Splatboard

Suomen paintball-skenen kohtauspaikka

Et ole kirjautuneena.

#1 2004-08-31 08:12:34

kaotic
Jäsen
Paikkakunnalta: keskellä Suomea
Rekisteröitynyt: 2004-08-31
Viestit: 12

Re: Kaasupullon (itse)täytöstä, edelleen...

Elikkäs kun tässä aloittelija olen, niin haluaisin vähän kysellä tietoja kaasupullojen itse täyttämisestä.

Kaverillani on jo aiemmnin, toiseen tarkoitukseen, hommattu 30kg CO2 -pullo, jota nyt kun hommasimme paintball varusteet (12oz pulloilla), olemme ajatelleet käyttää täyttämiseen.
Tästä johtuen olisinkin kysynyt muutamia juttuja mitä kannattaa/pitää ottaa huomioon kun niitä pulloja aletaan täyttämään.

1. Sikäli kun olen asian oiken ymmärtänyt, lämpötila vaikuttaa siihen kuinka täyteen pullon voi täyttää?
2. Maksimi / minimi paine? Luin jostain jenkki sivulta taulukkoa, jossa kerrottiin että huoneenlämmössä (+70F / +20C) paineen pitäisi olla 853psi, eli n.58bar, muistinkohan tuon nyt oikein. Päteekö tämä kaava kaikkiin pulloihin?
3. Olisikohan olemassa Suomalaisia nettisivuja tai ohjeita miten tulee oikein toimia, ettei sattuisi mitään vahinkoja.

Kitoos jo etukäteen.

Poissa

#2 2004-08-31 08:41:30

miik
Jäsen
Paikkakunnalta: kempele
Rekisteröitynyt: 2003-02-07
Viestit: 126

Re: Kaasupullon (itse)täytöstä, edelleen...

1. lämpötila vaikuttaa eli jos kylmä pullo (täytettävä) niin saat sen paremmin täyteen eli kannattaa laittaa pullo vaikka pakkaseen joksikin aikaa ennen täyttöä.

3. ei taida olla sivuja tai itse ainakaan tiedä,mutta täällä on muistaakseni joskus käsitelty täyttöoperaatiota.
mutta lyhykäisyydessä tapahtuu siten,että

-punnitse tyhjä pullo
-fillin tyhjennysventtiili kiinni
-pullo filliin ja venttiili auki
-avaa täyttöpullon venttiili
-sulje täyttöpullon venttiili kun täytettävään pullon ei mene tavaraa
-sulje täytettävänpullon venttiili
-avaa fillin tyhjenysventtiili
-punnitse täysi pullo ja tarkasta pullon kyljestä kuinka paljon siihen saa tavaraa laitettua ja laske tarvittaessa ylimääräiset  hiilet pihalle


kannattaa muuten varmistaa,että teidän pullossa on sitten nousuputki.

Poissa

#3 2004-08-31 08:49:11

The imp
Jäsen
Paikkakunnalta: Seinäjoki
Rekisteröitynyt: 2004-06-29
Viestit: 322
Kotisivu

Re: Kaasupullon (itse)täytöstä, edelleen...

Lämpötila vaikuttaa hiilarin paineeseen. Mitä kylmempää, sitä pienempi paine. Mitä lämpimämpää , sitä suurempi paine. Hiilarin paine huoneenlämmössä on n.60bar.
Se, miten täyteen pullon voi täyttää, riippuu pullosta.
12oz pulloon täytetään 336g hiilaria. Eli 1oz = 28g (voi muistaa väärinkin, korjatkaa! )

Käytännössä tuo täyttö menee niin että, Punnittet sen tyhjän pullon painon ->  pullo pakastimeen joksikin aikaa -> pois pakastimesta ja täytetään niinkauan kun pulloon tuntuu ainetta menevän -> muutetaan pullon oz määrä grammoiksi ja lisätään tyhjänpullon paino -> pullopuntariin. Jos painaa liikaa, eli on liian täynnä niin sitten päästetään vähän pois esim. ampumalla. Liian täydestä pullosta saattaa varoventtiili laueta kun pullo lämpee ja paine nousee. Yleensä kannattaa antaa pullon lämmetä ennen peliä että painekkin nousee normaaliksi.

Pulloa täytettäessä kannattaa varmistua ettei oo mitään ylimäärisiä vuotoja, täytettävä pullo on ehjä ja O-rengaskin on ehjä. Täyttöpullosta hanakiinni ja ylimääräset paineet pois ennen pullo irroitusta.

Poissa

Keskustelualueen alatunniste