Et ole kirjautuneena.
Anodisointi on paksuudeltaan noin 0,01 millimetriä.
Käsittääkseni anodisoinnin paksuutta voi säätää anodisointivaiheessa jännitettä/virtaa säätämällä. Luonnollinen alumiinin hapettuminen pysähtyy muutaman molekyylin kerroksen jälkeen, mutta hapolla, ylimääräisellä alumiinilla ja sähköllä tapahtuva anodisointi voi kasvattaa pintaa huomattavasti enemmän.
Ilmeisesti tarkoitit että "Oikein tehtynä anodisointi on paksuudeltaan noin 0,01 millimetriä" tjms..
Lisää paskaa housuun!
Poissa
Jurpula kirjoitti:Anodisointi on paksuudeltaan noin 0,01 millimetriä.
Käsittääkseni anodisoinnin paksuutta voi säätää anodisointivaiheessa jännitettä/virtaa säätämällä. Luonnollinen alumiinin hapettuminen pysähtyy muutaman molekyylin kerroksen jälkeen, mutta hapolla, ylimääräisellä alumiinilla ja sähköllä tapahtuva anodisointi voi kasvattaa pintaa huomattavasti enemmän.
Ilmeisesti tarkoitit että "Oikein tehtynä anodisointi on paksuudeltaan noin 0,01 millimetriä" tjms..
Juurikin näin
Mies on sika, ja vastuussa omasta käyttäytymisestään. Koska tämä ei miestä kuitenkaan juuri huoleta, sikailu jatkuu hamaan maailmanloppuun saakka.
Poissa
gasflow kirjoitti:Finn kirjoitti:Ja kaikkia mutkia ei voi anodisoida.
Noh... kaikki nykyiset kisamutkat ainakin voi anodisoida.
Jos jotain vanhempia valurauta virityksiä ei voi anodisoida, niin sitten.
Mutta poikkeuksetta uudemmat paremman luokan mutkat voi anodisoida.
Kisamutkat...Tippmann X7 runko on magnesiumia, sitä ei tietääkseni voi anodisoida ?
Mitä helevettiä magnesiumia! Se hän poksahtaa kun se kastuu!
-Raju-
Poissa
No ei se nyt ihan puhdasta magnesiumia kuitenkaan taida olla. Alumiini-magnesium lejeerinkiä lieneepi.
Savolainen supermies: Vituiks-män
http://www.takeover.fi
http://www.powerplay.fi
http://www.seikkailukeskus.com
Poissa
Finn kirjoitti:gasflow kirjoitti:Finn kirjoitti:Ja kaikkia mutkia ei voi anodisoida.
Noh... kaikki nykyiset kisamutkat ainakin voi anodisoida.
Jos jotain vanhempia valurauta virityksiä ei voi anodisoida, niin sitten.
Mutta poikkeuksetta uudemmat paremman luokan mutkat voi anodisoida.
Kisamutkat...Tippmann X7 runko on magnesiumia, sitä ei tietääkseni voi anodisoida ?
Mitä helevettiä magnesiumia! Se hän poksahtaa kun se kastuu!
Jos oot tarkastellu uudempien autojen vanteita, niin ne on poikkeuksetta tehty magnesium seoksista, on halvempaa kuin alumiini ja muistaakseni himpun kevyempää.. Ei sen magnesiumin kyl vedestä pitäs poksahtaa, eikös se ollu vallan muu aine.
Jos muuten törmäätte joskus sellaseen kummallisuuteen vanhassa alan kirjallisuudessa, kuin elektron-metalli, niin sekin oli jotain magnesium-lejeerinkiä (Kaivelin: Alumiinia 0..10%, mangaania 0..2%,sinkkiä 0..4,5%, piitä 0..1,5% ja loput magnesiumia, sulamislämpö n.620C TY paino n.1,8 - tieto vuodelta 1945 ).
[img]http://i122.photobucket.com/albums/o271/Skill-KK/Canon.gif[/img]
http://www.travian.fi/?uc=fi3_30403
Poissa
Magnesium on kemiallisesti aktiivinen – se reagoi helposti heikkojenkin happojen, jopa veden, muttei fluorivetyhappojen eikä emästen kanssa. Reaktio viileän veden kanssa on kuitenkin erittäin hidas, mutta kiehuvassa vedessä se tapahtuu nopeasti. Ilmassa magnesium peittyy oksidikerroksella
Savolainen supermies: Vituiks-män
http://www.takeover.fi
http://www.powerplay.fi
http://www.seikkailukeskus.com
Poissa
EU-direktiivi säätää nykypäivänä luonnollisesti myös sen mitä "ihmisille" voi myydä milläkin nimellä. "magnesium vanne" pitää sisällään tietyn määrän magnesiumia.... arvatkaapas kuinka paljon magnesiumia on käytetty näihin "halpa laarin (alle 700€ kpl)" ns. "magnesium vanteisiin" (joita myy kaikki muut paitsi porsche ja ferrari optio paketeissaan)?? AIKA VI##N vähän... Oikea (myös se vasen) magnesium vanne maksaa ihan kivasti (lue: VIT#%TI)
Eli aiheeseen....
Itse olen maalannut mutkia, varsinkin mallia "käyttö" ihan automaalilla ja kruunannut homman parilla lakkakerroksella.
Itselle on tapahtunut sillä tavalla, että kun vanha maali on ruvennut naarmuuntumaan jne... se on ollut jo niin vanha juttu, että se olis joka tapauksessa pakko maalata uudestaan jo ihan "design"-syistä.
Poissa
nostetaampa vanhusta ylemmäksi arvoasteikolla:
Tässä tovin kuukkelista ja erinäisistä muista hauista tutkineena, en löytänyt oikein mitään tolkkua paikkaa, missä tehtäisiin mutkille ja/tai piipuille anodisointeja (tai siis kyseisen kokoluokan/määrän seteille).
Onko täällä porukka käyttänyt mutkiaan/pensseleitä anodisoinnissa jossain firmassa? olisin kiitollinen yhteystiedoista ja suuntaa-antavista hintatiedoista
piis aut
edittiä: enkä ruppee ite anodisoimaan, tulee vain ruumiita
Poissa
Turussa on ainakin muutama pulju.
Hinta anodisoinnille oli luokkaa 80-120€.
Värejä oli seuraavanlaisesti:
- Luonnonväri (eli tässä tapauksessa "hopea)
- Musta
- Punainen
- Sininen
- Keltainen (eli "kultainen")
Toinen pulju oli Aurajoki Z ja toisen nimeä en muista.
Poissa
ool rait, sepä on hyvä tietää.
Kysympähän vielä, ettei nyt mene ihan kikkailuksi, mutta etekin rungon voi anodisoida, kyllä? jos joku tuntee omaavansa tiedon, niin nyt kannattaa alkaa paljastamaan, säästää minua ennenaikaiselta kaljuuntumiselta
Poissa
kyllä voi
Poissa
Suomessa ei montaa lafkaa ole jotka anodisoivat yksittäisiä pikkuosia, esim mutkia.
Gasflown mainitseman firman lisäksi pk-seudulta löytyvät Janster ja Alumiinikilpi sekä Turggusen likeltä Tumo. Googlella löytää tarkempia tietoja.
Värit vaihtelevat firmoittain. Perusväreillä anodisointi maksanee 10-15e / mutkan osa.
-campo/Cyclone-
Poissa
vielä sen verran, että olisiko kellään tietoa Kuopio/Jyväskylä-akselilta löytyviä, pikkukappaleiden anodisointiin innokkaita yrityksiä? Pitänee varmaan testata suomen elektropintaa lähestyä, josko suostuisivat dippailemaan etekkiin tummempaa pintaa ja piippuun keltaista
Poissa