paineilmalla tätä riskiä ei ole. Jokatpauksessa ja kuitenkaan aseen laukaisupaineen suuruudella ei välttämättä ole MITÄÄN tekemistä sen kanssa minkä paineista ponneainetta missäkin letkussa menee. Eli pitää tietää mitä tekee.

Poissa

#9 2007-11-16 12:44:12

<<<wehka
Jäsen
Paikkakunnalta: Tampere
Rekisteröitynyt: 2007-08-20
Viestit: 10

Re: Mikä letku?

Siis jotkut merkkaimet ei todellakaan tartte nykypäivänä kovin isoa painetta. Nuo arvot joita luettelit aluksi ovat varmaankin joidenkin merkkainten käyttöpaineita, jotka vaikuttavat merkkaimen sisällä. Merkkaimeen syötettävät paineet ovat kuitenkin tuota luokkaa mitä minä ja Mikke kerroimme. Blowback merkkaimet esim käyttävät todellakin noita korkeita paineita sellaisenaan. Sähköventtiilillä ohjatut merkkaimet taas käyttävät alhaisempia paineita. Taisi olla niin että "parhaimmat" tarvitsevat toimiakseen vain 50-100 psi paineen. (JOKU TÄLLAISEN MERKKAIMEN OMISTAJA VOISI VARMENTAA ASIAN). En tiedä mikä on tuon sinun merkkaimesi sopiva käyttöpaine, mutta siihen remote letkuun tulee joka tapauksessa se paine joka pullosta tulee, eikä se paine jota merkkain käyttää. Minkälaisen pullon aiot tuohon remoteesi kiinnittää?

Poissa

#10 2007-11-16 12:54:22

FatMan^
Jäsen
Paikkakunnalta: Parainen
Rekisteröitynyt: 2007-07-24
Viestit: 35
Kotisivu

Re: Mikä letku?

Ok, ensimäiseksi. Älkä luulko minua tyhmäksi. Tiedän miten kova tälli tule jos se letku menisi rikki ja en aio leikki hengeni kanssa tai varsinkin jonkun muun. Siksi kyselinkin täältä ja olen ettinyt nyt pari päivä netistä toisia painemittoja. Koska noi kuulositvat niin helkutin matalaalta. Ja ne tiedot (85 psi ja 220 psi) olivat kyllä protosta 05:sesta. Varmaan jotain ihan muuta sitten. Mutta siksi kysynkin täältä. En kyllä men epistämään mitään liian pientä letku sinne ihan huvin vuoksi ja menen isoon sotaa kokeilemaan! big_smile Ajon kyllä ihan hankkia tarkat tiedot ennen kuin kiinitän se aseeseen. Siksi olenkin etsinyt netistä joku paintball aseiden huioltosivu tai huolto kauppa minne voisi soittaa ja kysyä kaikenlaista. Mutta en ole löytänyt!


Simon
Pargas Paintball r.f.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.pargaspaintball.co.nr">www.pargaspaintball.co.nr</a><!-- w -->
Pargas/Parainen

Poissa

#11 2007-11-16 12:59:37

kaunispoika
Jäsen
Paikkakunnalta: ylivieska
Rekisteröitynyt: 2005-12-02
Viestit: 452
Kotisivu

Re: Mikä letku?

osta ihan oikea remote!

jos kuitenkin haluat tehdä itse niin ota huomioon, että letku pitää ylimitoittaa painelaitekäytössä, sillä paineessa tulee heittoja väkisinkin.

suosittelen, että ostat teräspunosvahvistetun paineilmaletkun, joka kestää sen 200 bar.
siihen liittimet sun muut.

loppujaan huomaat, että olisit saanut kaupasta vastaavan murto-osalla hinnasta.

laita ostoilmoitus tälle boardille tai osta kaupasta.
voin kertoa että tällaisilla paineilla ei kannata leikkiä.

jos letku laukeaa niin se saattaa viedä sulta kuulon, näön ja ehkä hengen.


ja vielä sellainen, että nyt on ihan sama mihin aseeseen olet sovittelemassa.
sillä paineella mikä siellä letkussa on ei ole mitään tekemistä aseen paineiden kanssa.
unohda siis proton/egon/dm:n/shockerin sun muiden paineet.

letkussa oleva paine on se minkä preset suostuu antamaan.

Poissa

#12 2007-11-16 13:11:36

FatMan^
Jäsen
Paikkakunnalta: Parainen
Rekisteröitynyt: 2007-07-24
Viestit: 35
Kotisivu

Re: Mikä letku?

Ok. Nyt sain sitten aika paljon selväksi. Elikkä sitä mitä minä ajatellin kin. hydrauliikan teräaletku. Mutta kun ne ovat niin sakelin kaliit niin näytä vähän siltä että saan keksiä uusi projekti vaan. Mutta kiitoksia kuitenkin, vaikka nyt yksi idea puhkes niin kyllä niitä vielä löytyy.
Olemme muun muassa kaverin kanssa ajatellut laita omatekoinen boltti yhteen vanhaan aseeseen! big_smile ja siihen homman mene kyllä aika ja paljon suunitellua!


Simon
Pargas Paintball r.f.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.pargaspaintball.co.nr">www.pargaspaintball.co.nr</a><!-- w -->
Pargas/Parainen

Poissa

#13 2007-11-16 14:35:07

Muuli
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki
Rekisteröitynyt: 2001-10-08
Viestit: 1,135

Re: Mikä letku?

Kun tää nyt kuulostaa siltä, että homma etenee varoituksista huolimatta, niin sanon seuraavaa:

Paineilmahommissa on sama kuin sähkössä: pitää tietää mitä menee missäkin letkussa. Mitä enemmän Painetta / Voltteja Sitä tärkeämpää on tieto. Silloin kun ei tiedä ja tietoa ei muuten ole saatavilla, niin mitataan. Hyvä nestevaimenettu 400 bar kestävä painemittari maksaa  yhtä paljon kestävine liittimineen suunnilleen saman kuin hyvä sähkön yleismittari.

Poissa

#14 2007-11-16 15:01:42

kaunispoika
Jäsen
Paikkakunnalta: ylivieska
Rekisteröitynyt: 2005-12-02
Viestit: 452
Kotisivu

Re: Mikä letku?

tulipa mieleen että:
eikös jämsän anssi oo liiton "hyvä meininki" jutussa mukana?
silloinhan myös suurpelit ja muut on tämän alla, eikö?

tänä vuonna liiton sarjoissa tarkastettiin kaikkien pelaajien ilmakamat.
ilmakamojen tuli olla leimoissa että pystyi pelaamaan.

äkkiseltään siis: jos ilmakamoissa ei ole leimaa tai muuta tyyppihyväksyntää niin sitä ei saa SPBL:n näkemyksen mukaan käyttää.

lyhyesti siis:
itsetekoisilla laitteilla ei ole asiaa suurpeliin, virontörniin, supair kilpasarjoihin, eikä metsäliigaan.

korjatkaa jos olen väärässä.

Poissa

#15 2007-11-16 17:08:41

HCS-Keq
Jäsen
Paikkakunnalta: Riihimäki/Hyvinkää
Rekisteröitynyt: 2003-08-29
Viestit: 335
Kotisivu

Poissa

#16 2007-11-16 17:58:27

pineapple
Jäsen
Paikkakunnalta: Kempele
Rekisteröitynyt: 2006-05-22
Viestit: 140
Kotisivu

Re: Mikä letku?

jopa minäkin voin siis erehtyä.
ei ois uskonu  8)


RumaQ / Paranoia

Poissa

#17 2007-11-16 19:40:51

kaunispoika
Jäsen
Paikkakunnalta: ylivieska
Rekisteröitynyt: 2005-12-02
Viestit: 452
Kotisivu

Re: Mikä letku?

tuo äskeinen olin muuten minä  8)  8)

Poissa

#18 2007-11-16 20:23:40

FatMan^
Jäsen
Paikkakunnalta: Parainen
Rekisteröitynyt: 2007-07-24
Viestit: 35
Kotisivu

Re: Mikä letku?

Ei se kyllä etene varoituksista huolimatta. En kyllä toteuta sitä. Nyt sin perustiedot siitä ja se ei oikein voi toteuta niin kuin ajattelin. Ja nyt kun olen saanut kaikki tieto niin olen huomannut että se ei onnistu! Mutta olen semmonen että on aina pakko koitta eri asioita ja aina täytyy keksiä eri ideoita mitä voisin tehdä itse. Olen tehnyt eri asesalkkuja ja eri pikkuosia vanhaaseen aseseen. Ja haluan koko ajan keksiä vaikeimpia asioita!


Simon
Pargas Paintball r.f.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.pargaspaintball.co.nr">www.pargaspaintball.co.nr</a><!-- w -->
Pargas/Parainen

Poissa

#19 2007-11-16 20:26:13

FatMan^
Jäsen
Paikkakunnalta: Parainen
Rekisteröitynyt: 2007-07-24
Viestit: 35
Kotisivu

Re: Mikä letku?

kaunispoika kirjoitti:

tulipa mieleen että:
eikös jämsän anssi oo liiton "hyvä meininki" jutussa mukana?
silloinhan myös suurpelit ja muut on tämän alla, eikö?

tänä vuonna liiton sarjoissa tarkastettiin kaikkien pelaajien ilmakamat.
ilmakamojen tuli olla leimoissa että pystyi pelaamaan.

äkkiseltään siis: jos ilmakamoissa ei ole leimaa tai muuta tyyppihyväksyntää niin sitä ei saa SPBL:n näkemyksen mukaan käyttää.

lyhyesti siis:
itsetekoisilla laitteilla ei ole asiaa suurpeliin, virontörniin, supair kilpasarjoihin, eikä metsäliigaan.

korjatkaa jos olen väärässä.

Ajoin nyt leikkiä minun vanhan aseen kanssa ja en kyllä käyttä omatekoisia juttuja missään viralisessa pelissä. Se meidän boltti idea tule varmaan olemaan 1 kuluttua ja silloin se epäonistu 100-0... mutta ei sitä tiedä ennen kuin testa! big_smile


Simon
Pargas Paintball r.f.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.pargaspaintball.co.nr">www.pargaspaintball.co.nr</a><!-- w -->
Pargas/Parainen

Poissa

#20 2007-11-16 23:06:05

Tuure
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki
Rekisteröitynyt: 2001-11-05
Viestit: 56
Kotisivu

Re: Mikä letku?

Periaatteessa omatekoinen järjestelmä on OK niin kauan kuin kaikki komponentit on hyväksyttyjä ja standardien mukaisia. Ongelma vaan on että kun heebot rakentaa noita systeemejä niin tehdän niistä osista mitä sattuu löytymään.
Toinen ongelma on että mitä korkeempiin paineisiin mennään niin sitä enemmän pienetkin komponentit maksaa. Noita 10 barin osia saa edullisesti jokaisesta putkiliikkeestä, mutta ne ei oikein sovellu paintball aseisiin vaikka kierteet sopisivatkin.

Nimimerkillä bauerilta yksi pikkuinen 300 bar takaiskuventtiili 300e+alv.

Poissa

#21 2007-11-17 05:28:35

Muuli
Jäsen
Paikkakunnalta: Helsinki
Rekisteröitynyt: 2001-10-08
Viestit: 1,135

Re: Mikä letku?

Tuure kirjoitti:

Periaatteessa omatekoinen järjestelmä on OK niin kauan kuin kaikki komponentit on hyväksyttyjä ja standardien mukaisia. Ongelma vaan on että kun heebot rakentaa noita systeemejä niin tehdän niistä osista mitä sattuu löytymään.

Juuri näin. Vanhan koulun jäbät ovat tässä asiassa vaan aika ehdottomia. Oma oppi on haettu näin jälkikäteen katsottuna aika typerilläkin riskeillä ja mielenkiintoisinta on se, että omista virityksistä on ajettu täysi ympyrä kokonaan tehtaan paloista tehtyihin systeemeihin. Näin on käynyt siksi, että tehtaan biittejä saa IHAN eri tavalla kuin ennenmuinoin. Aseiden runkoja koristellaan ja modatan vieläkin, mutta ns toiminnallisiin juttuihin puututaan harvemmin.

Poissa

#22 2007-12-04 01:58:59

wictro
Jäsen
Paikkakunnalta: Kouvola
Rekisteröitynyt: 2006-12-18
Viestit: 96

Re: Mikä letku?

mulla saattas olla käyttämätön remote myynnissä.

http://www.splatweb.net/www/splatboard/ … hp?t=22362

laita viestiä jos kiinnostaa!

ja luulen jos menet paineletkuja myyvään liikkeeseen, niin rahaa palaa. on noissa metrihinnat aika kovat. ja liittimet siihen päälle.

letkun liittämiseen niihin liittimiin saattaa tarvia jonku erikoistyökalun.

Poissa

Keskustelualueen alatunniste