Et ole kirjautuneena.
PSP ilmoitti, että tulevalla kaudella kenttien leiskoja ei ilmoiteta etukäteen ja layoutit pyritään tekemään paremmin eri kokoisille pelaajille sopivaksi.
Omasta mielestä tuo layouttien julkaiseminen vasta turnauksessa on ihan hyvä uudistus. Enkä pistä pahakseni myöskään sitä, että isommille ja vanhemmille pelaajille löytyisi paremmin paikkoja ensi kesän kentiltä
Mitäs mieltä muut ovat?
Poissa
Leiskan näkeminen vasta turnauksessa on mielestäni hyvä juttu, silloin nopeimmin kenttään "oppiva" joukkue pärjää.
Tasoittaa samalla mahdollista joukkueiden eri arvoisuutta kun kukaan ei ole voinut paremmilla harjoituspaikoilla hieroa kenttää pitkään.
Mutta miten, jos ollenkaan, tämä mahdollinen hienous toteutetaan Suomessa/Euroopassa jää vielä nähtäväksi.
Syndien muutoksien vaikutus pelaajien kykyyn pelata en ainakaan Suomessa usko.
URHOPAINTBALL.COM
Suomen Paintball Liitto ry
Sponsored by: SISSOS* Paintball Bunkkeri*PLANET ECLIPSE, GEO
"Jossain lajissa lyödään palloa kepillä, tässä ammutaan, that's it!"
Poissa
Juicen kanssa samaa mieltä, toivotaan että meilläkin pelataan ensi kesänä ilman tietoa leiskasta, ja että kentän tekevä joukkue/organisaatio myös malttaa olla sillä treenamatta.
Pittilaidan valmennuksen poisto on myös loistavaa ja toivottavaa.
-Haikala telkkariin-
Poissa
Yksi vaihtoehto mikä tässä on ehtinyt tulla mieleen on että kilpailulautakunnalla on esim 3-4 eri kenttäleiskavaihtoehtoa ja niistä sitten kisaa edeltävänä torstaina arvotaan yksi. Tämä sitten julkistetaan to-pe niin ehtii kentästä vastaavat töihin ja kukaan ei ehdi treenaamaan.
Tuo valmentamisen hiljentäminen jommalta kummalta laidalta ei mielestäni ole mitenkään perusteltua tai järkevää. Kun ääni on nyt kerran päästetty laidoilla valloilleen on sitä mahdoton sulloa takaisin hiljaisuuteen.
Jos vain toiselta laidalta saa valmentaa, annetaan erojen kasvaa kun toisilla jengeillä on riittävästi laidalle ukkoja laittaa ja toisilla ei.
URHOPAINTBALL.COM
Suomen Paintball Liitto ry
Sponsored by: SISSOS* Paintball Bunkkeri*PLANET ECLIPSE, GEO
"Jossain lajissa lyödään palloa kepillä, tässä ammutaan, that's it!"
Poissa
En lähtisi pelejä kokonaan vaientamaan mutta itse aktiivisen verkonvierusvalmentamisen voisi kyllä poistaa ihan molemmilta puolilta ja yleisöpuolelle laittaa vaikka nauhan 5m metrin etäisyydelle verkosta. Sen takaa sitten huudelkoot ja hurratkoot.
Pelipaikasta riippuen olisi helppo tietty rajata "ei-yleisöpuoli" kokonaan off-limits asiattomilta.
Siinähän sitä intensiteettiä saada yleisöllekin lisää kun huudetaan toisiaan kumoon
Mitä helvettiä, kuka täällä pelleilee
Huvin vuoksi tosissaan - Päijät-Hämeen Paintball ry
Sissos presidentiksi!!!
Poissa
No noissa PSP skaboissa ja Millessä pääsee kenttää lukemaan päivää ennen turnausta joten siellä tuo sääntö ehkä jotenkin toimii, mutta suomessa 1h kentän luku aamulla on vähän huono tuolle säännölle. Ensimmäisistä peleistä tulee vain useammin "härö" pelejä. Muutenkin se että sääntöjä muutetaan poispäin urheilusta ja kaikkille kivaa kivaa meiningiks on vain hätäkeino jenkkien pb laskukäyrän nostamiseksi.
-Cyclone-
Poissa
Joudun olemaan Domin kanssa aika vahvasti samaa mieltä. Vajaan tunnin häröily aamuhämärissä kentällä aiheuttaa juuri sen että varsinkin ensimmäiset pelit ovat häröilyä ja se ei mielestäni ole kamalan järkevää. Saa nähdä lähteekö Millennium Series mukaan tähän touhuun, Suomessa en tätä kuitenkaan mielelläni näkisi.
Suomessa tällainen "salainen leiska" on siitä hankala toteuttaa että noita lay outteja ei varsinkaan kauden alussa ihan kamalasti ole tarjolla ja omia ei kannata lähteä räpeltämään. Sen verran pitkällä tässä hommassa kuitenkin ollaan että haluan pelata sellaisella leiskalla joka oikeasti toimii eikä missään nimessä sellaisella jonka joku on kännissä keksinyt ja joka ei vaan yksinkertaisesti ole pelattava.
Laitavalmennusta en kanssa ihan herkästi olisi kieltämässä. Valmennuksella voidaan tehdä merkittävää eroa kentällä, mutta tällä hetkellä suomessa kukaan ei ko. hommaa osaa niin hyvin että se todella merkittävä ero sieltä tulisi valmentamalla esille. Huutaminen on jo ihan tunnelman kannalta hyvä juttu.
Kentän koon muuttaminen ei todellakaan tule eliminoimaan sitä faktaa että nopeat ja tarkat pärjäävät. Suurempi koko mahdollistaa enemmän breikkejä, mutta samalla äärikulmien käyttö todennäköisesti vähenee koska kasvaneen leveyden myötä kulmajuoksijat on helpompi ampua pois. Kentän suurempi koko tulee vaatimaan pelaajilta enemmän fysiikkaa..
PSP tekee toki siinä mielessä ehkä hyvää työtä että harrastajamääriä yritetään saada kaikin keinoin kasvuun, nähtäväksi jää onko noista muutoksista oikeasti mitään hyötyä.
Suomen tulevia sääntöjä sorvatessa käyttäisin aika kovaa harkintaa ennen kuin mitään radikaalia tehdään. Kentän koko toki kulkekoon eurooppalaisella standardilla, oli se sitten mitä tahansa.
Poissa
Vastustan kaikka noita uudistuksia. Haluun et näytetään urheilijoilta, eikä läskit takamiehet enää oo hot. Leiskan salailu on myös gay, ku sit turku voittais taas turun kiekan. Isompi kenttä tarkoittais sitä että joutuis juoksemaan enemmän ja se harmittaa.
KR-army - where the totally PHATT people come from! MIKA RISSANEN 4-LYFE <3 KUOPIO KÄÄPIÖARMEIJA
Itä-Vantaa - It's a lifestyle
One in the pinky and one in the stinky! Recball Rangers support !
Antilla on Suomen isoin peenis / HOMOT PELAA TÖRNISSÄ ILMAN CAMOO
Jessen äiti- FAN nro 1 <3
Poissa
Eikös noi suomen kentät oo ollut aina vähän "sinne päin" niin ei se treenaaminen auta jos ei pääse turnaus kentällä treenaa. Eli jännittää on saanut millainen leiska siellä odottaa
Minusta tuo leiskojen julkistaminen peli paikoilla on ihan ok. Kun vain se oikaesti pysyy salassa. Pistää alemmat sarjat pelaa ensin niin voi siten ylemmät tulla seuraa ja lukee sitä leiskaa silloin. Edellisenä iltana voi tulla vaikka paikalle lukemaan.
Oli miten oli niin tuskin tuo suomessa vaikuttaa niiiiin paljoa mihinkään.
Poissa
Oli miten oli niin paras voittaa aina!
Poissa
Oli miten oli niin paras voittaa aina!
JE!
[size=100:r6vg478e]Jii / Cyclone
| DYE|MAXS|Virtue |
|PBG | The Tiger |
| GoldHammer |
[size=117:r6vg478e]WWW.CYCLONE.FI
Poissa
Oli miten oli niin paras voittaa aina!
Väärin meni. Oli miten oli niin Verottaja voittaa aina
Poissa
Musta nää uudistukset on kaikki ihan p...koja.
Suurempi kenttä = nopeat pelaajat saavat entistä suuremman edun.
Juoskaas joskus kilpaa pikajuoksijan kanssa. Mitä pidemmän matkan juoksette, sen enemmän etumatkaa se saa.
Eli päinvastoin, kun PSP väittää.
Leiskojen julkaisemattomuus = huipputiimin analysaattorit luo vaan enemmän etumatkaa joukkueelleen. Häröhumppapumppu ei sen sijaan saa harjoitella koko kisapäivän seurauksena entistä latistavampi kokemus.
Lisäksi tässä on petentiaalista fuskaamisen/sisäpiiri vehkeilyn saumaa...
Eli taas päinvastoin, kun PSP väitti.
Laitakoutsauksen kieltäminen = Taas etu lipsahtaa kovemmalle tiimille. Lisäksi käytännön toteutusmahdollisuudet ontuu. Mikä rangaistus yleisölle tulee, jos sieltä huudetaan?!? Jos huutaminen kielletään, on kentänlaidalla kohta jos jonkinmoista punasadetakkista vilauttelijaa, jotka vaan sattuu seisoon sneikki-pelaajan kohdalla..
En ees tiä mitä PSP täs on ajatellut.
Miksi korjata jotain mikä ei o rikki??
Jos näillä nyt jotain marginaalista saavutetaan mailman 25 parhaan pelaajan joukossa niin epäilen erittäin suuresti, että niistä mitään iloa täällä on. Turhaa hommaa vaan.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com">www.facebook.com</a><!-- w --> Turun Paja
Poissa
Jos kentän leveyttä muutetaan, tulisi myös bps nostaa 12.5:een takaisin.
Jo nyt pystyy juoksemaan kuulavanasta läpi kun menee kulmiin ilman että osuu kuulaa, jolloin nopeimmille pelaajille tulisi äärimmäisen suuri etu.
Kuitenkin pelissä jaetaan kuulaa, niin eikö myös kuulalla tulisi olla mahdollista tiputtaa toinen ilman tuuripeliä?
Eli mun mielipide on:
- Kenttä millenium-sarjan mukaan (levensivät tai ei)
- BPS 12.5 (levensivät kenttää tai ei)
Poissa
Mielipiteet on arvokkaampia, jos ne perustuu johonkin jonka on lukenut eikä johonkin mitä ei oo.
Laitakoutsauksen kieltäminen = Taas etu lipsahtaa kovemmalle tiimille. Lisäksi käytännön toteutusmahdollisuudet ontuu. Mikä rangaistus yleisölle tulee, jos sieltä huudetaan?!? Jos huutaminen kielletään, on kentänlaidalla kohta jos jonkinmoista punasadetakkista vilauttelijaa, jotka vaan sattuu seisoon sneikki-pelaajan kohdalla..
En ees tiä mitä PSP täs on ajatellut.
PSP ei ole kieltämässä laitacoachausta, vaan coachaamisen pitiltä kentälle. Yleisölaidassa on edelleen coachaus samalla lailla sallittua kuin tähänkin asti, ja myös sadetakkimiehet saavat sielä heilua.
Jos kentän leveyttä muutetaan, tulisi myös bps nostaa 12.5:een takaisin.
...
Eli mun mielipide on:- Kenttä millenium-sarjan mukaan (levensivät tai ei)
- BPS 12.5 (levensivät kenttää tai ei)
PSP ei ole myöskään leventämässä kenttää, vaan pidentämässä sitä yhteensä 20:llä jalalla 150:stä 170:een jalkaan. Pakko ihmetellä, miksi haluaisit ROF:n nousevan millen ROF:sta riippumatta, vaikka kentän mitat pysyisivät samoina? Silloin ei mentäisi millen eikä PSP:n spekseillä, vaan oltaisiin matkalla kohti ihan omia sääntöjä. Tätähän ollaan juuri pyritty välttämään. Toisekseen, Eurooppalainen pelitapa on jenkkipeliä passiivisempaa jo matalammalla ROF:llakin, koska pienempi erämäärä vähentää mahdollisuuksia riskinottoon. jos vielä tähän nostetaan ROF:ia, passivoidaan peliä vielä lisää. 10 on nykyisillä leiskoilla toiminut oikein hyvin, movet on mahdollista viedä loppuun, mutta tarkat saa silti ne pudotukset niillä tärkeillä ekoilla palloilla. Toki, jos liitto niin päättää niin niillä pelataan. Toivotaan kuitenkin että pidetään formaatti yhtenäisenä ainakin euroopan sisällä.
kokonaisuudessaan PSP:n pressi faktoineen löytyy täältä, mutta alla tärkeimmät:
• Lengthen the field 10 feet per side (Total size will now be 120 x 170 feet)
• Eliminate Pit-side coaching and communication
• Field Layouts will not be released prior to the events
• Adjust position of bunkers to better suit a wider variety of players
• Adjust classification system for D1 – Pro, now that the Semi-Pro division is absent
[size=100:r6vg478e]Jii / Cyclone
| DYE|MAXS|Virtue |
|PBG | The Tiger |
| GoldHammer |
[size=117:r6vg478e]WWW.CYCLONE.FI
Poissa
Toisekseen, Eurooppalainen pelitapa on jenkkipeliä passiivisempaa jo matalammalla ROF:llakin, koska pienempi erämäärä vähentää mahdollisuuksia riskinottoon. jos vielä tähän nostetaan ROF:ia, passivoidaan peliä vielä lisää. 10 on nykyisillä leiskoilla toiminut oikein hyvin, movet on mahdollista viedä loppuun, mutta tarkat saa silti ne pudotukset niillä tärkeillä ekoilla palloilla.
Pakko kommentoida tähän. 10.5bps, tarkoittaa käytänössä 10 roffina jolloin tuuri, ei taito on suurin tekijä siinä, saatko pudotuksen lanella vai et. 10 on niin hidas rof, että nopea kaveri juoksee pystyssä linjan läpi. Jos ajatellaan, että sun keho on juoksussa tuollaiset 0.6 metriä leveä kohde, mikä on läski kaveri juoksemassa pystyssä kädet heiluen, pitää saavuttaa ainoastaan 22km/h nopeus ennen bunkkeria ja fatass on linjasta läpi kunhan tuurilla osuu sopivaan väliin. Tommoseen runsaaseen 20km/h pystyy lähes kaikki. Lisätään nopeutta, laihdutetaan kaveria, niin huomataan että oho, joka kolmas kerta juoksussa pelaaja tulee menemään täydellisen linjan läpi. Ja 2/3 kerroista kun hän ei menee suoraan läpi, osuu yksi pallo.
10.5:lla ei ole mitään taidon kanssa tekemistä ja mitä tulee pelin "passivoitumiseen" ja moovien viemiseen läpi, 10-roffilla kannattaa huonoja mooveja kokeilla ihan tuurilla, sillä kenttää eteenpäin pääseminen vaikka mooviin olisi 24-7 linja päällä, usein kannattaa. 1/3 kerroista pääset siitä kuitenkin läpi. Ei tämmöinen rof kannusta mitään muuta kuin käyttämään hyödyksi sitä tietoa ettei linjat pidä ja opettamaan pelaajille pelityyliä joka vain hidastaa paintin kehitystä euroopassa. Esimerkki. Hyppyriltä snakeen 10roffilla onnistuu tuurilla, ihan sama katotko onko siinä linjaa vai ei tai teetkö planin missä häiritään sitä linjaa ylläpitävää kaveria. Jos roffi olisi kovempi, tiimi mikä ottaa planissää huomioon tämän voittaisi useammin. Nyt tiimi mikä vaan menee, on etulyöntiasemassa. Onko tää sitä paintin kehitystä euroopassa? Helpotetaan ja yksinkertaistetaan peliä?
Niin kauan kuin euroopassa pelataan näillä hidastetuilla roffeilla, ei saavuteta muuta kuin pelitapoja jotka perustuvat tuuriin ja väärään kuvaan siitä, että moovit mitä tehtiin oli hyviä. Heti kun roffi nostetaan 12.5 tai siitä ylös, aletaan puhuta että nopeimpaankin kaveriin osuu huomattavasti useammin se yksi pallo, hitaimpiin ja isokokoisempiin kaksi. 10.5 on auttamatta aivan liian hidas tulinopeus. PSP tajusi sen vuodessa, mille ei vieläkään ja milleä kannustaa juuri tämmöiset mielipiteet mitkä eivät perustu siihen faktaan, että ei ole temppu eikä mikään juosta 20km/h. Tommosissa lyhyissä matkoissa puhutaan siitä, että äijät juoksee reippaasti yli 30km/h.
Jos et usko minua, ammu linjaa kulmasyndiin, pistä jätkät juoksemaan linjan läpi pystyssä. Hämmästy. Se siitä taidosta ja tarkkuudesta kybäroffilla.
Poissa
Mitä tulee PSP:n kentän pidennykseen, on musta syitä turha lähteä hakemaan pelistä. Kentän pidennys vaikuttaa eniten pallon hajoamiseen breikistä, 6 metriä lisää pituutta on erittäin huomattava ero siinä onko pallolla tarpeeksi liike-energiaa hajotakseen.
Nyt amerikassa kohistaan huomattavasti uusista puristetuista palloista, hydrotech jne, joissa fillinä on käytännössä vettä valmistustavasta johtuen. Nämä pallot ovat hitosti halvempia valmistaa kuin maalilla (Polyethylene glycol) täytetyt gelatiinikuulat. Nämä uudet tulokkaat ovat veden takia huomattavasti kevyempiä kuin nykyiset filli+gelatiinipallot. Jos DXS gold painaa keskiarvona noin 3.1g, vesifillatut/erikoiskuoriset pallot painavat siinä 2.5g, vesi kun ei paina enempää. Mikä tekee goldista paremman pallon kuin puskapallosta, on kuoren herkkyys ja fillin paino. Mitä raskaampi filli, sitä todennäköisemmin pallo hajoaa. Paino myös vaikuttaa suoranaisesti siihen kuinka kauas pallo lentää. Mitä painavempi pallo, sitä kauemmas pallo lentää @ 300fps ammuttuna.
Ei ole mitenkään ihme, että vesifilattu pallo menettää kaiken energiansa 50 yardin jälkeen, ja kenttää pidettiin 56 yardiin, jolloin 2.5g pallolla ei käytännössä ole mitään energiaa jäljellä hajota, vaikka sen kuori olisi uberherkkää. Vanhoissa mitoissa, vesifillatut pallot olisivat hajonneet siedettävästi breikistä ammuttaessa. Kumma juttu.
No, kun kenttää pidennetään se 6 metriä nykyisestä, käytännössä tiimi mikä pelaa yli 3g painoisilla palloilla, lähellä laillista maksimia (3.5g) on huomattavassa etulyöntiasemassa. Käytännössä tiimit jotkat tulevat turnauskentille näiden uuden polven pallojen kanssa ovat kusessa.
Ennenkuin vedetään sen kummemmin miksi kentän pidennys tehtiin pelillisesti, lähtisin suoraan sanomaan että isot wanhat painttivalmistajat pelästyivät niin maan helvetisti näitä uusia puristepalloja, että tekivät niitten käytön turnauspaintissä vaikeammaksi ellei mahdottomaksi, pidentämällä kenttää. Hehän ovat vuosia mutkavalmistajien kanssa maksaneet sen shown pyörittämisen. Kun kenttää pidennetään, annetaan myös aina etua sille tiimille ketä ostaa parasta (raskainta) saatavilla olevaa palloa turnaukseen.
Poissa
Pakko kommentoida tähän. 10.5bps, tarkoittaa käytänössä 10 roffina jolloin tuuri, ei taito on suurin tekijä siinä, saatko pudotuksen lanella vai et. 10 on niin hidas rof, että nopea kaveri juoksee pystyssä linjan läpi.
...
Jos et usko minua, ammu linjaa kulmasyndiin, pistä jätkät juoksemaan linjan läpi pystyssä. Hämmästy. Se siitä taidosta ja tarkkuudesta kybäroffilla.
Siitäkin huolimatta että sulla on kyllä pointtia siinä että tuo 10 roffi kannustaa osittain paskoihin mooveihin, mun on vaan pakko olla eri mieltä tietyistä "faktoista".
Jos 10 roffilla breikit ja muut juoksut ovat niin helppoja niin kerrotko minulle miksi eräät tiimit tälläkin kaudella ottivat breikeistä (erän ekan 10sek aikana) jatkuvasti ulos yhtä, kahta tai kolmea vastustajaa? Tähän ei käy selitykenä pelkkä hyvä tuuri. Ja tämä ei tietenkään koskenut pelkästään Suomen liigaa tai alempia sarjoja vaan mm. euroopan "pääsarjaa" ja sen alempia divareita. Siellä pystyttiin myös tällä käytössä olevalla roffilla tuhoamaan breikeistä vastustaja todella hyvin ja joillain leiskoilla tietyistä linjoista lähti jätkä ulos aina.
Ja mitä tulee tuohon "pistä jätkä juoksee kulmaan" niin voin sanoa että on kokeiltu menneellä kaudella jokusen sata kertaa. Kokeiluista pystyi päättelemään sen että jos ampuja osaa asiansa ja pallo on kohtuullista niin juoksija lähtee 4/5 yrityksestä.
Pointti: 10 roffilla saa jengiä ulos kun osaa ampua. Mahdollisuudet osumiseen paranevat kun hommaa sellaisen mutkan/boardin millä roffi saadaan lailliseen maksimiin 10,4bps. Ja toki 12 tai suuremmalla roffilla jengiä lähtee enemmän, mutta ei toi 10 mikään sysipaska kuitenkaan ole.
Poissa
tuplapostaus.
Poissa
Jos 10 roffilla breikit ja muut juoksut ovat niin helppoja niin kerrotko minulle miksi eräät tiimit tälläkin kaudella ottivat breikeistä (erän ekan 10sek aikana) jatkuvasti ulos yhtä, kahta tai kolmea vastustajaa? Tähän ei käy selitykenä pelkkä hyvä tuuri. Ja tämä ei tietenkään koskenut pelkästään Suomen liigaa tai alempia sarjoja vaan mm. euroopan "pääsarjaa" ja sen alempia divareita. Siellä pystyttiin myös tällä käytössä olevalla roffilla tuhoamaan breikeistä vastustaja todella hyvin ja joillain leiskoilla tietyistä linjoista lähti jätkä ulos aina.
Emmä missään vaiheessa väittänyt, etteikö tätä voisi kompensoida. Ennenkuin tekee mitään typeriä empiirisiä "kyl me vaan ammutaan vittu breikistä jengii" läppiä, niin totta hitossa siihen vaikuttaa esim. monella piipulla ammutaan, tuplataan piiput niin 10.5 ei ole ongelma. Ammutaanko kaveria ketä juoksee täysin kentän poikki (hankalin) tai osittain ylöspäin kohti vanaa. On iso ero juoksetko takakulmasyndille vai hyppyrille mikä usein on 5-10m kenttää eteenpäin boksista katottuna. Sitten on vielä, että ammutko kaveria ketä vain juoksee, jos ammut juoksusta ei meidän tasolla päästä edes yli 20km/h vauhteihin, jolloin aina pallo osuu jos linja on kohdallaan. Nämä kaikki kun yhdistellään, niin kyllä breikistä putoo jengiä, mutta huomattavasti vähemmän kuin pitäisi.
Kun joudutaan roffin takia kompensoimaan planejä näin, ei taatusti kehitytä verrattuna muuhun maailmaan. Tänäkin vuonna, alussa passiiviset joukkueet ketkä breikkasivat hidastetusti ja jättivät useita ampujia pesään pärjäsivät hitosti paremmin. Jos muistelen viimekautta, tiimit mitkä eivät tasaisen tappavasti päässeet jatkopeleihin kertaakaan, levittivät koko tiimillä / koittivat ampua linjoja yksittäisillä pelaajilla. Ei ihme ettei jatkopaikkaa tullut. Roffin vaikutusta peliin kompensoi vain pari tiimiä tässä maassa, kaikki siellä kärki nelikossa. Heti kun tajuaa, että yksittäisellä ampujalla ei saavuteta tarpeeksi tasaista suoritustasoa, aletaan ampua kahdella samaan linjaan niin oho, putoo breikistä jengiä. Moni tiimi ei vaan tajua tätä. Ja tämä europelleily johtuu vain ja ainoastaan tosta roffista.
Ja mitä tulee tuohon "pistä jätkä juoksee kulmaan" niin voin sanoa että on kokeiltu menneellä kaudella jokusen sata kertaa. Kokeiluista pystyi päättelemään sen että jos ampuja osaa asiansa ja pallo on kohtuullista niin juoksija lähtee 4/5 yrityksestä.
Jaa, kummallisia nuo teidän treenit kun matematiikka sotii täysin 4/5 heittoa vastaan tai sitten teillä on ihan vitun hyvä tuuri. (tm) Tai sitten et vaan kehdannut kirjoittaa 1/3 koska sun pointti olisi mennyt ja kaunistelit 4/5:aan. 20% vs 33%. 13% huisa ero, mun on matikasta sun on empiirisestä kokemuksesta. Jokatapauksessa, on kyseessä sitten 20% tai 33% tai jopa 40% nopeille ja pienille kavereille, miksei me ammuta yksinvitunkertaisesti 12.5+ jolloin puhutaan 0%:sta? Ne patonkit ranskassa on ihan oikeasti juuri näin tyhmiä. Vitun Millennium Series.
Pointti: 10 roffilla saa jengiä ulos kun osaa ampua. Mahdollisuudet osumiseen paranevat kun hommaa sellaisen mutkan/boardin millä roffi saadaan lailliseen maksimiin 10,4bps. Ja toki 12 tai suuremmalla roffilla jengiä lähtee enemmän, mutta ei toi 10 mikään sysipaska kuitenkaan ole.
Mä en vieläkään ymmärrä mitä tämä "osaa ampua" oikein tarkoittaa. Jos osaamisella tarkoitetaan, että pystyy rykäsemään mutkan irti levystä tarpeeksi nopeasti (itseasissa suurin vaikutus koko breikki-ammuntaan on nopeus millä saa sen mutkan piipun irti levystä) - ja osaa ampua kentän poikki oikealle korkeudelle, niin siinä se sitten on jos puhutaan kulmajuoksijan ampumisesta. Ampuu siihen parimetriä ennen syndia niin jamppa ei ole edes slaidissa, jolloin ainut merkittävä asia on nopeus millä piippu irtoaa levystä.
Typerää tässä roffissa on, että jos haluaa jonkun saada pois, pitää pesään jättää 2-3 ampujaa, kuten nähtiin liigapeleissä tänävuonna lähes poikkeuksetta niillä tiimeillä mitkä pärjäsivät. Onko passiivisempaa tapaa enää pelata, kun asesäännötkin kannustavat hinaamaan pesässä ja levittämään vasta kun näkee monta putos tälläkertaa? Yleisin pläni millä pärjättiin oli 3 pesään ampumaan, 2 levittää lähimille syndeille, sit katotaan paljon putos ja levitetään lisää. Syy miksi tuo toimii niin hyvin on se, että yksi ampuja ei näillä roffeilla pysty takamaan breikistä pudotusta. Breikistä pudotukset on kaikkein tärkeimmät, joten parempia ampua vaikka koko hiton tiimillä. Ei paljoa passivisemmaksi voi plänit tulla. Europalloa parhaimmillaan, eikö?
Yksinkertaisesti 10.5 on perseestä. Nostaisi mille sen edes siihen 12.5:een milloin teoriassakin pitää olla ihan vitun nopea että siitä vanasta pääsee läpi, niille kavereille se suotakoon. Ja kyllä, vaikutus 10.5 vs 12.5 välillä on noin radikaali. Pallojen välinen aika leikkaantuu niin merkittävästi.
ps. Joo, olet ihan oikeassa siinä että etu on ihan oikeasti merkittävä jos on mutka millä uskaltaa ampua 10.4, ongelma on enemmän nuo roffikronot, ne on helvetin epätarkkoja. Ja ennen tätäkautta napsui aika rankasti penalttia jos roffin ylitti. Nyt uskaltaa jo pistää lähemmäs 10.5:tä, Suomessa. Millessä edelleen lähtee turnausbanni roffin ylityksestä. (mikä on huvittavaa ottaen huomioon miten epätarkkoja roffikronot ovat)
Poissa
No joo, tästähän nyt voi vääntää peistä maailman tappiin saakka, sen voi myös huomata siitä että säännöt elää koko ajan rapakon molemmilla puolilla. Voidaan myös ajatella, että PSP on huomannut että kulmiin ei vain enää pääse tämän kokoisilla kentillä jos rof on se 12,5. Saadakseen enemmän väkeä peliin ensimmäisen 5 sek jälkeen PSP kokeilee pidempää kenttää, jolloin pallojen lentorata vaihtelee hieman enemmän, tähtääminen vaikeutuu ja juoksijalle saadaan enemmän tilaa. Vähän niinkuin hitaammalla roffilla.. Potato, potata.
se mihin rof vaikuttaa myös breikin jälkeen on ne secondary movet ja kentällä eteneminen. Jossain aiemmassa viestissä kirjoitit
10-roffilla kannattaa huonoja mooveja kokeilla ihan tuurilla, sillä kenttää eteenpäin pääseminen vaikka mooviin olisi 24-7 linja päällä, usein kannattaa. 1/3 kerroista pääset siitä kuitenkin läpi. Ei tämmöinen rof kannusta mitään muuta kuin käyttämään hyödyksi sitä tietoa ettei linjat pidä ja opettamaan pelaajille pelityyliä joka vain hidastaa paintin kehitystä euroopassa.
ja mun mielestä tässä on se ero meidän näkemyksissä, se näkemys miten painttia kuuluu pelata "oikein". Et varmasti ole yksin kannattaessasi korkeampaa roffia, joka antaa suuremman mahdollisuuden kontrolloida ja sulkea vastustajan moveja pitämällä linja päällä. Mun mielestä on yksinkertaisesti mukavampaa pyrkiä saamaan kaveri pois linjalta ja luikahtaa "väkisin" parempaan paikkaan. Ehkä tämä painottaa enemmän yksilöpeliä kuin kontrolloitua koko kentän pläniä, mutta mä pidän nimenomaan siitä että riskinotosta voi saada myös palkinnon ja saa vähän kylkeä näkyviin. Jos linjat sulkee moovit pois, on totta että pitää miettiä koko bändillä, miten tämän pulman saa ratkaistua tekemällä jotain muuta kuin puskemalla sen läpi. Kuten sanottu, eri tyyppisiä mieltymyksiä.
Pakko huomauttaa myös siitä että ainakaan itse en saa pampun viestistä mainitsemasi kaltaista "meidän bändi ampuu aina breikistä enemmän" kuin miltä se sinun korvaasi kenties kuulosti.
Jos 10 roffilla breikit ja muut juoksut ovat niin helppoja niin kerrotko minulle miksi eräät tiimit tälläkin kaudella ottivat breikeistä (erän ekan 10sek aikana) jatkuvasti ulos yhtä, kahta tai kolmea vastustajaa? Tähän ei käy selitykenä pelkkä hyvä tuuri. Ja tämä ei tietenkään koskenut pelkästään Suomen liigaa tai alempia sarjoja vaan mm. euroopan "pääsarjaa" ja sen alempia divareita. Siellä pystyttiin myös tällä käytössä olevalla roffilla tuhoamaan breikeistä vastustaja todella hyvin ja joillain leiskoilla tietyistä linjoista lähti jätkä ulos aina.
Meidän kulmajuoksijat oli ihan yhtä lailla vastaanottamassa kun teidänkin CPL sitoi keskimäärin yhden piipun linjaa kohti, mutteivät silti käyttäneet kulmia kovin usein, osin kuulemma sen takia että sinne ei päässyt ja osin sen takia ettei tämän kauden leiskoilla ollut helppoa päästä sieltä pois. Joillain leiskoilla takakulma ei edes ollut kovin hyvä paikka... Toki on helpompi kertoa oman tiimin suorituksista, niitä vaan on helpompi seurata ja kommentoida.
[size=100:r6vg478e]Jii / Cyclone
| DYE|MAXS|Virtue |
|PBG | The Tiger |
| GoldHammer |
[size=117:r6vg478e]WWW.CYCLONE.FI
Poissa
ja mun mielestä tässä on se ero meidän näkemyksissä, se näkemys miten painttia kuuluu pelata "oikein". Et varmasti ole yksin kannattaessasi korkeampaa roffia, joka antaa suuremman mahdollisuuden kontrolloida ja sulkea vastustajan moveja pitämällä linja päällä. Mun mielestä on yksinkertaisesti mukavampaa pyrkiä saamaan kaveri pois linjalta ja luikahtaa "väkisin" parempaan paikkaan. Ehkä tämä painottaa enemmän yksilöpeliä kuin kontrolloitua koko kentän pläniä, mutta mä pidän nimenomaan siitä että riskinotosta voi saada myös palkinnon ja saa vähän kylkeä näkyviin. Jos linjat sulkee moovit pois, on totta että pitää miettiä koko bändillä, miten tämän pulman saa ratkaistua tekemällä jotain muuta kuin puskemalla sen läpi. Kuten sanottu, eri tyyppisiä mieltymyksiä.
Mä oon Jiin kanssa samoilla linjoilla. Mun mielestä peintti ei mee oikein silloin kun "istutaan" linjan päällä ja jauhetaan 8 puikkoo / erä. Tulee mieleen termit vanhanaikanen ja shakkipeintti.
Alkujaossa 2 jannua / linja passivoi sen pelin breikin osalta, mutta muuten se nopeuttaa, kun linjasta pääsee helpommin läpi. Peli pysyy mun mielestä liikkuvampana ja monipuolisuus korostuu. Tulee aika erilaiset leiskat kenttiin jos linjat alkavat pitämään. Muuten menee istumiseksi. Nykyisellään "vuotavat" linjat suosivat rohkeampaa ja yritteliäämpää peliä sekä aktiivisempaa pelitapaa kentällä.
Mun mielestä noilla kolmella osa-alueella vahvemman joukkueen kuuluukin voittaa. Lisäks noi 3 ominaisuutta pitävät huolta myös peintin urheillullisen puolen haasteista. Kovalla tasolla ei mitkään bunkkerimoosekset pärjää.
Poissa
Mä oon Jiin kanssa samoilla linjoilla. Mun mielestä peintti ei mee oikein silloin kun "istutaan" linjan päällä ja jauhetaan 8 puikkoo / erä. Tulee mieleen termit vanhanaikanen ja shakkipeintti.
Alkujaossa 2 jannua / linja passivoi sen pelin breikin osalta, mutta muuten se nopeuttaa, kun linjasta pääsee helpommin läpi. Peli pysyy mun mielestä liikkuvampana ja monipuolisuus korostuu. Tulee aika erilaiset leiskat kenttiin jos linjat alkavat pitämään. Muuten menee istumiseksi. Nykyisellään "vuotavat" linjat suosivat rohkeampaa ja yritteliäämpää peliä sekä aktiivisempaa pelitapaa kentällä.
Mun mielestä noilla kolmella osa-alueella vahvemman joukkueen kuuluukin voittaa. Lisäks noi 3 ominaisuutta pitävät huolta myös peintin urheillullisen puolen haasteista. Kovalla tasolla ei mitkään bunkkerimoosekset pärjää.
En kuollaksenikaan käsitä miten 1/3 onni tekee pelistä jotenkin parempaa.
Kai kaikki nyt ymmärtää että etäisyys kohteeseen tai "breikkiammunta" tässä keskustelussa on pelkästään havainnoilistava tekijä. Pallojen välinen rako on ihan yhtä pitkä juoksetko sentin päästä piipusta vai 50 metrin päästä piipusta. ROF = pallojen välissä oleva rako. Ainut asia mikä vaikuttaa roffin lisäksi pallojen väliseen gappiin on mutkan lähdöissä tapahtuva marginaalinen heittely 10fps sisällä, joka käytännössä ei liikuta väliä muutamaa senttiä enempää.
Ajatelkaa asia vaikka näin, olet 30 isossa tempelissä, sulla on vastustaja peilissä. 50:ssä on dorito jolta pelin voi ratkoa ja toisen laidan putsata. Oot ottanut riskin, lähtenyt poppaan peiliä vastaan, voitit poppailussa, vihu meni suojaan piiloon ja olet päässyt päälle. Samalla kun just olet puskenut vastustajan sisään se lähteekin hirveeseen ryntäyksen kohti 50 doritoa. Tällä roffilla, yhden kerran kolmesta se pääsee siitä sun linjasta läpi ja ratkoo pelin. Sä otit ite helvetinmoisen riskin että lähdit poppaileen ja palkinnoksi riskinotosta pääset päälle, mutta samassa sun linja ei pidä ja vastustaja istuu 50:ssä.
Tota on europallo näillä roffeilla. Ton takia jenkeissä siitä luovuttiin. 12.5:lla se koohottava jätkä olisi pudonnut tuohon yritykseensä. Tästä on kyse.
On ihan samaa mieltä, jos puhutaan 15+ roffeista jolloin bunkkereissa istumalla pystyi voittamaan pelejä ja kukaan ei realistisesti haastanut peiliään jos se istui päällä ja rummutti syndinkulmaan 24-7. 15.0 on niin helvetin nopea rof, että pallojen välissä ei yksinkertaisesti ole edes tilaa kurkata mitä edessä tapahtuu.
Jos rof on tuo hyväksi havaittu 12.5, linjat pitää, mutta linjaa ylläpitävää pelaajaa pystyy _haastamaan_ ja tökkäämään vihu sisään suojaansa. Minkä helvetin takia me halutaan painttiä jossa ns. pyssytappelun merkitystä vähennetään ja päättömästä koohottamisesta kenttää ylöspäin palkitaan?
Mitä tulee pelin passivoitumiseen breikissä, olen täysin eri mieltä että se jotenkin vapauttaa peliä breikin jälkeen. Puolustava breikki on puolustava vaikka sen kuinka kätkisi "nopeampaan" loppupeliin. Varsinkin euroopassa, kun meillä on se helvetin iso M siinä keskellä ja todella moni leiska tänävuonna jakautui kahteen eri peliin breikin jälkeen, koska crossiin pystyi harvoin ampumaan M:n takia. Sulla oli peli snakepuolella ja telttapuolella. Kumpi tahansa puoli pääsi eteenpäin ensin, voitti pelin. Kun passivoidaan breikkiä jättämällä se 3 kaveria pesään, itseasiassa kyse on siitä, että katsotaan pääsikö ne puoliväliin kenttää levittävät jätkät syndeille. Sitten otetaan taas bumpit enemmän sivuille kärkikavereilla ja fillataan keskeltä jos omia putoaa. Miksi näin tehtiin, oli sen takia että M:n ja leiskojen asettelun takia oli helvetin vaikeaa tukea tai fillata kentän toiselta puoleta toiselle. Jos tiimi jätti vain yhden pesään ja levitti molemmille puolille 2 suoraan breikistä, oli auttamatta jo huonomissa asemissa kuin tiimi ketä jätti kolme keskelle ampumaan. Ei tää hei voi olla järkevää. Se miten M on aseteltu jakamaan kenttä kahteen erilliseen peliin ei musta ole fiksua tai hauskaa.
Kuuntelin koko rahan edestä, kun jenkkiprööt oli Suomessa opettamassa meitä peoneita. Koko parituntisen saldo oli, että jutelkaa siellä kentällä, kommunikoikaa, sillä tavalla saatte puskettua kenttää nopeasti ja turvallisesti eteenpäin. Kun puhe tuli 10.5 roffiin, niin komentti oli että se suosii "pumppupainttiä", eivät todellakaan pitäneet sen vaikutuksesta peliin. Tosta kirjotettiin aikoinaan netissäkin, kun olivat jenkkien semi-pro tiimille antaneet pumput, niin pelistä ei meinannut tulla mitään. Kaikki ryntäsivät vain kenttää läpi edes pysähtymättä suojille. 10.5 aiheuttaa pienemässä mittakaavassa juuri tuota ongelmaa. Vaikka olen vain paska suomipainttaaja, oon samaa mieltä. Matalat roffit suosivat juuri tuota yksilökoohotusta tiimipelaamisen sijaan. Liian korkea rof suosii syndeillä istumista. 10.5 on liian matala rof.
Tässä on kuitenkin helvetin iso ero muutamassa numerossa. 10.5 - 12.5 - 15.0
10.5:lla pallojen välimatka on yksinkertaisesti liian suuri, tuurilla on kova osuus meneekö ihan spedet moovit läpi
12.5:lla tuurin osuus on mitätön, mutta silti pystyy poppailemaan syndeistä ulos ja haastamaan kaveria ketä on päällä. (tarpeeksi nopea kaveri jopa poppaa 12.5 vanaan ulos ja sisään)
15.0+ on jo niin nopea rof, ettei siihen pysty poppaileman eli, vihu ketä on päällä pysyy päällä ja tilanne pitää ratkoa joukkupelaamisella. (painttiä 02-06)
Ja kyse on siitä, että mikä järki on pelata 10.5:lla, joka takaa tuurille huomattavasti suureman osuuden kuin olisi tarve. Ihan yhtä hyvin ne paremmin pelaavat tiimit voittavat 12.5:lla eikä istuminen auta, mutta tuurin osuus vähennetään olemattomiin. Varsinkin euroopassa, meidän tasolla kun pelataan muutamia eriä, pitäisi tämmöset asiat miettiä tarkemmin. En käsitä minkä takia suositaan roffia missä on auttamatta kolmannes puhdasta onnea. Ja jos ette usko, laskekaa itse mitä gapit ovat eri roffeilla ja paljon nopeutta tarvitaan tietyn kokoiselle maalille että siitä voi päästä läpi ilman osumaa. Yllätytte ihan helvetisti.
Poissa
No joo, tästähän nyt voi vääntää peistä maailman tappiin saakka, sen voi myös huomata siitä että säännöt elää koko ajan rapakon molemmilla puolilla. Voidaan myös ajatella, että PSP on huomannut että kulmiin ei vain enää pääse tämän kokoisilla kentillä jos rof on se 12,5. Saadakseen enemmän väkeä peliin ensimmäisen 5 sek jälkeen PSP kokeilee pidempää kenttää, jolloin pallojen lentorata vaihtelee hieman enemmän, tähtääminen vaikeutuu ja juoksijalle saadaan enemmän tilaa. Vähän niinkuin hitaammalla roffilla.. Potato, potata.
Sulla menee nyt ajattelussa perunat ja appelssiinit sekasin. Ei pidempi kenttä vaikuta mitenkään siihen mikä on pallojen välissä oleva välimatka. Ainoastaan ROF vaikuttaa siihen paljon pallojen välissä on tilaa, eli juoksijan tila on 100% sama onko kenttä 50 vai 55 yardia. Musta 6 metriä tähtäämiseen ei ole mitenkään merkittävä ero, varsinkin kun breikistä ammuttaessa suurin merkitys on piipun korolla, ei sillä heiluuko pallot sivuttaisliikeessä. Mihin 6 metriä pituudessa vaikuttaa eniten, on se että paska pallo toimii huonommin. Koko pidennys haisee 100% moovilta noita uusia pallovalmistajia kohtaan, tai sit .50cal ei maksanut tarpeeksi taaloja, kun tuo 6 metriä on käytännössä 12 tuuman naulat arkkuun ko. brändille. Se ei edes kanna 55 yardiin asti.
ja mun mielestä tässä on se ero meidän näkemyksissä, se näkemys miten painttia kuuluu pelata "oikein". Et varmasti ole yksin kannattaessasi korkeampaa roffia, joka antaa suuremman mahdollisuuden kontrolloida ja sulkea vastustajan moveja pitämällä linja päällä. Mun mielestä on yksinkertaisesti mukavampaa pyrkiä saamaan kaveri pois linjalta ja luikahtaa "väkisin" parempaan paikkaan. Ehkä tämä painottaa enemmän yksilöpeliä kuin kontrolloitua koko kentän pläniä, mutta mä pidän nimenomaan siitä että riskinotosta voi saada myös palkinnon ja saa vähän kylkeä näkyviin. Jos linjat sulkee moovit pois, on totta että pitää miettiä koko bändillä, miten tämän pulman saa ratkaistua tekemällä jotain muuta kuin puskemalla sen läpi. Kuten sanottu, eri tyyppisiä mieltymyksiä.
No, jos mun respekteillä on mitään väliä niin ainakin sä sait niitä tonnikaupalla kun suoraan sanot mitä moni matalia roffeja puolustava kaveri edes suostu ääneen sanomaan. Kyse on juuri tosta, pitääkö makeista yksilösuorituksista vai tiimipelaamisesta. 10.5 taatusti antaa hyville yksilöille paremman temmellyskentän, varsinkin niille ketä ottaa kovia riskejä ja luottaa ehkä onneen enemmän kuin pitäisi. Musta se antaa niille aivan liikaa vapauksia. 12.5 olisi sopiva välimuoto yksilötaidon ja tiimipelaamisen väliltä.
Pakko huomauttaa myös siitä että ainakaan itse en saa pampun viestistä mainitsemasi kaltaista "meidän bändi ampuu aina breikistä enemmän" kuin miltä se sinun korvaasi kenties kuulosti.
Tää osa nyt oli pelkkää läppää ja vinoilua. Musta teidän breikit liigassa oli ihan helvetin kovia ja meillä oli jatkuvasti niitten kanssa ongelmia läpi kauden. Tosin ne ei johtuneet roffeista vaan teidän hyvästä juoksuammunnasta joka oli selkeesti liigan parasta. Ne teidän juoksusta ampuvat levittäjät aika tasasen tappavasti ampuivat joko peilinsä pois tai pesän piiloon, kun me koitettiin tehdä vastaavaa hidastettua breikkiä ampuen juoksusta.
Poissa
Pakko huomauttaa myös siitä että ainakaan itse en saa pampun viestistä mainitsemasi kaltaista "meidän bändi ampuu aina breikistä enemmän" kuin miltä se sinun korvaasi kenties kuulosti.
Tää osa nyt oli pelkkää läppää ja vinoilua. Musta teidän breikit liigassa oli ihan helvetin kovia ja meillä oli jatkuvasti niitten kanssa ongelmia läpi kauden. Tosin ne ei johtuneet roffeista vaan teidän hyvästä juoksuammunnasta joka oli selkeesti liigan parasta. Ne teidän juoksusta ampuvat levittäjät aika tasasen tappavasti ampuivat joko peilinsä pois tai pesän piiloon, kun me koitettiin tehdä vastaavaa hidastettua breikkiä ampuen juoksusta.
Tämä.
Ja tosiaan, 10.5 roffista nyt vaan juoksee läpi.
Poissa